Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
Nu undrar jag varför.
Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.
Men snälla Erik, det där om att de inte har mjölk i Afrika är bara en fördom! har du några bevis eller siffror på det? Nej, tvärtom så har man sett att även kvinnor som lever under svåra och knappa omständigheter producerar näringsrik och tillräcklig mjölk för sina barnm. Det är mest här i västvärlden som vi har en massa amningsproblem, pga att mycket gammal kunskap om amning glömts bort under 1900-talet och att vi inte ser amning dagligen under hela vårt liv, så har vi så himla dåligt självförtroende ¨när det gäller vår förmåga att producera mjölk.
Anledningen till att jag bojkottar Netslés barnmmat kan ni läsa om här:
www.amningshjalpen.se/foreningen/nestlebojkotten.htm
Det finns alltid många alternativ att hjälpa dem som har det sämre ställt! Om man nu t.ex. älskar Nestlés produkter och inte vill bojkotta kan man ju skaffa ett fadderbarn, eller gå med i Amnesty eller vad som helst för att försöka göra världen till ett bättre ställe. Ingen kan vara helt konsekvent i sin livsstil, men alla små bidrag är värdefulla! Hoppsa de flesta kan hålla med om detta! Det är väl inte töntigt att försöka så gott man kan även om en Finudus fiskgratäng skulle slinka ner någon gång. Det förstör inte resten av det man gör!
Sedan måste jag bara säga att alla måste få göra sina egna val, och det är inget måste att bojkotta Nestlé!
Om man skulle göra allt man känner att manborde, så skulle man inte orka tänka på något annat. Det finmna ju en massa ändamål man borede skänka pengar till, stödja, frågor att engagera sig i och företag man borde bojkotta.
Man får välja sina strider och satsa på det som känns mest angeläget för en själv här och nu, och hoppas att någon annan tar någon annan bit av kakan.
Atena: Vi skrev visst ungefär samma sak samtidigt! Kram
TILL ALLA SOM LÄST NESTLÉS HEMSIDA O GODTAR DERAS FÖRKLARING!!!
De är MKT smarta som skriver det de skriver, o de går runt WHO koden på ett mkt smidigt sätt genom att säga att de följer lokala regler - för de flesta u-länder har INGA såna gällande amning/ersättning!!!!
Det finns en anledning till att bl.a. Röda Korset bojkottar dem!!!
O visst ni behöver inte bojkotta, ni behöver inte rösta i Riksdagsvalet, eftersom era röster uppenbarligen intre kan spela ngn roll.
Upprepar dock min fråga från ovan till er som nu tänker fortsätta köpa fast ni vet om hur de gör: - hur tänker ni????
och ett påstående ni gärna får säga emot:
Det jag själv inte lider av finns inte eller spelar ingen roll??????
Titti och mini: Klart att dom skriver på ett snyggt sätt.
Jag bojkottar inte Nestlé men jag röstar i riksdagsvalet. Jag har inte sagt att min röst inte skulle göra någon skillnad.
Jag tänker fortsätta om Nestlé fortsätter göra mat som är bra för MIN son.
Jag lider inte av Nestlés "orättvisor" i U-länderna, MEN jag bryr mig ändå. Man måste kunna lösa detta på ett annat vis. T.ex. kontakta regeringen och be dom hjälpa dom som lider med t.ex att fixa lagar och bestämmelser i deras land.
Man måste inte bojkotta saker man själv tycker är bra, man kan lösa de flesta problem på andra sätt.
Erik - såg nu det du skrev om mjölken o det är inte sant, men har däremot varit ett av Nestlés egna huvudargument! Dessa kvinnor har mjölk, men vad de övertygas om är att ersättning är bättre. Ersättningen är dock för dyr så de spär den med för mkt vatten - barnet svälter o deras egen mjölkproduktion har upphört! O nej, detta är inte ngt gamalt faktum utan pågår idag o nu - tyvärr anses BiBrother LInda o liknande ha större nyhetsvärde än svältande barn i Afrika o allt mer sällan hör vi om hur läget verkligen ser ut.
vad bra att din son mår bra då...
man ska ju inte behöva ha dåligt samvete för man väljer nestle till sitt barn!!! nestle har ju många mer produkter än mat oxå, då ska man nu bojkotta jättemycket!! jag väljer ju det som e bäst för min dotter och det är nestle nan!!
Supermia80 - men nu när du vet hur Nestlé beteer sig- hur tänker du då? Kan inyte din son äta ngt annat - semper, egen lagad mat - måste det vara Nestlé? eller deras andra produkter? Skulle bli jätteglad ifal ngn kunde svara på hur deras samvete tillåter att de köper produkter från ett företag som profiterar på små bebisars olycka - o ja, det låter dramatiskt , men så ser världen ut
Vad menar du med att man inte ska bojkotta saker man tycker är bra? Så det egna nöjet går före allt annat?
Ursäkta allt detta är inte riktat till att bara du ska behöva svara, men jag blir helt förtvivlad av synsättet i dena tråd
O visst skriv till regeringen i Kenya - se om de bryr sig - de får pengar av bl.a. Nestlé till sina sjukhus....