• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Tygtiiger

zasata: på något mirakulöst vis inte. Antagligen hade han rotavirus och det har vi nog alla haft som små,så vuxna brukar vara litemer härdade. Både jag och hans pappa blev lite lösa i magen och lite illamående men inte mer. Men vi använder mycket handsprit och dax ytdesinfektion också (finns på apoteket, båda delar - sprita av egna och barnens händer varje dag direkt efter dagis, minskar antalet smittor dramatiskt!!).

Fast en gång var vi sjuka samtidigt,men då hade vinog ätit samma dåliga mat.

• Idaaa1982

Varför e ni så rädda för att se folk kräkas eller kräkas själva??? Vad är det värsta som kan hända tror ni?
    Nyfiken bara...

• zasata

okej. jag känner bara att jag inte vill föra min fobi vidare till min dotter. och hållerm an på med sprit och sånt då så känns det som det e stor risk för det.. själv harj ag sprit i väskan :p
    jag har vart magsjuk en gång.. då var jag 6 år. aldrig spytt sen dess.

Tygtiiger skrev 2007-09-16 22:48:50 följande:
    zasata: på något mirakulöst vis inte. Antagligen hade han rotavirus och det har vi nog alla haft som små,så vuxna brukar vara litemer härdade. Både jag och hans pappa blev lite lösa i magen och lite illamående men inte mer. Men vi använder mycket handsprit och dax ytdesinfektion också (finns på apoteket, båda delar - sprita av egna och barnens händer varje dag direkt efter dagis, minskar antalet smittor dramatiskt!!).Fast en gång var vi sjuka samtidigt,men då hade vinog ätit samma dåliga mat.
  • middiz
    Idaaa1982 skrev 2007-09-16 22:56:51 följande:
    Varför e ni så rädda för att se folk kräkas eller kräkas själva??? Vad är det värsta som kan hända tror ni? Nyfiken bara...
    Det e äckligt.. fast jag e väl inte rädd för att spy, det värsta e innan när man mår så illa!!

Nu har jag varit på vårdcentralen iaf, läkaren där blev mest förbannad för dom skickade hem mej från ryhov utan att ta några prover.
    Så nu ska dom ta massa prover här nere istället.. så småningom en gastroskopi med, usch!!
    Om jag börjar spy igen måste jag sluta amma och äta losec eller nåt losec-liknande på recept.
    Det e magsår och IBS jag har sa dom iaf, skönt att man äntligen fått hjälp!!
    (¯`°?.¸ ღ♥Madde+Magnus=Jouline♥ღ ¸.?°´¯)
  • Blinka lilla stjärna
    Varför e ni så rädda för att se folk kräkas eller kräkas själva??? Vad är det värsta som kan hända tror ni? Nyfiken bara...
    Ja det kan man fråga sig... Tror väll egentligen inget kan hända mer än att man mår himla dåligt.
    Varför klarar många inte av spindlar? De får panik, går inte in i rummet där en spindel är och sitter sedan och tänker på det här lilla krypet i en hel evighet efter. Men egentligen.. Vad kan hända? Har man riktig fobi för spindlar så går man inte in i såna utrymmen där risken för att se en spindel är ökad tex ett gammalt obebott hus. Nu är det många som har någon mini spindelfobi men det är inte dessa jag syftar på, utan på de som verkligen är livrädda.
    Ungefär så är det fast med spyor. Ser jag en spya mår jag dåligt minst 1 dag efter. Många av oss utsätter oss inte för situationer där risken att se/höra/lukta spya är ökad, som t.ex. åka buss på kvällen med en massa fyllosar som någon skrev. Jag undvek förr att fira midsommar, valborg osv just för att alla andra ungdomar var så fulla, nu umgås jag med mer kontrollerat folk

Jag har personligen blivit lite bättre nu när jag är gravid, spydde de första 15 veckorna. Dock med ljuset släkt på toa! Men att se andra spy.. Eller bara se en spya på stan... Usch usch usch vad dåligt jag mår efter det.
  • thereze

biobic kapslar kan man köpa på www.mabra.se
    det innehåller råmjölk som skall vara bra mot magbakterier.

• Blinka lilla stjärna

OBS! Detta är hur JAG känner, det finns folk där fobin är så pass stark att de inte vill gå och handla med risk för att där finns någon som bär på kräksjuka i affären.. och de kan jag inte svara för.

• zasata
    det rä nog svårt att sätta ord på. hade vi vetat exakt hade vi gjärna gjort nått åt det.
    men jag kan försöka förklaa hur jag känner.
    mår nån illa eller säger att dom har ont i magen får jag panik, jag blir nästan en helt annan människa vet inte vad jag skall göra .ställer personen 1000frågor, vadh ar du ätit, var har du varit, hur mkt illa mår du, ska du kräkas.. osv. detta tycker dom nog är jobbigt. men jag MÅSTE ställa frågorna och sen frågar jag flera gånger om dom inte ljuger ocskå.
    jag tror man/jag är rädd att tappa kontrollen, du har ingen kontroll på din kropp när du spyr. det luktar äckligt ser äckligt ut. jag kan knappt se på spttloskor sådan riktigt snoria på gatan för det vänder sig i magen på mig.
    det som gör mig rädd är att jag inte vet vad som skall hända, hurm an gör när man spy, tänk om jag inte hinner till toa? vart ska jag spy då? på golvet hemma? tänk om det ligger grejer där och jag spyr på dom? hur skall jag torka upp det sen. om jag är någon stans så kollar jag ALLTID efter toa, papperskorgar olika ställen där jag kan spy. försöker räkna ut hur lång tid jag tar på mig dit.

jag kan fortsätta rätt länge, men hoppas det ger dig nått svar.
    middiz skrev 2007-09-17 09:04:11 följande:
    Det e äckligt.. fast jag e väl inte rädd för att spy, det värsta e innan när man mår så illa!!Nu har jag varit på vårdcentralen iaf, läkaren där blev mest förbannad för dom skickade hem mej från ryhov utan att ta några prover.Så nu ska dom ta massa prover här nere istället.. så småningom en gastroskopi med, usch!!Om jag börjar spy igen måste jag sluta amma och äta losec eller nåt losec-liknande på recept.Det e magsår och IBS jag har sa dom iaf, skönt att man äntligen fått hjälp!!
    fy låter inte alls roligt. vågar du göra gastroskopi?
  • Kaldorei

jag har också denna fobi.... =/ dock har jag inga barn ännu, men tycker de e så otroligt jobbigt. Min sambo hade druckit en gång när vi å hälsade på några kompisar i en stuga, å vad gjorde han... jo han spydde på golvet, eftersopm han var förkyld samtidigt också =( Gissa var jag sov nånstans?? Ute på altanen i en träsoffa....=S från klockan 2 på morgonen..... det regnade ute också, så tur jag hade tak över huvet. =(

• zasata

fy vad jobbigt.. min sambo får knappt dricka för mig. typ 4öl max. annars får han sova nån annan stans.. det värsta är om man ör nykter själv. hajr ga druckit lite grann så har jag lättare att slapna av med fulla människor,

Kaldorei skrev 2007-09-17 09:43:26 följande:
    jag har också denna fobi.... =/ dock har jag inga barn ännu, men tycker de e så otroligt jobbigt. Min sambo hade druckit en gång när vi å hälsade på några kompisar i en stuga, å vad gjorde han... jo han spydde på golvet, eftersopm han var förkyld samtidigt också =( Gissa var jag sov nånstans?? Ute på altanen i en träsoffa....=S från klockan 2 på morgonen..... det regnade ute också, så tur jag hade tak över huvet. =(
Svar på tråden spyfobi!!!!!