• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • syrran

Jag har oxå spyfobi!! Har haft det så länge jag kan minnas och jag förknippar det med ångest, panikkänsla, hellre dör jag än att drabbas själv...min sambo hade det dagen för julafton förra året, toan var bredvid sovrummet!!!! Jag höll faktiskt på att dö av skräck!! Sov med öronproppar men hörde ändå detta elände.. blev så rädd att jag var så nära att gör a på mig..höll mig till morgonen då jag i ren skräck smög till andra toan,
    Sen tvingade jag hem honom på morgonen för att inte smitta nån annan... dagarna efter var rena mardrömmen då jag inte visste om jag el nån annan kanske skulle bli sjuk, jag kunde ju inte åka hem för där fanns ju sambon som var sjuk, tänkte ett tag bo på hotell...
    jag äter ALLt som finns mot illamående!!! har fått allt utskrivet av min doktor då jag var gravid, och som nån annan skrev att det jag var mest rädd för under grav och förlossningen var inte smärtan, utan tanken på att kanske spy!!
    Dottern blev magsjuk en natt förra året, drygt 2½ år var lillan då och sååå synd om henne, hon hade haft dålig aptit hela dagen, på kvällen vägrade hon ta vällingen, två timmar senare hörde jag att hon ulkade och sen kräktes, och då ville jag helst bara försvinna fr jorden, men upp och in m henne i badrummet där hon kräktes än mera, jag skakade då som ett asplöv. Sen kräktes hon rakt ut över det mesta, dock ej i hinken, några ggr, ingen förvarning alls vilket inte är alls kul!!!! Pappan sov m henne den natten, sen fick jag lov att gå in till henne då det var dags för då bara ropade hon hjälplöst efter mig!! Ja vad gör man!
    Har alcogel överallt, YT desinfektions medel fr jobbet som jag har i HELA HUSET!!!
    Helt nojjig...

• Krisselina
    syrran skrev 2007-10-25 14:41:19 följande:
    Jag har oxå spyfobi!! Har haft det så länge jag kan minnas och jag förknippar det med ångest, panikkänsla, hellre dör jag än att drabbas själv...min sambo hade det dagen för julafton förra året, toan var bredvid sovrummet!!!! Jag höll faktiskt på att dö av skräck!! Sov med öronproppar men hörde ändå detta elände.. blev så rädd att jag var så nära att gör a på mig..höll mig till morgonen då jag i ren skräck smög till andra toan,Sen tvingade jag hem honom på morgonen för att inte smitta nån annan... dagarna efter var rena mardrömmen då jag inte visste om jag el nån annan kanske skulle bli sjuk, jag kunde ju inte åka hem för där fanns ju sambon som var sjuk, tänkte ett tag bo på hotell...jag äter ALLt som finns mot illamående!!! har fått allt utskrivet av min doktor då jag var gravid, och som nån annan skrev att det jag var mest rädd för under grav och förlossningen var inte smärtan, utan tanken på att kanske spy!!Dottern blev magsjuk en natt förra året, drygt 2½ år var lillan då och sååå synd om henne, hon hade haft dålig aptit hela dagen, på kvällen vägrade hon ta vällingen, två timmar senare hörde jag att hon ulkade och sen kräktes, och då ville jag helst bara försvinna fr jorden, men upp och in m henne i badrummet där hon kräktes än mera, jag skakade då som ett asplöv. Sen kräktes hon rakt ut över det mesta, dock ej i hinken, några ggr, ingen förvarning alls vilket inte är alls kul!!!! Pappan sov m henne den natten, sen fick jag lov att gå in till henne då det var dags för då bara ropade hon hjälplöst efter mig!! Ja vad gör man!Har alcogel överallt, YT desinfektions medel fr jobbet som jag har i HELA HUSET!!!Helt nojjig...
    Jag känner igen mig i allt du säger.. Just att man inte kan hjälpa sina egna barn när de ligger i magsjuka - det är ju hemskt.. Just vid magsjuka blir man ju så utslagen, och jag vill kunna omfamna min dotter, stryka henne med fingrarna i håret och säga att det är okej, men en del av mig kan inte det pga fobin.. Usch, gråter nästan bara jag tänker på det..
    När sambon är magsjuk är det öronproppar och en annan våning på huset som gäller.
    Även fast jag ligger och knappt hör nånting har jag frossa och mår illa av bara tanken om att jag vet att han spyr osv..

usch...
    Lita alltid på din intuition
  • zasata

vad är d et för tabeller?!  hjälper dom? jag tänker verkligen hela tiden på detta..

missis skrev 2007-10-25 13:23:56 följande:
    Hej!! får jag vara med i den här tråden? jag lider nämligen av hysteriskt extrem spyfobi. är emetofob, nu pluggar jag men förut då jag jobbade i vården var jag sjukskriven hela vinterhalvåret pga, extrem fobi för vinterkräksjukan.jag har alltid plasthanskar innuti vantarna när jag åker buss, jag tvättar alltid frukt o grönsaker med både diskmedel o vatten samt duschar o badar min son varje dag han kommer hem, från dagis för att undvika smittan. Om något barn på dagis har insjuknat i magsjuika säger personalen alltid till mig så att jag ska kunna ha min son hemma.Om någon i familjen blir drabbad får jag av läkare utskrivet tabletter som ska göra att risken för att spy minskar o dem ger åxå en lugnande effekt.Jag lider extremt mycket av det här, det har gått så långt att jag inte kan jobba inom vården längre trotts att det egentligen är sånt jag vill jobba med.känns skönt att höra att jag inte är helt ensam om min fobi.
    tror inte det finna. men du kan ju fråga en gång till? 150kr. i så fall tar jag två
    Idaaa1982 skrev 2007-10-25 13:24:22 följande:
    hmm... Pratade med en kille på mitt jobb (vården) om genom vår chef fått spruta mot just vinterkräkan. Kostade 150 kr... Fast han kanske pratade e nattmössan! Frågade om det verkligen inte var mot influensan han fått men han sa nej: Kräksjukan... Ska snacka med han idag igen.. hehe
  • zasata

vad jaf känner igen mig!!

Iorlover skrev 2007-10-25 13:34:29 följande:
    Jag tycker att det känns som om ingen tar detta på allvar då man berättar. DET tycker jag är jobbigt. -Jo, men de finns väl ingen som gillar spy osv. MEN HALLÅ! Detta är ju SÅÅÅ mycket mer än så. Känner mig så förlöjligad i alla smanhang för mina fobier. Jag är bara löjlig o dum!
    jag har försökt bli medlem där.. men går inte :/
    missis skrev 2007-10-25 13:39:48 följande:
    jag vill tipsa om en bra sida för oss med spyfobi(emetofobersme.emetofobi.se )
  • syrran

hej igen, jag har bla esucos, primperan supp el tabletter, Legigan comp och vanlig.
    Primperan hjälper bäst tycker jag, men mot själva skräcken finns ju inget, kanske bara att droga ner sig själv helt när andra i fam har, lite svårt när barnen har, nu ska vi separera oxå, hur går det då hon kräks då????kan ju inte bo ihop bara för det, eller kan man det??
    Jag var medlem förut i denna spyklubb, men nu vet jag inte...
    om nåt barn hos dagmamman får så tänker jag vara hemma med henne tills faran är över, typ ett år blir det ju, kanske knäppt.-
    Mina föräldrar o min farmor gör narr av mig över vissa situationer som jag varit inblandad i när dom spytt. När jag var liten, typ 7 år var vi på Kreta, sista natten fick min farmor magsjuka i våran lilla lägenhet, jag flydde i panik till mina föräldrar, där pappa oxå var magsjuk!!!! alltså, fick jag sätta mig ute utanför hotellet och vänta till morgonen!! Och detta skrattar dom åt!

• SaramedM

Vilken fart det blev här plötsligt!

Jag försökte få tabletter av min läkare men har från flera stycken fått svaret att det är inte är lämpligt eftersom viruset då finns kvar i kroppen och till sist måste det ut
    Är det fel?

Jag blev inte sjuk 2002 men hade heller inga barn då, förra vintern blev vi dåliga allihopa så det var förmodligen VKS
    Kan inte vuxna få rota?

• stolt2barnsmamma

jag har dom primperan o ge till min son när han inte vill kräkas mer...man kan ge dom bara en halv tablett av dom. han e 4 år.

• mal

SaramedM: Jo vuxna kan få rota men det blir inte lika allvarligt som för barnen. En vuxen blir bara lite bubblig i magen eller som värst får diarée

• missis

hej! de tabletter jag får utskrivna heter essucous o jag får dom varje vinterhalvår, de är lugnande o ska vid hög dos stoppa kkräkning. nackdelen med tabletterna är att jag blir så trött o orkesklös att jag bara vill ligga. ska ringa imorgon o be att få de utskrivet igen eftersom att jag idag hörde från vårdcentralen att vinterkräksjukan har börjat gå ordentligt här i umeå, flera vårdavdelningar har tvingats stänga igen p,g,a vinterkräksjukan.

jag höll på att svimma när hon sa det, har jätteångest nu o bara gråter för fullt. är så fruktansvärt livrädd att det går inte med ord säga. jag vågar inte gå till skolan imorgon o jag vågar heller inte skicka sonen till dagis. jag var o handlade idag men höll andan hela tiden inne i affären, usch jag bara skakar nu, kan inte ens skriva här längre ***griiiin***

vil70 !!!!!! jag har åxå snittats o var fruktansvärt extremrädd för att spy under operationen, då gav de mig extra medecin mot illamående så att jag kunde känna mig säker på att inte spy.. så ta upp det med dom på förlossningen så ger dom dig det säkert åxå. stort lycka till med förlossningen. ska hålla tummarna för dig. men jag tror inrtec att du behöver oroa dig för det finns som sagt medecin de kan ge dig som gör att du inte kräks.

• zasata

oh fy vad hemskt! hoppas inte du har blivit smittad!
    önsakrdig lycka till.

missis skrev 2007-10-25 20:49:19 följande:
    hej! de tabletter jag får utskrivna heter essucous o jag får dom varje vinterhalvår, de är lugnande o ska vid hög dos stoppa kkräkning. nackdelen med tabletterna är att jag blir så trött o orkesklös att jag bara vill ligga. ska ringa imorgon o be att få de utskrivet igen eftersom att jag idag hörde från vårdcentralen att vinterkräksjukan har börjat gå ordentligt här i umeå, flera vårdavdelningar har tvingats stänga igen p,g,a vinterkräksjukan.jag höll på att svimma när hon sa det, har jätteångest nu o bara gråter för fullt. är så fruktansvärt livrädd att det går inte med ord säga. jag vågar inte gå till skolan imorgon o jag vågar heller inte skicka sonen till dagis. jag var o handlade idag men höll andan hela tiden inne i affären, usch jag bara skakar nu, kan inte ens skriva här längre***griiiin***vil70 !!!!!! jag har åxå snittats o var fruktansvärt extremrädd för att spy under operationen, då gav de mig extra medecin mot illamående så att jag kunde känna mig säker på att inte spy.. så ta upp det med dom på förlossningen så ger dom dig det säkert åxå. stort lycka till med förlossningen. ska hålla tummarna för dig. men jag tror inrtec att du behöver oroa dig för det finns som sagt medecin de kan ge dig som gör att du inte kräks.
Svar på tråden spyfobi!!!!!