• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Zeelita

Har en vännina som endast spytt en gång i hela livet & då var det för hon råkat ut för en olycka. själv har jag en känslig mage, men lyckas ofta övertala mig själv att inte kräkas.

• SaramedM

Det stämmer bra på mig, jag mår fruktansvärt illa innan jag kräks, kan hålla emot mycket längre än de flesta.

Jag får panik om M kräks och inte för att jag tycker synd om henne om jag säger så...

Däremot när jag väl hade varit sjuk för första gången på 10 år och hon inte blev bättre utan verkligen led då var det henne jag tyckte synd om
    Om någon kunde garantera att jag slipper bli smittad så har jag inga problem att ta hand om andra som är sjuka.

zasata skrev 2007-09-19 22:27:57 följande:
    Så vad händer med emetofober när de verkligen spyr?Det mest överraskande faktumet för icke-fobiker är att de flesta av emetofober sällan, om någonsin, spyr. En emetofob är en person som har varit i bilolyckor oftare än de har spytt. De flesta fobiker kan räkna antalet gånger de har spytt på ena handen. En del emetofober överlevde graviditet, födsel, blindtarmsinflammation och gallblåseoperationer utan ens en retch. Även om de spydde så gick de oftast igenom varje sjukdom med endast en episod av spyende, jämfört med en icke-fobiker som kan spy upprepade gånger vid en sådan sjukdom. (Många fobiker säger att orsaken till att de spydde var för att de var så trötta över att må illa så att de "gav upp" och lät sig själva spy.) Många vuxna emetofober har inte spytt på 10, 20 eller fler år. Fobiker som har spytt efter händelsen som utlöste detta säger ofta att de insåg att det inte var så farligt att spy, men senare återkom fobin - ofta redan samma dag. Även fast de inte är vana att spy, kan emetofober stressa sig själva till en sån ångest eller verkligt illamående bara genom att umgås med människor med magproblem. Så fort någon i samma rum klagar på maginfluensa får emetofoben panik. De letar symptom som ofta kommer psykosomatiskt. Det blir en snöbollseffekt eftersom panikattacken blir värre när fobikern upplever verkligt eller "påhittat" illamående.shit vad det stämmer! tror jag. jag har inte spytt än
  • SaramedM

Lider med er

Iorlover skrev 2007-09-19 17:46:02 följande:
    Jaha, då var det dags! Nu spydde sonen massor!!!! Hjälp! Kan det vara magsjuka? Hur gör man på bästa sätt för att klara sig nu då tro? Flippar ur snart! Sitter o gråter. Stackars lille kille
  • Iorlover

Hejsan! Har inte blivit något mera. Skönt! Kanske inte var magsjuka ändå, hoppas hoppas!
    Han mår bra idag o de är full fart.

• SaramedM

Oavsett så är det ju skönt att det är över!

Jag gissar att jag inte behöver uppmuntra dig att ha honom hemma från dagis ett par dagar eller?

Iorlover skrev 2007-09-20 13:36:37 följande:
    Hejsan! Har inte blivit något mera. Skönt! Kanske inte var magsjuka ändå, hoppas hoppas!Han mår bra idag o de är full fart.
  • Yena2

Oj! Jag visste inte att min konstiga fobi har ett namn! Känns nästan skönt att inte vara ensam. I perioder har min rädsla verkligen hemmat mig. Tänk om småbarnen på bussen skulle spy? Satt som på nålar. Tänk om någon på bion skulle spy? Kunde inte koncentrera mig på filmen. Tänk att behöva gå på toa på ett uteställe! Inte ens tänkbart!!!
    Jag har försökt träna mig själv mentalt och är lite bättre nu. Har själv spytt under förlossning och nu pga magkatarr. Innan dess hade det gått många år. Inte ens vid kräksjuka! Och min stackars sambo sedan 10 år har inte spytt under hela tiden... eller ja.... inte vad jag vet. Vet inte hur jag skulle hantera det. Fasar för när lilltjejen blir sjuk.
    Känner hur det pulserar i öronen och hjärtat börjar rusa bara jag tänker på det.

• Iorlover
    SaramedM skrev 2007-09-20 13:41:18 följande:
    Oavsett så är det ju skönt att det är över!Jag gissar att jag inte behöver uppmuntra dig att ha honom hemma från dagis ett par dagar eller?
    Nej du det behöver du inte..haha!
  • SaramedM

Gissade nästan det!

Fattar inte att många är så tanklösa som de är faktiskt!

Iorlover skrev 2007-09-20 14:01:04 följande:
    Nej du det behöver du inte..haha!
  • Iorlover
    SaramedM skrev 2007-09-20 15:08:01 följande:
    Gissade nästan det!Fattar inte att många är så tanklösa som de är faktiskt!
    Nej, jag tycker det är fruktansvärt ärligt talat. Vet inte hur många gånger man hört att: jo, men han har ju inte spytt sen igårkväll så idag ska det inte vara någon fara.
    Jag fasar för de, tycker de är obehaggligt med sådana människor.
  • SaramedM

Jo i såna fall är det bättre om man inget hör vid hämntning/lämning faktiskt....
    Fasar också för det....

*hua*

Nu pratar vi om nått trevligare....

Iorlover skrev 2007-09-20 15:11:32 följande:
    Nej, jag tycker det är fruktansvärt ärligt talat. Vet inte hur många gånger man hört att: jo, men han har ju inte spytt sen igårkväll så idag ska det inte vara någon fara.Jag fasar för de, tycker de är obehaggligt med sådana människor.
Svar på tråden spyfobi!!!!!