• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • zasata

hoppas inte det kommer hem så ofta då.
    jag ahr inte spytt sen jag var 6år.. liv rädd..
    sen är jag livrädd att visa dottern det, vill ju inte smitta vidare min fobi..

MammaHela skrev 2007-09-23 19:08:15 följande:
    Ta i trä så har det än så länge bara hänt en enda gång, och då var det dottern som är 7 år som kräktes och hon fick klara sig själv med en hink tills sambon kunde komma hem. Nu är det så att min dotter på 7 år har aldrig fått magsjuka, samma som min mamma aldrig någonsin magsjuka. Så jag har tur där. Men jag har två barn till som säkerligen kommer hem med magsjukor =(
  • Mora

usch vad äcklig den är den där jä-la magsjukan..
    jag blir oxå alldeles kallsvettig bara av att höra att nån haft magsjuka på dagis/skola...
    blä!
    Har oxå riktig fobi för o kräkas, men som tur är så har jag klarat av att barnet kräks när jag vart själv hemma, det är väl den där föräldrainstinkten som tar över.. även om jag inte törs somna alls...när jag bodde hemma hos mina föräldrar o nån vart magsjuk flydde jag till en kompis jämt!!

• Julianna

Hej på er!

Jag är likadan och jag funderar mycket på att gå i terapi för det här problemet. Jag har varit hypokondriker (trodde att jag hade cancer hela tiden)och gick i terapi för jag mådde jättedåligt. Är nu 90% återställd och mår mycket bättre.
    Men fobi för magsjuka sitter i...

Tycker det är jobbigast att se sonen lida faktiskt (när han kräks) inte så mycket för min egen skull. Är mest rädd att jag inte ska hinna ta hand om barnen och kräkas samtidigt som min man. Hände en gång. Jobbigt!

• Aussielotta

Hej! Här är också en med spyfobi. har inte spytt på 20 år och är så jäkla rädd för att min son skall bli magsjuk. Han är 9 mån och har kräkts två kaskadkräkningar när han hade en halsinfektion. Han kräktes över min axel, gissa om jag var livrädd för att det skulle vara magsjuka. Under förlossningen hade jag bara 40 % lustgas pga rädslan för att spy. Kände att jag mådde illa precis när huvudet var vid spinae men jag höll tillbaka.

Jag började på KBT när min son var 3 månader. Det gick ut på att jag ksulle utsätta mig för successivt för det jag var rädd för. Det värsta jag vet är att bli smittad av magsjuka och kräkas. Näst värst är att hjälpa någon annan att kräkas som är magsjuk, därefter att torka upp kräks, gå på offentlig toalett där nån just kräkts osv. Terapeuten tyckte att jag skulle utsätta mig för detta successivt under 10 veckor. Jag hoppade av för jag ville inte riskera att bli smittad och i sin tur smitta min son so mjag ammade. Kändes inte som riktigt rätt tidpunkt att genomgå denna kbt. Dessutom, hur fasen gör man för att bli smittad av magsjuka? Går man till en isolerad avdelning på sjukhus som har vinterkräksjuka eller??????

Viggo - mitt lilla söta hjärta!
  • thereze

en dum fråga kanske men måste fråga för jag har funderat på detta så länge.
    hur gör ni när era små barn som ligger i spjälsäng är magsjuka??
    min lille är 11 mån och jag är så rädd för att han skall bli magsjuk och undrar HUR fasiken man gör då. han kan ju inte direkt gå till toaletten själv eller säga till när han skall spy...

• SaramedM

Jag gar alltid en ullfilt liggande under lakanet för att minska risken att allt blir nerspytt.

När M blev magsjuk förra året räddade den madrassen i vår säng ( samsover)

Jag tycker inte det är en dum fråga alls

Håll honom bakifrån när han kräks, och ha en hink brevid sängen
    Du vaknar när han gnyr, jag satte då M upp och hjälpte henne så att det kom i hinken.

• zasata

hjäääääääääääääääälp!!!!!!!

min sambo har kräkts.

• zasata

jag vet inte vad jag ska ta mig till. troligen är det maten han har ätit. men jag är så rädd, har så ont i magen. känns som jag också är sjuk. tänk om jag kommer bli sjuk? vi kan inte vara i olika rumm, bor på 50kvadrat. jag vet itne vad jag ska ta mig till mig. tänk om jag spyr? jag mår så illa, har så ont i magen. är så rädd. han säger att han mår bra nu. men jag mår inte bra. jag är så rädd. kan knappt andas, har typ gråtit i minst 20minuter i ren panik. och vill inte att ebba skall se det. så hon får vara hos tobbe nu endå. jag vill inte att hon ska se hur rädd jag är. som tur är ska hon sova. men jag är så himla rädd.

• jennie ellie

Gick över när jag fick barn och var tvungen att ta hand om henne

• Iorlover
    zasata skrev 2007-09-29 20:00:53 följande:
    jag vet inte vad jag ska ta mig till. troligen är det maten han har ätit. men jag är så rädd, har så ont i magen. känns som jag också är sjuk. tänk om jag kommer bli sjuk? vi kan inte vara i olika rumm, bor på 50kvadrat. jag vet itne vad jag ska ta mig till mig. tänk om jag spyr? jag mår så illa, har så ont i magen. är så rädd. han säger att han mår bra nu. men jag mår inte bra. jag är så rädd. kan knappt andas, har typ gråtit i minst 20minuter i ren panik. och vill inte att ebba skall se det. så hon får vara hos tobbe nu endå. jag vill inte att hon ska se hur rädd jag är. som tur är ska hon sova. men jag är så himla rädd.
    Stackars stackars dig!!! Kan inte ge några råd...eftersom jag är lika själv! Håller tummarna att du inte blir sjuk...åh va jobbigt för dig!!!

Kram!
Svar på tråden spyfobi!!!!!