• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • zasata

jag funderar på att inte äta på hela vintern.. ut i fall att.. får verkligen panik av tanken och bara kallsvettas..

SaramedM skrev 2007-10-17 19:36:33 följande:
    1) det kommer kroppen att tala om för dig2) du kommer inte att bli så dålig, vuxna håller ju emot på ett helt annat sätt än barn. och vi kan ju också känna hur mycket vi måste/kan äta och dricka för att det inte ska bli för mycket/för litet.
  • Kaldorei

då kommer du må illa av det istället tyvärr =/

zasata skrev 2007-10-17 19:42:04 följande:
    jag funderar på att inte äta på hela vintern.. ut i fall att.. får verkligen panik av tanken och bara kallsvettas..
  • zasata

men då skulle man veta vad det är..

Kaldorei skrev 2007-10-17 19:51:48 följande:
    då kommer du må illa av det istället tyvärr =/
    finns det ingen terapi eller någor man gå i? vet nån var i göteborg i så fall+
  • Krisselina

Här är en till som har kräkfobi! Lyckligt nog är jag ledig så när vinterkräksjukan sätter igång på dagis håller jag dottern hemma!

Om det är en liiiten tröst så kan jag meddela att ca 30% av befolkningen KAN INTE smittas av vinterkräkan. Om man inte fick det 2002 när det var som värst, är man nog en av de lyckliga som inte kan drabbas - trots att det smittar som pesten.
    Om jag ska vara helt ärlig så tror jag faktiskt att jag är en av dom. Har aldrig under alla år, åkt på vinterkräken, trots att både gubben och dottern har spytt som grisar. *peppar peppar*

Ett annat litet tips är vitpepparkorn. Ni kanske redan har hört talas om det. Vissa säger att det funkar, andra säger att det inte funkar. Jag tror att det funkar.

Men som sagt, jag har kräkfobi. Kan inte ens ta hand om mitt eget barn när hon spyr.. usch så hemskt egentligen :(

Lita alltid på din intuition
  • Lilla V

Jag förstår dig till fullo! Har alltid förknippat magsjuka med extrem ångest och känner mig totalt nedstämd bara jag hör att någon är smittad mm...
    JAg har faktiskt blivit liiite bättre med åren, det blir lite lite lättare för varje gång man drabbas, men för några år sen var det helt hemskt. Och när jag var liten.

Visst är det konstigt ändå att man får sån himla ångest? Jamenar jobbigt o äckligt är det ju, men man borde se det mer "praktiskt "som att usch va jobbigt mm. Men att man får denna ångest!!

• zasata

nej jag har inte hört om vit peppar tror jag. berätta!

jag har inte spytt sen jag var 6år.. hoppas jag e en av dom med. sambon spydde inte2002 vet jag.
    frågan är vad som är värst. att bo på 50kvadat med nån som är magsjuk. eller att vara det själv?

Krisselina skrev 2007-10-17 19:54:00 följande:
    Här är en till som har kräkfobi! Lyckligt nog är jag ledig så när vinterkräksjukan sätter igång på dagis håller jag dottern hemma! Om det är en liiiten tröst så kan jag meddela att ca 30% av befolkningen KAN INTE smittas av vinterkräkan. Om man inte fick det 2002 när det var som värst, är man nog en av de lyckliga som inte kan drabbas - trots att det smittar som pesten.Om jag ska vara helt ärlig så tror jag faktiskt att jag är en av dom. Har aldrig under alla år, åkt på vinterkräken, trots att både gubben och dottern har spytt som grisar. *peppar peppar* Ett annat litet tips är vitpepparkorn. Ni kanske redan har hört talas om det. Vissa säger att det funkar, andra säger att det inte funkar. Jag tror att det funkar. Men som sagt, jag har kräkfobi. Kan inte ens ta hand om mitt eget barn när hon spyr.. usch så hemskt egentligen :(
  • Krisselina
    zasata skrev 2007-10-17 19:56:47 följande:
    nej jag har inte hört om vit peppar tror jag. berätta!jag har inte spytt sen jag var 6år.. hoppas jag e en av dom med. sambon spydde inte2002 vet jag. frågan är vad som är värst. att bo på 50kvadat med nån som är magsjuk. eller att vara det själv?
    Jo, det sägs att man ska ta 10 st hela vitpepparkorn vid magsjuka - och att man faktiskt då klarar sig. Eftersom jag nästan är hypokondiker (heter det så) - iaf att jag inbillar mig att jag ska bli sjuk så fort jag hör ordet magsjuka - så äter jag vitpepparkorn när det går magsjuka. Jag blir aldrig magsjuk.

Har även hört det från flera, tex dagispersonal, andra släktingar och ja, har hört det lite överallt...

Ja du.. Den här ångesten är inte kul. Så fort karln säger att han mår illa börjar jag oxå må illa och får panik i princip.
  • zasata

ja precis! så fort nån nämen ont i magen.. så säger man till dom att snälal gör inte det om du inte är jätte dålig.. men ingen som fattar..

kan man äta det i förebyggande syfte också? gillar inte peppar, men tio st om dagen året runt för att slippa spy. lätt.

Krisselina skrev 2007-10-17 20:01:00 följande:
    Jo, det sägs att man ska ta 10 st hela vitpepparkorn vid magsjuka - och att man faktiskt då klarar sig. Eftersom jag nästan är hypokondiker (heter det så) - iaf att jag inbillar mig att jag ska bli sjuk så fort jag hör ordet magsjuka - så äter jag vitpepparkorn när det går magsjuka. Jag blir aldrig magsjuk. Har även hört det från flera, tex dagispersonal, andra släktingar och ja, har hört det lite överallt... Ja du.. Den här ångesten är inte kul. Så fort karln säger att han mår illa börjar jag oxå må illa och får panik i princip.
  • Krisselina
    zasata skrev 2007-10-17 20:04:24 följande:
    ja precis! så fort nån nämen ont i magen.. så säger man till dom att snälal gör inte det om du inte är jätte dålig.. men ingen som fattar..kan man äta det i förebyggande syfte också? gillar inte peppar, men tio st om dagen året runt för att slippa spy. lätt.
    Det smakar ju inte så mkt eftersom man inte tuggar sönder dom. Man sväljer dom hela, med vatten..  Antar att det är i lite förebyggande, men jag vet inte ärligt talat. Jag vet inte vad det är som gör att det fungerar heller faktiskt, men av ngn anledning verkar det göra det! Fast däremot att äta det året runt vet jag inte om det är så himla bra, hihi... Men under vintersäsongen kan det ju inte skada! Annars går det ju inte så mkt magsjukor..
  • zasata

hur går det för er?
    själv är jag lika rädd varje dag...

Svar på tråden spyfobi!!!!!