• Idaaa1982

Fula barn?

Hej hopp!

Jag å killen låg å diskutera en kväll om man som förälder kan se sitt barn som fult? Till utseendet! Vet att man kommer älska det lika mkt oavsett utseende men... Det finns ju FAKTISKT fula barn... Tror ni man ser det själv?

• Svar på tråden Fula barn?
  • Moomin

bebbe made in italy skrev 2007-10-04 12:06:30 följande:

moomin förstår du inte det själv tycker du skall fundera då, var väl onödigt att spä på när en person redan klagat på hennes barn...
    Så det är att klaga på någons barn att säga at man inte tycker att det är sötast i världen? Bevare mig väl. Nu drar du väl liiiiite väl stora växlar på det här med eventuell söthet?

Kan du förklara VARFÖR du tycker att just att vara söt är så hemskt viktigt?
  • bebbe made in italy

Moomin orkar inte förklara mer, anser att du borde inse vissa saker själv, vanligt hyfs... hej svejs

• Moomin

bebbe made in italy skrev 2007-10-04 12:12:39 följande:

Moomin orkar inte förklara mer, anser att du borde inse vissa saker själv, vanligt hyfs... hej svejs
    Men herregud, du kan ju inte slänga ur dig en massa anklagelser och sedan strunta i att redogöra varför du tycker att jag har fel. Det är definitivt inte hyfs. Om du nu tycker att just söthet är livsviktigt och att det är den absolut viktigaste egenskapen en människa kan ha så stå för det då!!!
  • Dag o natt

Så här tycker jag.. Söthet är inte det viktigaste. Ett barn kan vara oerhört charmigt och ha en otroligt härlig utstrålning utan att utseendet är perfekt. Men jag är nog dum på andra hållet... jag skulle mycket väl kunna säga att "Vad söt han/hon är!" Fast jag kanske egenligen inte tycker det. Men barnet kanske är gulligt för sig som person och blir då sött i betraktarens ögon. Jag tycker inte man måste uttala sig om man tycker någon har ett fult barn alls. Det är en så onödig kommentar som är bättre att behålla för sig själv. Sen kan man kanske kommetera att barnet har övervikt och kanske inte borde få läsk i nappflaskan eller att barnet har en lugg som trillar ner i ögonen som skulle behöva klippas. Men man behöver ju inte kommentera "fula" ansiktsdrag. Jag skulle inte göra det iaf och jag skulle nog inte uppskatta att någon gjorde det till mina barn heller.

• Moomin

Dag o natt skrev 2007-10-04 12:31:58 följande:

Så här tycker jag.. Söthet är inte det viktigaste. Ett barn kan vara oerhört charmigt och ha en otroligt härlig utstrålning utan att utseendet är perfekt. Men jag är nog dum på andra hållet... jag skulle mycket väl kunna säga att "Vad söt han/hon är!" Fast jag kanske egenligen inte tycker det. Men barnet kanske är gulligt för sig som person och blir då sött i betraktarens ögon. Jag tycker inte man måste uttala sig om man tycker någon har ett fult barn alls. Det är en så onödig kommentar som är bättre att behålla för sig själv. Sen kan man kanske kommetera att barnet har övervikt och kanske inte borde få läsk i nappflaskan eller att barnet har en lugg som trillar ner i ögonen som skulle behöva klippas. Men man behöver ju inte kommentera "fula" ansiktsdrag. Jag skulle inte göra det iaf och jag skulle nog inte uppskatta att någon gjorde det till mina barn heller.
    Men alla ungar (som jag träffat) har ju något positivt. Kan man inte kommentera det enskilda barnets positiva sidor istället för att av ren slentrian slänga ur sig att barnet är sött? Speciellt om det inte är det.

Man kan ju lyfta fram att barnet är charmigt, modigt, duktigt, gladlynt eller vad det nu är...och tycker man att barnet är speciellt vackart så kan mna ju säga det.
  • Murloc

Själv tycker jag inte barn är söta alls, så jag tycker inte någons barn är sött.

• Dag o natt
    Moomin skrev 2007-10-04 13:00:00 följande:
    Dag o natt skrev 2007-10-04 12:31:58 följande:
    Men alla ungar (som jag träffat) har ju något positivt. Kan man inte kommentera det enskilda barnets positiva sidor istället för att av ren slentrian slänga ur sig att barnet är sött? Speciellt om det inte är det. Man kan ju lyfta fram att barnet är charmigt, modigt, duktigt, gladlynt eller vad det nu är...och tycker man att barnet är speciellt vackart så kan mna ju säga det.
    Absolut! Det tycker jag också! Det söta är absolut inte det viktigaste. Ett barn kan ha så många andra kvaliteér som väger lika högt, eller högre. Givetvis kan man säga att ett barn är charmigt, snällt, roligt, duktigt eller har en härlig utstrålning. Men man behöver ju inte säga att barnet är fult, tråkigt eller dumt. Det kan man hålla för sig själv. Annars får man nog linda in orden i bomull eftersom en sådan kommentar till en förälder säkert kan få denne väldigt upprörd. Handlar det om dålig uppfostran som gör att ett barn är jobbigt så kan man istället berätta att så och så gjorde jag för att komma rätt med detta. ..och inte.. "ditt barn beter sig dumt, du måste göra så och så.. Ja, du förstår.
  • Blåbärspaj

den man älskar är alltid finast i världen eller hur?jopp.

• Linny

Jag tror man kan inse det... Jag funderade också på det innan jag fick barn. Jag förstår ju att man älskar sitt barn och alltid tycker det är speciellt, men frågan är om man kan se att ens barn är fult?

Ja, om man har lite självdistans så tror jag det. Jag påstår tex. inte att mitt barn är världens vackraste. Han är det bästa jag vet, men jag vet att det finns andra barn som är mer klassiskt vackra än han är. Men då jag känner honom och hans otroligt charmiga personlighet så tycker jag han är helt underbar. Men han ser nog mer ut som ett "Ensamma hemma-Macauley Culkin-barn) än en Pampersreklampojke. Ser helt enkelt busig ut

• Moomin
    Blåbärspaj skrev 2007-10-04 13:08:18 följande:
    den man älskar är alltid finast i världen eller hur?jopp.
    Så är det ju naturligtvis. Men sen finns det ju mer generella kriterier på vad som i allmänhet anses vackert. Det som är intressant att diskutera är ju varför det är så tabu att säga att alla barn inte är söta.
Svar på tråden Fula barn?