Idaaa1982 skrev 2007-09-16 22:56:51 följande:
Varför e ni så rädda för att se folk kräkas eller kräkas själva??? Vad är det värsta som kan hända tror ni? Nyfiken bara...
det rä nog svårt att sätta ord på. hade vi vetat exakt hade vi gjärna gjort nått åt det.
men jag kan försöka förklaa hur jag känner.
mår nån illa eller säger att dom har ont i magen får jag panik, jag blir nästan en helt annan människa vet inte vad jag skall göra .ställer personen 1000frågor, vadh ar du ätit, var har du varit, hur mkt illa mår du, ska du kräkas.. osv. detta tycker dom nog är jobbigt. men jag MÅSTE ställa frågorna och sen frågar jag flera gånger om dom inte ljuger ocskå.
jag tror man/jag är rädd att tappa kontrollen, du har ingen kontroll på din kropp när du spyr. det luktar äckligt ser äckligt ut. jag kan knappt se på spttloskor sådan riktigt snoria på gatan för det vänder sig i magen på mig.
det som gör mig rädd är att jag inte vet vad som skall hända, hurm an gör när man spy, tänk om jag inte hinner till toa? vart ska jag spy då? på golvet hemma? tänk om det ligger grejer där och jag spyr på dom? hur skall jag torka upp det sen. om jag är någon stans så kollar jag ALLTID efter toa, papperskorgar olika ställen där jag kan spy. försöker räkna ut hur lång tid jag tar på mig dit.
jag kan fortsätta rätt länge, men hoppas det ger dig nått svar.
middiz skrev 2007-09-17 09:04:11 följande:
Det e äckligt.. fast jag e väl inte rädd för att spy, det värsta e innan när man mår så illa!!Nu har jag varit på vårdcentralen iaf, läkaren där blev mest förbannad för dom skickade hem mej från ryhov utan att ta några prover.Så nu ska dom ta massa prover här nere istället.. så småningom en gastroskopi med, usch!!Om jag börjar spy igen måste jag sluta amma och äta losec eller nåt losec-liknande på recept.Det e magsår och IBS jag har sa dom iaf, skönt att man äntligen fått hjälp!!
fy låter inte alls roligt. vågar du göra gastroskopi?