• Svar på tråden Snuttiz83's coola vänner
  • Jolinis

Jag har hört att man ska undvika laxen.. TYVÄRR!!!! Så jag brukar ta bort den men det finns ju massor med annat gott, avocadon är ljuvlig å man får ju äta räkorna.. Sen är veg makirullar oxå en höjdare!! Men jag har gärna fel!!

• smurfensmamma

Hej hopp! V 10 i dag oxå. I morgon ska jag ringa och begära ett vul. Är lite orolig för cystan. Skulle så gärna vilja se den lilla druvan igen, att den fortfarande finns kvar och att hjärtat tickar på.

Är så svullen om maggen på kvällarna. Orkar ingenting...hmm har ju en hel del kilo kvar sen förra graviditeten oxå.

Klapp klapp på maggarna!

• johlinn

Rå, obehandlad fisk och skaldjur kan, som andra råa livsmedel, innehålla skadliga bakterier, virus eller parasiter. Risken för skadligt höga halter av Listeria är dock liten om produkterna är helt färska och har behandlats hygieniskt tillfredsställande. Detta innebär att nytillverkad sushi baserad på råvaror av god kvaliet utgör låg risk ur listeriasynpunkt. Eventuella övriga skadliga mikroorganismer drabbar i första hand modern, inte fostret. Välj fisk som vi inte avråder från i "fisklistan" ovan.

Länkar också, så ser ni vart jag tog det ifrån: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

och även:

För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Övertygade mig i alla fall, det här har inte stått tidigare. Då har det stått att man avråder från rå fisk öht. Jag jobbar med kost o hälsa och skulle aldrig riskera mitt barns hälsa, men med de här råden kände jag mig trygg. Välj alltså bort färdiglagad plastförpackad sushi i livsmedelsbutik och välj sushi från fräscha restauranger där de gör den nylagad och med fisk som är ok av andra skäl. Dvs laxen är OK! Sen gör alla som de vill, men för mig är just den råa fisken lite av grejen med sushi, annars kan jag lika gärna va utan...

• johlinn

Men jag råder alla att läsa på själva o bilda er en egen uppfattning. Det är alltid det bästa, det känns tryggare o kunna lita på sin egen känsla för vad som är rätt o fel.

Kram alla!

• Strumpläst83

Oj vad mycket man hinner missa när man är borta ett par dagar...

Idag ska vi på inskrivning! Hoppas vi får en bra barnmorska, som man får förtroende för.

Peppri skrev 2007-10-27 13:42:32 följande:
    Idag på förmiddagen har vi skrivit kontrakt på ett radhus Inflyttning strax innan jul! Känns sååååå roligt!!!!!!!
    Oh vad spännande! Vi har precis köpt kedjehus, det blir färdigt i slutet på mars. Detta köptes innan vi blev med barn så timingen är väl inte den bästa, jag kommer ju ha tjock mage då. Får väl sitta med en cola i handen och peka med hel hand när maken bär runt kartonger.
    Det ligger en bebis i mammas mage!!
  • johlinn

strumpläst - jag tycker det låter som perfekt timing :D Bra idé, sätt dig i mitten o dirigera... Vad ska maken göra, du bär bebis, då får väl han bära lite kartonger?

• atopia

bebisen lever!!!!!! jag har varit på vul idag och fick se det lilla bebishjärtat ticka på. jag hade ju bruna flytningar på torsdag morgon samt på fredag kväll så jag bestämde mig för att kolla upp det. Jag gråter av lycka och är alldeles mentalt utmattad. helst vill jag bara sova hela dagen men hundar ska promeneras och hemmet bör städas. Jag har tagit ledigt från jobbet idag så det slipper jag iallafall.

• johlinn

HÄRLIGT atopia! Ta en lugn dag iaf, även om du inte kan sova nåt! Det är du värd!!

• smurfensmamma

Vi har oxå köpt kedjehus...inflyttning 16 november. En del att stå i med andra ord. Träffade en kompis i dag, det visade sig att hon var i v 8, och jag alltså i v 10. Jättekul!

Svar på tråden Snuttiz83's coola vänner