• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • SaramedM

hua....
    Julen har jag inte ens tänkt på
    Nu blev jag ledsen känner jag

Krisselina skrev 2007-10-24 08:19:39 följande:
    Nä, jobbar man är det såklart jättesvårt men nu går ju jag bara hemma så då tar jag chansen :) Slipper jag oroa mig för att vi ska ligga i kräksjuka under julen osv..
  • Krisselina
    SaramedM skrev 2007-10-24 08:21:48 följande:
    hua....Julen har jag inte ens tänkt på Nu blev jag ledsen känner jag
    Oj, det var ju såklart inte meningen att du skulle bli det =/
    Ta det lugnt bara.. Det är ju inte ens säkert att er förskola drabbas av vinterkräkan! Man kan ju ha tur :)
    Lita alltid på din intuition
  • SaramedM

Inte ditt fel
    ´Jag har bara inte tänkt att vi skulle vara sjuka just över jul
    Vi har det tufft på dagis och jag ser fram emot julen då vi får vara tillsammans.

Nej de klarade sig från just VKS förra året när det var så illa överallt så det finns ju hopp.

Krisselina skrev 2007-10-24 08:23:12 följande:
    Oj, det var ju såklart inte meningen att du skulle bli det =/ Ta det lugnt bara.. Det är ju inte ens säkert att er förskola drabbas av vinterkräkan! Man kan ju ha tur :)
  • Krisselina
    SaramedM skrev 2007-10-24 08:25:36 följande:
    Inte ditt fel´Jag har bara inte tänkt att vi skulle vara sjuka just över julVi har det tufft på dagis och jag ser fram emot julen då vi får vara tillsammans.Nej de klarade sig från just VKS förra året när det var så illa överallt så det finns ju hopp.
    Ja, titta där ser du :)
    Vi klarade oss oxå över julen, sen var dottern ledig i 2 veckor så det värsta hann gå över tills det att hon var tillbaka igen. Men ena hennes pedagog insjuknade 2 dagar innan julafton så vi satt ju på helspänn iaf.. Men som sagt, inga spyor :)

Har du några släktingar eller så som tar semester som kanske kan passa dottern då, innan ni själva är lediga så att säga.. ?
  • SaramedM

Kanske med lite tur.
    Men det ska jag kolla

Min man är ledig över själva julen och fram till den 7/1

Men förmodligen måste hon gå till precis innan jul
    Vet inte ens vilket datum som är sista vardagen innan?

Krisselina skrev 2007-10-24 08:32:07 följande:
    Ja, titta där ser du :) Vi klarade oss oxå över julen, sen var dottern ledig i 2 veckor så det värsta hann gå över tills det att hon var tillbaka igen. Men ena hennes pedagog insjuknade 2 dagar innan julafton så vi satt ju på helspänn iaf.. Men som sagt, inga spyor :) Har du några släktingar eller så som tar semester som kanske kan passa dottern då, innan ni själva är lediga så att säga.. ?
  • Krisselina
    SaramedM skrev 2007-10-24 08:35:30 följande:
    Kanske med lite tur.Men det ska jag kollaMin man är ledig över själva julen och fram till den 7/1Men förmodligen måste hon gå till precis innan julVet inte ens vilket datum som är sista vardagen innan?
    Jag vet att julafton är en måndag, så det borde ju vara på fredagen innan då, dvs 21:a?
  • SaramedM

tack
    Då kanske man kan ta ledigt från onsdagen i bästa fall

Krisselina skrev 2007-10-24 08:48:38 följande:
    Jag vet att julafton är en måndag, så det borde ju vara på fredagen innan då, dvs 21:a?
  • molie

Vi har precis repat oss efter 5 dagar av magsjuka Vi har bytt av varann hela familjen, vidrigt vidrigt!! Alla har spytt i tolv timmar o sen mått liiite bättre.

Men jag var så stolt över mig själv, fick ingen panik när jag skulle spy eller innan.. Jag tror att jag fått terapi succesivt av mina barn.
    Något som gjorde det någorlunda smidigt var att vi turades om att sova på soffan med barnen, sparade så mkt tvätt på det. Ingenting kom i sängarna.

Nu hoppas jag verkligen att vi slipper det mer denna vintern!! Hoppas kan man ju alltid..

• MammaHela

Nu måste ajg säga att det är inte alls säkert att alla får VKS.

Jag har tre barn och en man och ingen av oss har nånsin fått VKS, ändå så har barnet gått på dagis och jag jobbat inom skolan och barnomsorgen. Även mannen har ett jobb där han träffar mycket männsikor.

Dottern har varit magsjuk 1 gång (7 år) sonen har varit det 2 gånger (3,5) första gången fick han rotasvirus som inte smittar vuxna, andra gången var i våras när hela familjen låg (jag, mannen och sonen). Men då var kräkningarna över efter 6 timmar.

Min mamma har aldrig varit magsjuk så jag hoppas att min dotter ärvt hennes imuntiet.

I år är jag hemma och mammaledig så jag hoppas på att slippa allt vad magsjukor heter.

Sen så smittar inte VKS så extremt som nån skrev innan i tråden, man måste i stort sett komma i kontakt med kräks eller med en männsika som fortfarande är sjuk för att smittas. VKS är INTE luftburet, det är en droppsmitta.

mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • TLT

hej här är ännu en med extrem magsjuke fobi
    vill än en gång tipsa om biobic kapslar!!!!! köp dom, de innehåller råmjölk detta skall vara bra som extra skydd mot bakterier
    (finns att köpa på b.l.a www.mabra.se) jag käkar dessa varje dag under vinterhalvåret.
    som ni säkert redan vet, så är det bra att ALLTID ha en flaska med desinfektionsmedel i väskan
    (kostar runt 30kr på apoteket)
    jag är extremt noga med min handhygien tvättar ALLTID händerbna innan jag skall äta t.e.x
    handhygien är ju A och O.

Svar på tråden spyfobi!!!!!