• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • jezzie

syrran:
    känner igen mig i varje sak du skriver, har alltid haft den här skräcken, känner igen mig i allt med utlandsresor, sambo och sjuka barn osv. åker inte så gärna utomlands pga detta. men tyvärr lider jag mer av detta nu när jag har barn eftersom att risken hela tiden finns (fanns väl förr också) men den är ju mycket större nu, mamma tycker att jag ska söka hjälp på något sätt så att detta inte påverkar hela ens psyke... får ju ont i magen och lätt panik och sonen som är två typ biter på kundvagnshandtaget på affären eller nåt, tänk om det finns några magsjuke"baciller" där, kan ju vara andra sjukor men det gör inget det är ju magsjukan jag är rädd för. vet du eller någon annan vart man kan vända sig och om man kan bli hjälpt av nån slags terapi, jag tvivlar ju men måste kanske försöka då detta ju påverkar hela familjen och släkten iofs. fast jag tror inte att alla riktigt fattar, min man visste ju men förstod inte allvaret förrän vår son blev sjuk första gången. huva, och nu är det vinter...

• jezzie

Sen tänkte jag fråga en sak, är det så att vi med extrem rädsla på något sätt kan få oss själva att inte spy? Förrförra februari så var jag dålig med alla magsjukesymtom och mådde väldigt illa i en vecka, det satt ju i sen också men mycket mindre, men jag spydde aldrig, var det då magsjuka? Är man sjuk längre om man inte spyr utan att allt måste gå igenom kroppen?

• mal

Inte kul när de´gör narr av en, precis som att de inte förstår att det är allvar. Min man har nån form av magsjuka nu, inte alls kul. Jag verkligen badar i handsprit så händerna håller på att gå sönder, men det är det värt. Hoppas verkligen inte jag eller barnen får det nu. Mår illa bara av tanken

syrran skrev 2007-10-25 15:03:50 följande:
    hej igen, jag har bla esucos, primperan supp el tabletter, Legigan comp och vanlig.Primperan hjälper bäst tycker jag, men mot själva skräcken finns ju inget, kanske bara att droga ner sig själv helt när andra i fam har, lite svårt när barnen har, nu ska vi separera oxå, hur går det då hon kräks då????kan ju inte bo ihop bara för det, eller kan man det??Jag var medlem förut i denna spyklubb, men nu vet jag inte...om nåt barn hos dagmamman får så tänker jag vara hemma med henne tills faran är över, typ ett år blir det ju, kanske knäppt.-Mina föräldrar o min farmor gör narr av mig över vissa situationer som jag varit inblandad i när dom spytt. När jag var liten, typ 7 år var vi på Kreta, sista natten fick min farmor magsjuka i våran lilla lägenhet, jag flydde i panik till mina föräldrar, där pappa oxå var magsjuk!!!! alltså, fick jag sätta mig ute utanför hotellet och vänta till morgonen!! Och detta skrattar dom åt!
  • zasata

tänkte på det ni sa att ni inte kan jobba också.. sådan känner jag mig med..

hoppat av gymnasiet igen..! skulle ut på 10veckors praktik på dagis.. men vågar inte.. så hoppat av igen.. så nu e jag 20år och inte ens gymnasie utbildning.

om nån vet var man kan få hjälp! säg till mig.

• jezzie

Jag gick bf på gymnasiet men kände under min praktik att jag inte riktigt ville jobba med så små barn samt att det ju är stor risk att drabbas av magsjuka. Utb. mig till lärare i högre årskurser men får ju panik och nån elev ska komma och låna telefonen för att de mår illa och vill bli hämtade... det händer ju även att de stora barnen blir sjuka men inte så ofta. Då kan ju jag sen bli väldigt irriterad om samma barn är på skolan igen dagen efter men det får man ju försöka att inte visa...

• missis
    jezzie skrev 2007-10-26 11:26:19 följande:
    Sen tänkte jag fråga en sak, är det så att vi med extrem rädsla på något sätt kan få oss själva att inte spy? Förrförra februari så var jag dålig med alla magsjukesymtom och mådde väldigt illa i en vecka, det satt ju i sen också men mycket mindre, men jag spydde aldrig, var det då magsjuka? Är man sjuk längre om man inte spyr utan att allt måste gå igenom kroppen?
    jag tror absolut att man kan psykiskt kan hindra sig själv från att spy. jag har blivit smittat flera gånger när familjen varit sjuk o jag har aldrig  spytt. jag har varit aldeles chockad av rädsla o o tänker då stenhårt i mitt psyke att "jag får inte spy"". jag vågar aldrig röra mig ur fläcken utan ligger helt stilla o spänd, livrädd o intalar mig hela tiden att jag inte får spy. ibland har ag fått kväljningar men det har aldrig kommit upp nåt alltså jag har aldrig spytt. o det tror jag självklart man kan påverka psykiskt
  • buspolly

hejsan!
    här är en till med spyfobi...
    har alltid kännt såhär.
    minns varenda gång jag varit dålig och hur det kändes mm.
    har gått i hypnos för detta och jag känner faktiskt att det inte känns lika jobbigt.
    visst skulle jag få panik, speciellt om jag är själv hemma. min sambo ligger ute på jobb två veckor i sträck...
    jag blev sjukskriven när jag var gravid nu sist, mycket pga mitt illamående och även av stigande ångest pga detta.

är det någon mer än jag som tycker att det visas väldigt mycket äckligt på tv. alltså ämnet vi diskuterar...?
    vilken kanal jag än kollar på så visas det nåt. blää...

• syrran

jag tror stenhårt jag oxå på att man kan vägra att spy bara man håller emot tillräckligt... det har hänt mig flera ggr att jag bara bestämmer mig för att inte spy...sen har jag mått fruktansvärt, kallsvettas, skakar, sväljer om vartannat, får feber osv..... men ingen spya, vilket jag är glad för eftersom det är det jag är livrädd för, själva lukten, ljudet, ulkningen och att börjar jag spy så är jag rädd för att inte kunna sluta spy om ni förstår... Häller i mig mediciner då mot illam...bryr mig för tillfället inte om ifall jag förgiftar mig själv med illamåendetabletter, bara illamåendet försvinner..... sen kan det nog vara så att man mår dåligt under flera dagar pga att man inte fått ur sig skiten direkt och det är ju jobbigt oxå, men för mig finns inget annat alternativ.
    Har under många år haft magproblem m mycket illamående, nu bättre pga ändrad kost o medicin, men det var hemskt innan, då mådde jag sååå himla illa att jag satt med fingrarna i halsen många ggr men vågade inte stoppa ner dom ända ner liksom.. jag höll på att dö trodde jag faktiskt, min sambo trodde det oxå eftersom jag fick sån panik.
    Jag har aldrig tänkt på att få hjälp mot detta, känns pinsamt och helt omöjligt bara..det är ju inte som ormskräck direkt.
    Däremot känns det otroligt skönt att prata av sig och läsa om andra som lider av samma sak..jag trodde faktiskt att jag var ensam om det...

• lizagirl

Det heter emetofobi
    jag tycker så synd om er
    Min syster har också emetofobi.
    kan tänka mig att ni inte tycker det är så trevligt att prata om.
    Jag som inte har fobin tycker att det är den värsta sjukdommen som går att ha...

Hoppas ni kan slappna av nu under säsongen!

Kramar från mig!

Mamma till Julia född 060606 och bebis i magen BF 080402
Svar på tråden spyfobi!!!!!