Tudorjohansson skrev 2007-12-13 15:40:53 följande:
Har aldrig varit med om det tyvärr. Så jag behöver oxå veta.
FrökenNorkok skrev 2007-12-13 15:19:48 följande:
Hej alla "gamla" konsulter. Behöver hjälp med en sak som plötsligt blivigt ett problem för mig. Jag brukar räkna ihop vad försäljningen blev och sedan räkna procenten på det. Den summan som då blir brukar värdinnan välja produkter för. Men nu har flera värdinnor velat att jag skall räkna bort deras procent på det som de har beställt. Altså om de skall få ta varor för 350kr och har köpt för 700 så vill de bara betala 350kr istället för att välja ut ytterligare prdukter. Jag har aldrig gjort så innan och tycker att det blir skitsvårt sen när jag skall lämna in beställningen då jag får sitta och räkna hit och dit.Hur gör ni andra??
Om man skulle göra så som du förklarar blir ju summan för produkttillgodohavandena helt annorlunda.
Som jag ser det så kan de se ut så här. EX. 1 Värdinnan har skrivit saker för 700 kr.
Gästerna köpte för 3000 kr då blir 15 % 450 kr produkttillgodohavande(då är inte värdinnans beställning med.) då ska värdinnan betala 250 kr på sin beställning.
Ex 2 Om gästerna har beställt för 3000kr och värdinnan för 700 kr blir summan 3700 kr 15 % är då 555 kr i produkttillgodohavande dessa 555 kr får hon plocka varor för.
Antingen gör de som ex. 1 eller blir det som ex 2. Man kan inte göra på annat vis för då stämmer inte procenten.
De bästa är att tala om det för värdinnan så hon vet.