Fula barn?
Hej hopp!
Jag å killen låg å diskutera en kväll om man som förälder kan se sitt barn som fult? Till utseendet! Vet att man kommer älska det lika mkt oavsett utseende men... Det finns ju FAKTISKT fula barn... Tror ni man ser det själv?
Hej hopp!
Jag å killen låg å diskutera en kväll om man som förälder kan se sitt barn som fult? Till utseendet! Vet att man kommer älska det lika mkt oavsett utseende men... Det finns ju FAKTISKT fula barn... Tror ni man ser det själv?
JAg anser visst att man kan älra barn det.
Visst barn säger att vissa är fula. Men ska man som föälder rätt barnet anser jag.
Ska jag låta miin dotter dom inte riktigt fattat allt, gå fram till svarta och säga tat de är äckliga och bajs. För hon vet baa tt bajs e brunt och därför tror hon att de har bajs på sig, vilket hon tycker e äckligt. Då måste jag som mamma förklara lätt (hon är ju bara snart 3 år) att vissa människor är vita och vissa är svarta. OCh de ser ut så, men de är lika fina för det.
Ska jag acceptera att min dotter börjar mucka(för hon gör dte verkligen), med varenda svarta tjej hon ser?(hon bårkar bara med dem, då hon ofta hö min man säga att de är äckliga....ja han är rasistisk på dne biten) Nej, jag säger åt henne att låta bli att putta på det andra barnet. Att det är fel.
Ska jag låta mitt barn säga att tex ett rödhårigt barn är fult? Nej, då måste jag fråga varför hon tykcer det. Och sen förklara att barnet blir ledsen om hon säger så, och säga tt det barnet är precis lika vacert som dottern är.
Men att vissa springer frotareön andra blir man inte mobabd för, att andra målar bättr eän andra är n talanag som är bra precis som at springa fort och vara duktig på något annat. Det ät något som kan tränas och är man dlig på en sån sak så blir man väldigt sällan mobbad för det.
Men ett utseende kan man inte ändra på utan n kniv...och därför anser jag att man måste lära sina barn är alla är lika fina och värda. PRecis som att man ska lära dem att det viktigast ei en tävlig är at ögra sitt bästa, oc int att vinna.
![]()
Min egen dotter är blond och jag tycker hon är det vackraste som finns också.
Jag kan i ärlighetens namn säga att jag själv inte var vacker som barn och har aldrig tyckt det i vuxen ålder heller.
Sen kan jag också (i ärlighetens namn) våga påstå att det finns mer eller mindre vackra barn. Jag tycker ordet FUL är för starkt för att använda i barn-sammanhang...faktiskt.
Men många barn (och vuxna) växer i mina ögon och BLIR vackra när man lär känna dom.
Sen finns det ju självklart det omvända, vackra människor som blir avskyvärt fula när man lärt känna dom... ![]()
Oj vilken diskussion det har blivit. Och en helt onödig sådan tycker jag. Självklart så är rödhåriga barn INTE fulare än andra. Det tycker jag låter som ett väldigt "okunnigt" inlägg.
Att "lära" barn att alla är söta känns fel. Det kan man ju liksom inte. Däremot kan man lära barnen att alla är precis lika mycket värda och att man inte tycker illa om en person för att den är tex. tjock, mörkhyad, rödhårig eller vad det nu är.
Alla har olika smak och preferanser och det betyder att oavsett hur man ser ut, så finns det alltid någon som tycker att just den personen är söt. DET kan man lära sitt barn.
Att försöka lära sitt barn att alla är söta är ungefär som om vi skulle försöka lära folk att all musik är bra. Det funkar ju liksom inte så och jag tycker det är ett övertramp att tvinga på barnet ett synsett (som så klart hade varit idealiskt) som inte låter barnet tycka själv.
Om någon skulle fråga mig om deras barns utseende och jag inte tyckte barnet var väldigt sött, så skulle jag säga att han/hon var superfin. För DET är alla barn. Barn ÄR fina... och oftast också underbara. Bildsköna är däremot inte alla barn. Och det tror jag faktiskt att alla vet även om det inte låter så fint.
Förresten så har jag ett ganska bra exempel på det här.
Vi var i en affär och stod vid ett sånt där provsmakningsbord. Bredvid oss stod en väldigt kraftig kvinna och min dotter (då 3 år) pekade på henne och så, -Vilken tjock tant. Då hade det ju varit löjligt att säga.. Neeeej.. hon är inte tjock. Däremot så sa jag till henne att man inte säger så eftersom kvinnan kanske blir ledsen då. Då sa Molly: Men jag menade att hon var fint tjock... :) Där ser man.. Barn tänker på ett helt annat sätt än vi vuxna. Dom dömer inte ut för att någon ser annorlunda ut, dom bara konstaterar liksom.
Nä.. låt barnen ha sina egna åsikter. Så pass mycket ska man väl ändå respektera även barn.
Tror helt klart att föräldrar kan tycka sina barn är till utseendet fula men dem älskar dem ändå!
barn vet ju intevad som är rätt och fel, de är ju de vuxna som programmerar in det på dem.
Ne sitt eget barn är ju de vackraste man kan titta på så är de ju, men fula barn självklart finns de.. Hemskt när endel bebsiar ser ut som gamla gubbar tycker ja.
Men små bebisar som ser ut som gamla gubbar är ju hur vanligt som helst och inget man behöver tycka är så "hemskt". Är man rund i huvet, har ett par dubbelahakor och dessutom inget hår så är ju risken ganska stor att det är just en gammal gubbe man liknar. Små bebisar är ju ändå så speciella.
Det är svårare med äldre barn, för det finns ju faktiskt en del som inte är söta. En gyllene regel tycker jag är att man INTE säger till föräldrarna att dom har ett fult barn. Inte heller säger man, som någon i tråden gjorde, att det ju inte var det vackraste barnet man sett. Det spelar knappt nån roll. Om man nu absolut inte klarar av att säga att ett mindre sött barn är just sött, så får man försöka uttrycka sig på ett bättre sätt.
Man kan säga att barnet är gulligt tex. För DET är väl ändå alla barn?
Egentligen har detta spårat ur tycker jag. Att sitta och försöka få fram drag som bara är fula och inget annat är ju löjligt.