• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • zasata

då blir nog förlossningen sådan med. när e det dags?

Kaldorei skrev 2007-09-17 10:06:16 följande:
    hehehe. Fast ska jag vara ärlig så e jag en sån där som andra gravida hatar =) En sån som knappt känner sig gravid, förutom lite ryggvärk, men den skulle jag nog haft ändå också....
  • Idaaa1982

Tycker synd om er... och är glad för att jag slipper denna fobin..

Hur ska man göra för att bli av med den då? Kbt?

Själv tycker jag det e skönt att spy om man mår riktigt illa.. Och självklart e det inte trevligt när andra spyr men några år inom vården så vänjer man sig, och man dör ju liksom inte av det..

Hoppas ni kommer ur det!!

• Kaldorei

9 januari =), tycker tiden kan få gå lite fortare nu =P 115 dagar kvar tills mitt eget lilla kräksmonster kommer ut. haha =)

zasata skrev 2007-09-17 10:07:27 följande:
    då blir nog förlossningen sådan med. när e det dags?
  • middiz
    zasata skrev 2007-09-17 09:41:02 följande:
    fy låter inte alls roligt. vågar du göra gastroskopi?
    ja jag får göra det när jag slutat amma, då får man lugnande! dom försökte göra det på mej när jag va inlagd men jag drog ut kameran igen
    (¯`°?.¸ ღ♥Madde+Magnus=Jouline♥ღ ¸.?°´¯)
  • Iorlover

Hej igen på er alla! Jag verkar ju verkligen inte vara ensam om det här. Skönt!
    Jag är nog allra allra mest rädd för just magsjukespy! Vet inte varför..alltid varit...då jag var liten hade jag megaångest...grät o skakade o var livrädd då jag skulle spy. Mamma fick alltid hålla imig då. På tex ett fik nu kan jag inte sitta nära småbarn som fikar för de kan ju äta för mycket o kräkas o då vet jag ju inte om de är magsjuka eller ej o då mår jag såå himla dåligt länge. Vill inte vara i stora folksamlingar av rädsla för att bli smittad. Blir fly förbannad på folk som åker till jobb, dagis o skola för tidigt.
    Skulle gå på bio en gång o de framför mig i kön berättade att hela familjen låg i magsjuka men just hon hade ju inte kräkts sen i natt!!!! Öh...gissa vem som toksprang därifrån o mina vänner fatta ingenting.
    Offentliga toaletter...behöver jag säga mer?

• Blinka lilla stjärna
    Idaaa1982 skrev 2007-09-17 10:07:58 följande:
    Tycker synd om er... och är glad för att jag slipper denna fobin.. Hur ska man göra för att bli av med den då? Kbt? Själv tycker jag det e skönt att spy om man mår riktigt illa.. Och självklart e det inte trevligt när andra spyr men några år inom vården så vänjer man sig, och man dör ju liksom inte av det.. Hoppas ni kommer ur det!!
    Kbt tror jag absolut på men tror inte jag själv vill prova det  Får hoppas det går över nu när man själv får en liten som med största sannolikhet kommer utsätta en för både det ena och det andra.
    5 år inom vården har tyvärr inte hjälp mig...
  • Kaldorei

Det där känner jag jätteväl igen... mamma fick sitta å hålla i mig å TJATA på mig att jg skulle spy typ....

*då jag var liten hade jag megaångest...grät o skakade o var livrädd då jag skulle spy*

• zasata
    Iorlover skrev 2007-09-17 11:38:50 följande:
    Hej igen på er alla! Jag verkar ju verkligen inte vara ensam om det här. Skönt!Jag är nog allra allra mest rädd för just magsjukespy! Vet inte varför..alltid varit...då jag var liten hade jag megaångest...grät o skakade o var livrädd då jag skulle spy. Mamma fick alltid hålla imig då. På tex ett fik nu kan jag inte sitta nära småbarn som fikar för de kan ju äta för mycket o kräkas o då vet jag ju inte om de är magsjuka eller ej o då mår jag såå himla dåligt länge. Vill inte vara i stora folksamlingar av rädsla för att bli smittad. Blir fly förbannad på folk som åker till jobb, dagis o skola för tidigt.Skulle gå på bio en gång o de framför mig i kön berättade att hela familjen låg i magsjuka men just hon hade ju inte kräkts sen i natt!!!! Öh...gissa vem som toksprang därifrån o mina vänner fatta ingenting.Offentliga toaletter...behöver jag säga mer?
    men fy. 2dygn skall man fan vara hemma ju. fattar att du sprang. offentliga toaletter harj ag med svårt för. men efter att vart gravid är det lite lättare.
    hittade spya på toan i skolan en gång.. behövs det säga mer sen att jag itne gick till skolan på en vecka och aldrig på toa igen,,
    Blinka lilla stjärna skrev 2007-09-17 11:39:39 följande:
    Kbt tror jag absolut på men tror inte jag själv vill prova det  Får hoppas det går över nu när man själv får en liten som med största sannolikhet kommer utsätta en för både det ena och det andra.5 år inom vården har tyvärr inte hjälp mig...
    vad är kbt?
  • lizzypizzy

Oj oj oj vad jag känner igen mig i er.

Jag lider också av spyfobi. Jag åker inte kollektivt, går inte på bio mm. När min sambo festar får han sova i ett annat rum på natten men jag sover ändå dåligt..ligger och lyssnar ifall han ska spy.
    Har under senaste två åren råkat ut för magsjuka 3 gånger plus 18 veckor graviditetsillamående. Nu är jag i v 40 och är livrädd för att må illa under förlossningen. Bävar också för magsjuka hos barnet sen.

Jag tror min fobi bottnar i att jag ända sen jag var liten varit åksjuk coh spytt som en gris i alla bilar under min barndom. Sen har den inte blivit bättre av alkoholister i familjen som spytt rätt ut i hus och bilar. Förstår att barn inte alltid hinner säga till men när en vuxen inte säger till eller går på toa och spyr är vidrigt.

Skulle gå i kognitiv beteendeterapi men blev gravid i samma veva och min terapeut ville då inte genomföra det eftersom det inte skulle vara bra för barnet att utsätta mit för den ångesten.

Jag har dock bestämt mig för att så småningom gå igenom den terapin och hoppas det ska hjälpa mig.

• zasata

vart kan man gå sådan kbt? (nu vet jag avd det betyder)
    hjälper det?

lizzypizzy skrev 2007-09-17 11:49:44 följande:
    Oj oj oj vad jag känner igen mig i er.Jag lider också av spyfobi. Jag åker inte kollektivt, går inte på bio mm. När min sambo festar får han sova i ett annat rum på natten men jag sover ändå dåligt..ligger och lyssnar ifall han ska spy.Har under senaste två åren råkat ut för magsjuka 3 gånger plus 18 veckor graviditetsillamående. Nu är jag i v 40 och är livrädd för att må illa under förlossningen. Bävar också för magsjuka hos barnet sen.Jag tror min fobi bottnar i att jag ända sen jag var liten varit åksjuk coh spytt som en gris i alla bilar under min barndom. Sen har den inte blivit bättre av alkoholister i familjen som spytt rätt ut i hus och bilar. Förstår att barn inte alltid hinner säga till men när en vuxen inte säger till eller går på toa och spyr är vidrigt.Skulle gå i kognitiv beteendeterapi men blev gravid i samma veva och min terapeut ville då inte genomföra det eftersom det inte skulle vara bra för barnet att utsätta mit för den ångesten. Jag har dock bestämt mig för att så småningom gå igenom den terapin och hoppas det ska hjälpa mig.
Svar på tråden spyfobi!!!!!