• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • zasata

tack, jag sitter här på nålarn och är så rädd, kan inte göra något. inte ens säga godnatt till dottern..

Iorlover skrev 2007-09-29 20:20:55 följande:
    Stackars stackars dig!!! Kan inte ge några råd...eftersom jag är lika själv! Håller tummarna att du inte blir sjuk...åh va jobbigt för dig!!!Kram!
  • Iorlover

Åh, jag förstår dig! Att man ska behöva ha det så här....

• zasata

funderar på om jag ska åka till nått hotell eller nått. men vill inte lämna min bebism en kan inte ta hand om henne. men vågar inte åka nån stans då det e fulla människor ute,,

• Iorlover

Inga vänner eller familj du får sova hos då?

• zasata

mamma, men hon är rädd att jag kanske är smittad och smittar henne. och jag vågar inte ta mig nån stans i fall jag skulle spy. känns som jag ska det. har sådan ångest.

• Elessario

jag har hört att det ska funka att svälja vitpepparkorn, typ 10 st tror jag... kan ju alltid testa...

• Iorlover
    zasata skrev 2007-09-29 20:31:13 följande:
    mamma, men hon är rädd att jag kanske är smittad och smittar henne. och jag vågar inte ta mig nån stans i fall jag skulle spy. känns som jag ska det. har sådan ångest.
    Men ingen annan då som inte är så rädd? Känner med dig nu! Önskade jag kunde hjälpa dig!
  • zasata

om jag blir smittad hur lång tid kan det ta innan jag vet om det i så fall?

• Elessario

Förebyggande

För att undvika magsjuka är det bra att

* alltid tvätta händerna efter det att du varit på toaletten, och innan du äter och lagar mat,
    * ha rent och fräscht i köket,
    * ha olika skärbrädor till kött och grönsaker,
    * förvara mat kallt, hetta upp den ordentligt vid tillagning, kyla ner den snabbt efteråt och inte låta den stå framme i rumstemperatur.

www.vardguiden.se/Article.asp

jag tror du kan märka på högst ngra timmar om du blivit smittad.

• Elessario

Inkubationstiden, det vill säga den tid det tar från det att man smittas till dess att sjukdomen bryter ut, är en till två dagar. Symtomen är häftiga kräkningar, diarré, ont i magen, måttlig feber, huvudvärk och muskelvärk. Man kan känna sig riktigt sjuk och dålig. Besvären brukar hålla i sig i ett till två dygn, ibland något dygn längre. Man brukar oftast inte smitta längre när två dygn har gått efter det att besvären har försvunnit. Men ibland kan man smitta andra personer upp till tre veckor efter det att sjukdomen har gått över.

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Svar på tråden spyfobi!!!!!