• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • lizzypizzy

En del säger att det hjälper, men jag är villig att pröva det efetersom jag känner mig så begränsad i mitt liv.
    Jag skulle få göra det genom landstinget eftersom jag redan gick i terapi för depression. Vet inte hur det är annars men man borde kunna söka på det på nätet.

zasata skrev 2007-09-17 11:55:06 följande:
    vart kan man gå sådan kbt? (nu vet jag avd det betyder)hjälper det?
  • zasata

hur fungerar det?

lizzypizzy skrev 2007-09-17 12:00:13 följande:
    En del säger att det hjälper, men jag är villig att pröva det efetersom jag känner mig så begränsad i mitt liv.Jag skulle få göra det genom landstinget eftersom jag redan gick i terapi för depression. Vet inte hur det är annars men man borde kunna söka på det på nätet.
  • lizzypizzy

Man blir utsatt för spyor på olika sätt. Tex. Terapeuten sitter och kväljer. Man ska göra en spygröt och sitta vid den tills ångesten går över. Gå över spygröten mm.

zasata skrev 2007-09-17 12:43:42 följande:
    hur fungerar det?
  • Iorlover
    lizzypizzy skrev 2007-09-17 14:55:22 följande:
    Man blir utsatt för spyor på olika sätt. Tex. Terapeuten sitter och kväljer. Man ska göra en spygröt och sitta vid den tills ångesten går över. Gå över spygröten mm.
    Men fyyy! För det första hade jag nog garvat ihjäl mig o sen spytt!
  • POOH7605

Hej,

det är väl exposure terapi du menar eller? Jag har haft KBT och det har jag inte haft.
    kankske det är annorlunda för varje landstinget?
    Jag har haft fobin i mer än 15 år och har inte blivit frisk. tror att det här är en av dem svåraste fobier att bli av med. har en väninna med samma fobi och hon har varit gravid och spytt i 16 veckor men inte blivit frisk av fobin det har blivit värre för henne. hur ska man tolka det? trodde att det väl skulle hjälpa men det är väl individuellt.
    jag har inte spytt i min graviditet så jag vet ej hade egentligen hoppats på det även om det låter sjukt.
    Jag tror att jag måste acceptera min fobi och lära leva med den jag skulle inte vet hur man blir frisk av det här.

• zasata

men fy
    det skulle jag aldrig klara!

lizzypizzy skrev 2007-09-17 14:55:22 följande:
  • Ti No

Japp, är alldeles psykiskt utmattad efter magsjukan här hemma.

• Idaaa1982

Blinka lilla stjärna skrev 2007-09-17 11:39:39 följande:

Kbt tror jag absolut på men tror inte jag själv vill prova det  Får hoppas det går över nu när man själv får en liten som med största sannolikhet kommer utsätta en för både det ena och det andra.5 år inom vården har tyvärr inte hjälp mig...
    Men hur löser du det när det förekommer kräkningar i jobbet då?
  • Postis

Ni som har barn och lider av emetofobi, hur klarar ni att barnen kräks? Min pojke är bara 5v nu och hans kräkor har jag inga som helst problem med (vill dock inte ha en kaskadkräka i ansiktet ), men sedan då, hur ska det gå då?

Min emetofobi "förstörde" min förlossning. Jag hakade bara upp mig på att jag inte ville kräkas, så jag varken åt eller drack ordentligt. Kunde inte använda lustgasen för att jag var så rädd att den skulle få mig illamående. Mådde knappt illa under förlossningen (tog ca 20 timmar), och kräktes inte. Men det var jobbigt och påfrestande, och jag är så arg på mig själv i efterhand att jag inte åt och drack lite mer för att få krafter, samt gav lustgasen en ärlig chans. Men då vågade jag inte.

• Iorlover
    Postis skrev 2007-09-18 13:29:38 följande:
    Ni som har barn och lider av emetofobi, hur klarar ni att barnen kräks? Min pojke är bara 5v nu och hans kräkor har jag inga som helst problem med (vill dock inte ha en kaskadkräka i ansiktet ), men sedan då, hur ska det gå då?Min emetofobi "förstörde" min förlossning. Jag hakade bara upp mig på att jag inte ville kräkas, så jag varken åt eller drack ordentligt. Kunde inte använda lustgasen för att jag var så rädd att den skulle få mig illamående. Mådde knappt illa under förlossningen (tog ca 20 timmar), och kräktes inte. Men det var jobbigt och påfrestande, och jag är så arg på mig själv i efterhand att jag inte åt och drack lite mer för att få krafter, samt gav lustgasen en ärlig chans. Men då vågade jag inte.
    Jaa du. då min dotter var liten var jag inte såå skräckslagen, men även då fick hennes pappa fixa det mesta. Nu på senare år har hon kräkts en gång o jag höll på att krypa ur skinnet. Jag var gravid o fasade ännu mer för att bli sjuk. Som tur vad var hennes pappa där då o kunde ta det. Grät hela natten av rädsla o för dåligt samvete för att jag inte kunde vara hos mitt barn då hon behövde mig. Jag var alldeles förstörd. Nu vet jag inte hur det kommer gå om barnen är sjuka, har en ny sambo o en son på ett år.
    Men jag vet ju att om det händer så händer det o jag MÅSTE ju ta det då. Kan ju inte låta barnen ligga okräkas själva. Men jag fasar o är LIVRÄDD!!!
Svar på tråden spyfobi!!!!!