• Bamse04

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
    Nu undrar jag varför.
    Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.

• Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
  • TvillingPappa

Swiiish, vilken tråd!!!

Att det finns mycket cynism i världen, och sjäviska människor som inte tänker längre än näsan räcker, det blir ju uppenbart när man läser denna tråd.

Nestlé hör till de företag som har lägst moral i världen, och de som ironiserar över att bojkotta sådana företag blottar bara sitt bristande intellekt.

Det behöver inte vara svårare än hur vi (jag och TvillingMamman) gjort i många år. Vi har länge ?Bojkottat Light?. Dvs finns det två någorlunda likvärdiga produkter köper man ICKE Nestlé. På så sätt kan man nog säga att vi handlar ungefär 90% MINDRE nestléprodukter än vi skulle gjort annars. Detta innebär att även om man någon gång ibland måste köpa en Nestlé-produkt så är det ingen konsumtion som på något sätt skulle kunna bära upp ett så stort företag.

Om ALLA skulle göra så så skulle dom ganska snart få ändra på sina metoder. Samtidigt som våra barn ändå slipper magproblem nu när NAN och Nestlés välling trots allt passar deras magar bättre. Och vi kan äta After-Eight då och då (det var två år sedan sist )

OSS lär då inte Nestlé bli rika på i alla fall?

• mia1980

Titti och mini: Jag menade att man kunde kontakta VÅR regering så att dom kan sätta press på u-ländernas regering.

"Vad menar du med att man inte ska bojkotta saker man tycker är bra? Så det egna nöjet går före allt annat?" Inte nöjet men hälsan....

• Fidget

Håller med Fantasy - fast jag själv köper förvisso aldrig Nestlé - det är ju inte direkt Nestlés framtidsvision att barn i Afrika ska dö. Och att bojkotta Nestlé är visst lika illa (?) som att bojkotta H&M. De är bland de största företagen i världen och har ju anställda i alla världsdelar. Nestlé är ju bara ett dotterbolag.

• fantasy

ska jag vara ärlig så orkar jag inte läsa igenom hela tråden..
    Jag respekterar att alla har olika åsikter, och min åsikt är att jag anser inte att jag behöver bojkotta nestle då min som tycker jättemycket om deras mat..

Jag anser att det går alltid att se på saker och ting från olika håll.. Media är oxå ganska duktig på att plocka fram just det som skapar debatter och får folk att reagera..

men jag kan ha fel..

• Ariane

Fidget,

"Nestlé är ju bara ett dotterbolag."

Är du säker på det? Till vem? Det var alldeles nytt för mig.

Jag försöker också undvika Nestlé så mycket jag bara kan. Jag tror inte att de har som syfte att alla barn i Afrika ska dö, men det är ju allmänt känt att deras marknadsföringskampanjer har varit synnerligen aggressiva och det vill inte jag understödja i alla fall.

• Fidget

Nu ska jag inte läsa mer i den här tråden, tror jag

Som någon nämde ovan, jag tycker inte att man ska känna sig speciellt duktig bara för att man inte köper Nestlés barnmat, för jar kan lova att nästa produkt du lägger i kundvagnen är från samma företag. Du kan inte heller känna dig nöjd med att köpa Semper eftersom de ingår i samma koncern som just Nestlé. Inte Hipp heller för den delen. De görs tom i samma fabriker.

Tröstlöst eller hur?

• Fidget

Ariane - Nestlé är ett förhållandevis litet företag. De ingår i samma koncern som tex AXA, Skogaholms, Lipton mm. Tror att du kan läsa hela "pyramiden" på Amningshjälpens hemsida. Alla dessa företag ingår alltså i samma koncern, men är enskilda dotterbolag.

• Titti och mini

Supermia80 - det är också gjort, massor av folk har protesterat till vår regering, men sker inte mkt pga det krävs väääldigt mkt för att ett land ska gå ut o attackera ett stort företag. Om dock en stor del av landets invånare slutar köpa produkten blir det en annan sak - då har de visat sitt missnöje direkt
    Hälsa? - ja, uppenbarligen din sons, men mår han då illa av semper eller egen mat? Blir sjuk då eller? för näringsmässigt är ju semper o Nestle likvärdiga... ja, jag ska inte tjata på just dig,m min fråga kvarstår o hittilss har bara en Nestlé köpare svarat på den - verkar vara allt för svår

Fidget - nej Nestlé är inget dotterbolag. Hur menar du att HM o Nestlé bojkotter skulle vara likvärdiga????

fantasy - OK, men du vet vad Nestlé gör? Kan du kanske då svar på hur ditt samvete tillåter att du fortsätter köpa deras produkter? Det handlar inte om media i detta fall, de stora vanliga medierna har inte uppmärksammat detta på många år - tyvärr... Små riktade tidningar gör det i varje nummer, men de når inte ut alls.

Naturligtvis har Nestlé inte som syfte att ngn ska dö. MEN de tar inget som helst ansvar för hur deras produkter brukas o vad det leder till - därför bojkottar t.ex. Röda korset!

• Titti och mini

Men Fidget - det där är ju Nestlé!!!!! Nestlé är huvudkoncernen!!!!!!!

• Titti och mini

Semper o Nestlé är INTE samma - vart har du länken till detta måste se vem som skriver detta

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?