• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • Iorlover

Ok, får ta det med dom ordentligt känner jag!

• Buus85

ina78 skrev 2007-11-23 17:30:50 följande:

Usch och fy. Idag satt det en lapp på dagis att kräksjukan har börjat på ena avdelningen. Fyfyfy. vad ska man göra! Vill låsa in mig till maj.
    Hur har det gått? Härjar magsjukan fortf på dagiset?
    Antar att dottern? klarat sig hittils...
  • Aussielotta

Ahhhhhh, en liten kille på öppna förskolan kräktes i omklädesrummet idag!!!! Nu är jag livrädd för att Viggo får det och sen jag.......

Viggo - mitt busiga charmtroll!
  • Buus85

Aussielotta skrev 2007-11-28 18:10:53 följande:

Ahhhhhh, en liten kille på öppna förskolan kräktes i omklädesrummet idag!!!! Nu är jag livrädd för att Viggo får det och sen jag.......
    Usch då, brukar du få magsjuka lätt då?? Har din son haft kräksjukan nångång?
    det är inte alltid man smittas som förälder juh.
  • Frosk
    Buus85 skrev 2007-11-28 15:30:02 följande:
    ina78 skrev 2007-11-23 17:30:50 följande:
    Hur har det gått? Härjar magsjukan fortf på dagiset?Antar att dottern? klarat sig hittils...
    Hej hej. Japp kräksjukan är kvar där men håller sig fortfarande på andra avdelningen. Många i personalen har varit sjuka också. Nästa vecka ska jag lämna henne tidigt och då lämnas hon på just den avdelningen. Hoppas det försvinner snart! Än så länge har vi klarat oss, peppar peppar...
  • Aussielotta

Buus85 --> Nä, jag har inte kräkts på 18 år och min son (1 år) har inte haft magsjuka förutom diarrer i två omgångar. Så jag hoppas på att jag inte får det....men ångesten finns där ändå....

Viggo - mitt busiga charmtroll!
  • Avelyn
    Iorlover skrev 2007-11-27 20:08:50 följande:
    Måste fråga HUR du berättade för dagis? Jag skulle vilja tala ut ordentligt om min fobi. Har mest dragit de på skämt liksom.
    Vid inskolningen frågade dotterns inskolningsfröken om det var något särskilt jag hade på hjärtat angående dotterns dagar där hos dem. Jag passade på att berätta om min emetofobi och frågade om de kunde ringa mig om någon där blev magsjuk så jag kunde hålla dottern hemma. De lovade att försöka komma i håg att ringa, men gav mig inga garantier för att de skulle komma i håg varje gång. Det räcker dock för mig.

Särskilt förstående i övrigt för min fobi kan jag säga att de inte var. En fröken sa att " magsjuka får man vad man än gör . Du kan inte göra något. " Det tyckte jag var dumheter. För man kommer långt med handtvätt och hygien. Men jag sa inget. Om hon uppfyller sin bit är jag ändå nöjd. Och hon har ringt mig varje gång det varit någon som varit dålig. Så jag är nöjd.
  • Buddaboll

JAg är själv fobi mot allt vad magsjuka och kräk heter och skulle helst gå i ide med familjen mellan november till mitten av mars.
    Jobabr som förskolläare i vanligafall och är nu hemma och f-ledig och har 2 äldre barn på förskolan.

Det jag undrar över (ingen kritik) är alla ni som säger att ni skall hålla era barn hemma si och så länge från förskolan för att det går magsjuka. Hur stimulerar ni era barn? Mian klättarar ju på väggarna om dagrna om de inte får leka av sig med kompisar, för skulle jag hålla dem hemma kan jag ju inte låta dem träffa andra kompisar för de går ju på förksolan och kan blli smittade där och sedan smitta mina barn.
    Jag bara undrar hur ni får vardagen att fungera rent praktiskt?

• Buus85

Aussielotta skrev 2007-11-29 00:54:56 följande:

Buus85 --> Nä, jag har inte kräkts på 18 år och min son (1 år) har inte haft magsjuka förutom diarrer i två omgångar. Så jag hoppas på att jag inte får det....men ångesten finns där ändå....
    Då verkar du ha ett bra immunförsvar när det gäller magsjuka.
    Min dotter är bara 6 månader men jag har redan börjat o oroa mig för den dagen när magsjukan kommer. Usch, jag vill inte tänka på det.
    Jag lär ju dränka hla lägenheten i desinfektions medel
  • D med N och A

Men vadå, klart man kan ha sina barn hemma den veckan (eller nåt) som det "går" på dagis! Man kan ju faktiskt aktivera dem själv, med pyssel, spel, baka, göra play dough och framför allt VARA UTOMHUS och leka. Har man dessutom flera kan denna vecka bli riktigt mysig och braaaa mycket trevligare än några dygns kräksjuka! Kom inte och säg att barnet tar skada av att vara hemma, såååå himla viktig är faktiskt inte förskolan! Jag skulle känna mig som en rätt kass mamma om jag inte kunde ge mina egna barn den stimulans de behöver!

Buddaboll skrev 2007-11-29 15:34:10 följande:
    JAg är själv fobi mot allt vad magsjuka och kräk heter och skulle helst gå i ide med familjen mellan november till mitten av mars.Jobabr som förskolläare i vanligafall och är nu hemma och f-ledig och har 2 äldre barn på förskolan.Det jag undrar över (ingen kritik) är alla ni som säger att ni skall hålla era barn hemma si och så länge från förskolan för att det går magsjuka. Hur stimulerar ni era barn? Mian klättarar ju på väggarna om dagrna om de inte får leka av sig med kompisar, för skulle jag hålla dem hemma kan jag ju inte låta dem träffa andra kompisar för de går ju på förksolan och kan blli smittade där och sedan smitta mina barn. Jag bara undrar hur ni får vardagen att fungera rent praktiskt?
Svar på tråden spyfobi!!!!!