• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Stargirl
    Frosk skrev 2007-11-25 21:43:02 följande:
    Hej stargirl! Vad sjukt att det inte ens hjälper med det du har försökt med. Usch..man känner sig helt socialt handikappad hela vintern! Och precis så är det, att så fort ungen hostar så tror man det är kräks på gång. Eller så fort lillan bökar efter nappen så tror jag hon ska spy. Vågar snart inte låta henne sova mellan oss (hon brukar komma in till vår säng efter halva natten)
    Inga barn sover i min säng!!!! Den saken är säker. Om de är ledsna eller sjuka (typ febriga) så flyttar jag på mig till gäst sängen.
  • frk Carlsson

När man talar om trollen...

Hörde på nyheterna i torsdags att nu har vinterkräksjukan tagit greppet om Sverige igen och genast så började den årliga ångesten...precis som ni beskriver... Jag brukar va så glad i april när dom säger att faran är över.

Jag har det dock inte så jobbigt att jag grips av verklig ångest osv utan drabbas mest bara av illamående/äckel som jag med 100% säkerhet vet är psykiskt! Jag pratade nyss med min svägerska som bor i Frankrike och som i morgon ska flyga med sin lille son och man till Indien (magsjukans förlovade land för övrigt...vi ska själva dit över jul...)...sonen har spytt i tre dgr nu och hon har fått diarré...stackars jävel säger jag bara... Direkt hon sa det så började ett diffust illamående krypa upp i halsen. HELT SJUKT! Så är det DIREKT ngn talar om att de har magsjuka...

Jag är också nervös för att min dotter ska bli smittad på dagis och att jag och min sambo ska åka dit på det också... Vi har aldrig förut haft magsjuka, inte ens när vi rest i Asien osv, men nu känns det som att med ett dagisbarn så kanske det är dax?

Jag sysslar också med såna prylar som att storkonsumera Proviva, Hälsofil och avstå från viss mat under de värsta perioderna...tvättar händerna som en tvångsmässig och har ett storpack med sånt gele med sprit för händerna hemma på toa... Vad mer kan man göra?

Skönt att veta att det finns fler iallafall... Kämpa på!

Tuva 060524 ska bli storasyrra - BF 080422!
  • Maria och Måns

Du behöver inte känna dig ensam, det går magsjuka på min sons dagis och vi har pusslat med farmor, mormor osv för att inte behöva lämna, min son har inte varit på dagis på snart 2 veckor. Stackarn. Men man går inte säker någonstans. Hörde att flera barn spytt i Ikeas resturang denna vecka - fy pyton! Det verkar som om folk som inte får lämna på dagis pga 72 timmars regel istället åker till ikea med sina små smittbärare.

• SaramedM

Vi kan inte pussla!

Alla har jobb

Vet någon nått om kbt via nätet?

Maria och Måns skrev 2007-11-25 22:01:00 följande:

Du behöver inte känna dig ensam, det går magsjuka på min sons dagis och vi har pusslat med farmor, mormor osv för att inte behöva lämna, min son har inte varit på dagis på snart 2 veckor. Stackarn. Men man går inte säker någonstans. Hörde att flera barn spytt i Ikeas resturang denna vecka - fy pyton! Det verkar som om folk som inte får lämna på dagis pga 72 timmars regel istället åker till ikea med sina små smittbärare.
  • Edda Elva

Jag hatar att spy!
    En vinter drabbades jag av vinterkräksjukan. När jag skulle tillbaka till jobbet så var jag sååå nojjig att jag skulle kräkas på bussen eller tunnelbanan. Jag satt o svalde hela tiden och var beredd att hoppa av vid varje stopp. Att kräkas framför folk, det är min fobi!

Dagisknep: när ett barn kräks, ska man som vuxen svälja 10 vitpepparkorn med vatten. Det ska tydligen va effektivt.
    (har provat, men på mig funkade det inte. Kräktes nästan i slottet i ÅBO.)

• Stargirl

Ursäkta om jag är en glädjedödare men KBT och spyfobi funkar inte. Turst me.......eller så hade jag världens sämsta KBT terapeut. Hon tyckte att jag skulle utsätta mig för "faror" som att åka buss och hålla i stängerna ocg sedan äta ute UTAN att tvätta eller sprita händerna. Äta oskalad och otvättad frukt, gå på toa utan att tvätta händerna och gå på IKEA mitt i vintern på en lördag osv. Sen så skulle jag sluta med alla mina säkerhets beteenden som att fråga barnen om ngn kräkts på dagis eller hålla dem hemma i magsjuketider. No way.......

Sista steget är ju att faktiskt KRÄKAS med hjälp av kräkmedel. Hello....aldrig i livet. Jag utsatte mig för detta ett par ggr men sen så sa jag tack men nej tack. Dåre....

Jag har en bekant som jobbar med en annan sorts terapi och han sa att just social fobi (som detta är) är extremt svårt att bota med KBT men den lindras kanske en aning. Hypnos ska vara det bästa men antagligen så hade jag en dålig sådan oxå för det blev inte bättre. Ett par dagar efter så kände jag mig bättre men sen blev det värre igen.

• SaramedM

Nej men jag tror inte jag är så illa däran än att det inte skulle kunna hjälpa.
    Men denna vinter är min ¨ångest på väg åt helt fel håll och jag vill mota Olle i grind så att det inte blir värre

Men jag klarar ändå inte att skicka M till dagis morgon

Men åka till stan, följa med jobbet på julbord osv det måste jag för att inte helt fastna i min ångest.

Stargirl skrev 2007-11-25 22:12:23 följande:
    Ursäkta om jag är en glädjedödare men KBT och spyfobi funkar inte. Turst me.......eller så hade jag världens sämsta KBT terapeut. Hon tyckte att jag skulle utsätta mig för "faror" som att åka buss och hålla i stängerna ocg sedan äta ute UTAN att tvätta eller sprita händerna. Äta oskalad och otvättad frukt, gå på toa utan att tvätta händerna och gå på IKEA mitt i vintern på en lördag osv. Sen så skulle jag sluta med alla mina säkerhets beteenden som att fråga barnen om ngn kräkts på dagis eller hålla dem hemma i magsjuketider. No way.......Sista steget är ju att faktiskt KRÄKAS med hjälp av kräkmedel. Hello....aldrig i livet. Jag utsatte mig för detta ett par ggr men sen så sa jag tack men nej tack. Dåre....Jag har en bekant som jobbar med en annan sorts terapi och han sa att just social fobi (som detta är) är extremt svårt att bota med KBT men den lindras kanske en aning. Hypnos ska vara det bästa men antagligen så hade jag en dålig sådan oxå för det blev inte bättre. Ett par dagar efter så kände jag mig bättre men sen blev det värre igen.
  • SaramedM

En annan fråga;
    Hur många blir egentligen sjuka varje år?

Det borde ju rimligen vara större chans att klara sig än att inte klara sig även med småbarn? Eller?

• zasata

idag har jag köpt pizza och gått i stan i 2timmar!!

• Frosk
    zasata skrev 2007-11-26 19:16:37 följande:
    idag har jag köpt pizza och gått i stan i 2timmar!!
    Heja dig! Killen min är och hämtar pizza just nu

Jag tänkte komma med lite trevligare info idag. Frågade en på jobbet, vars tjej jobbar på dagis, om hon alltid får kräksjukan. Nej sa han...hon har nog aldrig haft den. Så trots att hon jobbar med ungar som kräks så har hon klarat sig och det känns ju bra! Man har kanske en chans att slippa undan ändå

Och tycker man att stan och folk är jobbigt så kan man handla måga av julklapparna på nätet, det är ju också bra
Svar på tråden spyfobi!!!!!