• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • josefsmamma

Emma:
    du är inne på rätt spår!
    det är alltid värst innan första spyan sen går det bättre...
    iaf för mig....
    innan är det rena rama skräcken!!

one happy camper
  • MammaHela
    josefsmamma skrev 2007-11-24 19:10:50 följande:
    japp!min son har smittat hela våran umgängeskrets som vi umgicks med dagarna innan han blev sjuk. ALLA är dåliga nu eller blev det igår... han blev magsjuk i torsdags....Nu är det nog min tur och jag H A T A R att spy... villvintevillintevillinte!Kul att jag är ensam med min 2-åriga son och 7-månaders tvillingar... sambon jobbar eg. dygn men han skulle komma hem nu ikväll istället så jag kan få vila!
    Men ni kan ha blivit smittade av nått som ni åt. För smittsmydsläkaren där jag jobbade innan talade om att vks kan INTE smitta innan eftersom det är en droppsmitta, smittan finns i kräket och bajset.

Så man smittar av bajset, och inte bara efter att man har kräkts.
    mammahela.bilddagboken.se ♥ Nu är Liv här ♥
  • sagogryn

Jag hoppas att det inte smittar innan det brytit ur...och hoppas att ingen kräks här...ska sova nu så jag orkar med imorgon...

• Molina

Ursch nu börjar min oro för denna säsong dra igång bläää hatar vintern och alla dessa kräksjukor. Och vad alla dessa tidingar skriver.
    Jag har även ett dagisbarn så smittan är väl bara en tidsfråga innan den kommer på besök Vi klarade oss förra året. 

Jag har också hört enligt smittskyddsläkare som håller på med just den riktiga VSK att den inte ska kunna smitta innan medan en vanlig magsjuka kan göra det.

Peppa peppa så har jag inte legat magsjuk på mer än 15år fast min familj när man va liten varit sjuka så jag tillhör nog skaran som är mindre mottagliga bara tacka och ta emot. Eller som min mamma alltid säger jag skrämmer iväg viruset med min rädsla .

Zasata: Ursch lider verkligen att läsa att du mår så dåligt nu, jag hoppas du kan få en annan läkare som kan ta ditt problem med allvar.

• Iorlover

Läste i tidningen idag att om man inte insjuknat de senaste 10 åren så var det troligt att man klarade sig o var imun. Men helt säker var man ju inte! Men det lät bra iallafall

• zasata

s:å här
    :

eaterdocka

InläggSkrivet: Lördag 24 november 2007, 21:02    Rubrik: [Re]: Gemensam frågelåda till Smittskyddsinstitutet. Svara med citat Ändra/Ta bort det här inlägget

smittar det innan man har spytt? Till överst på sidan Användarens profil Skicka personligt meddelande    bumpersticker

InläggSkrivet: Lördag 24 november 2007, 21:21    Rubrik: [Re]: Gemensam frågelåda till Smittskyddsinstitutet. Svara med citat den frågan har vi ställt förr. tror svaret återfinns i "allmänna svar och frågor om magsjuka" elelr vad artikeln heter...
    kort sammanfattning: nej. men teoretiskt kan en person som t.ex. har sjuika barn hemma smitta genom att ha viruspartiklar på kläder eller händer och därmed smitta innan personen själv blivit sjuk.

jag blir mer och mer nojjig för varje dag "hur skall jag handla julklappar, hur skall jag få hem mat, hur skall jag kunan ha kolla på sambon och dotter, varför är itne sambon rädd. vad gör jag om han blir sjuk..." varje dag varje timma varje minut känns det som jag tänker detta..

• D med N och A

Du, vet du vad jag har märkt? Jag blir mycket mer nojig och har svårt att släppa "tvångstankarna" när jag läst i den här tråden och andra som handlar om magsjuka/vks. Mitt tips är, trots att det är skönt att kunna "snacka" med likasinnade, att stänga av datorn eller i alla fall surfa till andra sidor/trådar.

Alltså vissa dagar känner jag mig helt knäpp och då blir jag arg. Vill inte tänka på det utan försöker förtränga och ge mig ut bland folk trots risken. Idag ska vi till Barkarbyoutleten och försöka fynda lite. Sen ska vi till NK och kolla julskyltningen och jag ska INTE tänka på magsjukor, vinterkräksjukor eller andra smittor. Eller jo det kommer jag såklart göra, speciellt när vi ska äta, när ungarna ska på toa, när lillen ska byta blöja etc, men inte lika mycket som när jag suttit vid datorn och "läst på" för mycket.

zasata skrev 2007-11-24 22:46:18 följande:
    jag blir mer och mer nojjig för varje dag "hur skall jag handla julklappar, hur skall jag få hem mat, hur skall jag kunan ha kolla på sambon och dotter, varför är itne sambon rädd. vad gör jag om han blir sjuk..." varje dag varje timma varje minut känns det som jag tänker detta..
  • SaramedM

Jag känner samma sak och funderar på att ta bort mig ur den här tråden ett tag för jag blir mer och mer rädd när jag hör om olika sätt att bli sjuk på.

Jag kanske skulle köra en vecka där jag inte läser något som skrivs om magsjuka alls, varken här eller på aftonbladet tex.

D med N och A skrev 2007-11-25 09:58:02 följande:

Du, vet du vad jag har märkt? Jag blir mycket mer nojig och har svårt att släppa "tvångstankarna" när jag läst i den här tråden och andra som handlar om magsjuka/vks. Mitt tips är, trots att det är skönt att kunna "snacka" med likasinnade, att stänga av datorn eller i alla fall surfa till andra sidor/trådar. Alltså vissa dagar känner jag mig helt knäpp och då blir jag arg. Vill inte tänka på det utan försöker förtränga och ge mig ut bland folk trots risken. Idag ska vi till Barkarbyoutleten och försöka fynda lite. Sen ska vi till NK och kolla julskyltningen och jag ska INTE tänka på magsjukor, vinterkräksjukor eller andra smittor. Eller jo det kommer jag såklart göra, speciellt när vi ska äta, när ungarna ska på toa, när lillen ska byta blöja etc, men inte lika mycket som när jag suttit vid datorn och "läst på" för mycket.
  • zasata

men jag vill typ ha "kontrollen" känner inte ni så ibland? i morgon SKALL jag förödska mig våga ut och handla julklappar, men lämnar nog tjejen hemma med sin pappa så det bara är jag i så fall och skall gå på babysimmet utan att tänka på dom andra.
    och på onsdag skall jag ta mig till jobbet! och sedan fika på samma ställe dom förra onsdagen där jag gick förbi en spy, inte dra mig ur fikan.. försöka tänka "den är borta nu, är den kvar så smittar den inte"
    kan vi inte försöka bara skriva posetiva saker? undra man negativa saker kan i svara i varandra inboxar?

Svar på tråden spyfobi!!!!!