• Iorlover

spyfobi!!!!!

Nu har dagis o skola börjat o alla sjukdommer kommer! Hörde att en tjej gått hem från sonens dagis i torsdags efter en kräka!
    Så var den dagen förstörd...känner efter, ångest, stenkoll på sonen mm.
    Finns det flera än jag med denna totala skräck för magsjuka? Kan knappt skriva ordet!

• Svar på tråden spyfobi!!!!!
  • D med N och A

Alltså "har man dessutom flera" syftade givetvis på flera barn. Och mina tre har ofta jättekul ihop.

• Buddaboll

Dmed N och A: en vecka ser jag inte som nåt konstigt men har läst flera stycken som skivit att de skall ha sina barn hemma till jul, och då undrar jag hur 17 skall man sysselsätta barnen?
    En vecka kan jag förstå inga problem ,men jag vet från jobbet att man kan ha magsjuka på en förskola från november till slutet av april, har själv varit med om detta och om man då tänker ha barnen hemma hela magsjukeperioden då undrar jag hur man tänker aktivera barnen, för man kan ju inte träffa andra barn, för de kan ju vara smittade med magsjuka och att låsa in sig i flera veckor med barn är ju en anings konstigt!

• SaramedM

Aktiveringen är inga problem, jag hade M hemma tills hon var över 3
    Däremot kan jag ju inte vara borta från jobbet så fort det går magsjuka på dagis.

Buddaboll skrev 2007-11-30 13:52:35 följande:
    Dmed N och A: en vecka ser jag inte som nåt konstigt men har läst flera stycken som skivit att de skall ha sina barn hemma till jul, och då undrar jag hur 17 skall man sysselsätta barnen?En vecka kan jag förstå inga problem ,men jag vet från jobbet att man kan ha magsjuka på en förskola från november till slutet av april, har själv varit med om detta och om man då tänker ha barnen hemma hela magsjukeperioden då undrar jag hur man tänker aktivera barnen, för man kan ju inte träffa andra barn, för de kan ju vara smittade med magsjuka och att låsa in sig i flera veckor med barn är ju en anings konstigt!
  • Avelyn

På mina barns förskolor ( Mina två äldsta går ej dagis längre utan skolan i stället numera ) har magsjuka aldrig gått flera månader. Det brukar gå som värst kanske 5 veckor. Förra vintern var dottern borta så länge magsjukan gick på hennes avdelning samt när avdelningen som de slås i hop med på eftermiddagarna har epidemi. Om de andra avdelningarna har haft fall så får hon ändå gå. huvudsaken för mig är att den avdelning hon kommer att vistas på ej har det. ( Förra dagiset bestod av ett flertal avdelningar som ej låg så nära varandra. Nuvarande dagiset har två avdelningar som samarbetar. dessa går jag efter. ) Räknar med att dottern nu är hemma tills julledighet. Därefter brukar det vara nya friska tag. Mina stora barn har ju skolplikt, så där kan man bara uppmuntra barnen att tvätta händerna efter toabesök. ( vare sig det går magsjuka eller ej hehe )

Aktivering brukar inte vara ngt problem här heller. Dottern går normalt bara 15 timmar på dagis. Sönerna i skolan går inte fritids eller liknande. De ses alla hemma vid 13. Vi är ute en del och åker och hälsar på vänner etc.. vi isolerar oss inte helt från omvärlden Bara från dagiset.. Jag jobbar ofta kväll och helg vilket gör att jag hinner umgås hemma med barnen en del på veckorna med. Pappan är arbetslös.

• verrron

Dottern kräktes 8 ggr i fredags mellan 07:30-08:30 så jag vet itne vad det var, dock tror jag inte på magsjuka (det är ovanligt att hon får magsjuka!), men jag "ser" det som magsjuka ändå och håller henne hemma osv.

Dock så blev hon aldrig dålig i magen, fick ingen feber och drack saft ur sin nappflaska direkt efter och det var inga problem! Lunchen åt hon också som vanligt!

Min fråga då; När kan vi övriga i familjen andas ut, när borde vi bli sjuka om vi nu är smittade? Fobiker som jag är..blä vad jag hatar magsjuka!!

• verrron

glömde ju, när de är magsjuka, visst brukar de lukta riktigt kräk då? Eller?
    För det var både lukt&färglöst (såg bara massa slem) av det dottern kräktes, och luktade som sagt ingenting!

• Iorlover
    verrron skrev 2007-12-01 22:16:28 följande:
    glömde ju, när de är magsjuka, visst brukar de lukta riktigt kräk då? Eller? För det var både lukt&färglöst (såg bara massa slem) av det dottern kräktes, och luktade som sagt ingenting!
    Låter ju inte som magsjuka...är/var hon förkyld? Hostig?
  • verrron

Jo, hon är förkyld och vid första kräkning hostade hon så mkt att hon kräktes, men de övriga kräkningarna "bara kom".

Hon har ju också en lungsjukdom, som gör att hon har väldigt segt slem, så hon får ju dagligen slemlösande medeciner, så det kanske vart extra mkt slem nu vid förkylningen då som hon kräkte upp?
    Hoppas att det var det så att resten av familjen slipper!
    Tack för svar!

• D med N och A
    verrron skrev 2007-12-01 23:37:58 följande:
    Jo, hon är förkyld och vid första kräkning hostade hon så mkt att hon kräktes, men de övriga kräkningarna "bara kom". Hon har ju också en lungsjukdom, som gör att hon har väldigt segt slem, så hon får ju dagligen slemlösande medeciner, så det kanske vart extra mkt slem nu vid förkylningen då som hon kräkte upp?Hoppas att det var det så att resten av familjen slipper! Tack för svar!
    Det tror jag också. Min tjej hade förkylningsastma som liten, hon kräktes jääämt, och periodvis även utan att hosta innan. Bra sätt att göra sig av med slemmet helt enkelt. Hoppas det "bara" var det.
  • Jesslan

hostar barnen mycket så retas kräkreflexen upp och dom kan då kräkas utan anledning.Även jag har emetofobi och mår just nu väldigt dåligt psykiskt då jag drömt om skiten hela natten bara för att sambon och stora tjejjan gick på offentlig toalett igår när vi var och handlade.När jag vaknade upp från drömmen och somnade om så fortsattte drömmen där den slutade så jätteroligt att sova har det inte varit. Nån som har nåt tips mer än att äta sobril för det är ju ingen lösning.Har haft tjejjan hemma 1 vecka nu hoppas hon kan gå imorron

trodde inte på mirakel förrän jag fick mina
Svar på tråden spyfobi!!!!!