• Bamse04

Varför bojkotar ni Nestle barnmat?

Funderar på att köpa deras välling men läste lite förut att många var emot de.
    Nu undrar jag varför.
    Kan inte söka på gammla inlägg då den fungerar inte för tillfället.

• Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?
  • Leaaa

unika: vi har tilldelats ett liv var och en av oss. Vad vi senare väljer att göra med/av vårt liv är upp till oss. man kan respektera en människans val men man behöver inte acceptera just det val om man inte vill. jag respekterar allas val men håller inte med alla om att just deras val är rätt! Det är trots allt DERAS val, denne individens val som den faktikst har rätt till! Genom att respektera sig själv, respekterar man andra också!

• Katharina

Leaaa: Människors val kan skada andra människor, men du anser fortfarande att alla har rätt att välja själva och stå helt oemotsagda? Det är ju faktiskt en stor del av människans charm att kunna ta del av andra människors kunskap och vetskap. Hur ska man kunna förmedla detta om man aldrig får säga emot någon?

• Leaaa

Katharina, vi skulle vilja så mycket här i livet men tyvärr så är vi inte mer än människor. Man lär sig av sina misstag eller hur?! Mig kan du säga emot hur mycket du vill men jag gör i alla fall det som passar mig. Man väljer trots allt helt själv vad man vill ta till sig. Att du tycker en sak e fel, behöver inte hela världens befolkning tycka! Grymt mycket snack men tyvärr oftast för lite verksta i sådana här frågor. Varför? Jo, för att folk tycker olika.

• Katharina

Leaaa: Och med det menar du att det inte är någon idé att tala för sin sak? Folk ändrar sig i frågor varje dag, upplysningens tid är inte förbi Någon dag kanske västvärlden förstår att ta ansvar för sina handlingar. I mina ögon försvarar du människor som anser det ok att barn far illa för att de ska få fortsätta sin problemfria vardag. Inte nog med det, du anser att jah ka tycka det är ok...

• Erik

Kopierat från Nestlés hemsida ang. mjölk

"Nestlé följer WHA-resolutionen från 2001 och ändrar åldersrekommendationerna för tilläggskost i 155 utvecklingsländer

Nu kan vi se de praktiska konsekvenserna av WHA resolutionen från maj 2001 om exklusiv amning i sex månader. Nestlé deklarerade redan när resolutionen presenterades att man ställde sig bakom detta när det gällde utvecklingsländerna. Som första barnmatstillverkare har Nestlé nu genomfört konsekvenserna av resolutionen. ( I den s k WHO-koden från 1981 står att under barnets första 4 ? 6 månader är bröstmjölk eller adekvata modersmjölksersättningar den enda föda barnet behöver).
    Nestlés initiativ innebär att all sk tilläggskost får åldersrekommendationer från tidigast 6 månader.

Efter diskussioner med WHO och regeringsföreträdare i ett antal länder om praktiska tolkningar har Nestlé nu ändrat sina rekommendationer och därmed också förpackningarna i cirka 150 utvecklingsländer. Under april månad i år (2003) har de nya förpackningarna med nya åldersrekommendationer börjat komma ut på de olika marknaderna

Nestlé ensamma om detta initiativ

Nestlé är hittills det enda barnmatsföretag som genomfört denna ändring av åldersrekommendationerna.

När det gäller länder som inte klassas som utvecklingsländer, följer Nestlé de regler och rekommendationer som finns på de enskilda marknaderna

Här i Sverige väntar vi på att Socialstyrelsen ska anta det förslag som Livsmedelsverkets expertgrupp för pediatrisk nutrition (den s k Penuth gruppen) har föreslagit som nya rekommendationer.

Vi vill med denna web-site berätta om vad vi på Nestlé gör, står för och framför allt vad vi inte gör.
    Genom dialog och öppenhet hoppas vi kunna bidra till att skapa en mer objektiv bild av situationen och fokusera på det gemensamma målet, barnens väl i utvecklingsländerna och en kontinuerlig uppföljning av WHO-koden!

Jari Latvanen
    VD, Nestlé Sverige AB"

Gå in på sidan www.babymilk.nestle.se och läs mera!

Detta skriver jag bara så att ni får läsa Nestlés sida av saken och inte bara gå efter lösa rykten och det ni hört av bekanta!

Vill tillägga att jag tar inte ställning för eller emot, men jag ger mitt barn både Nan ersättning och Nestlés barnmat.

• mia1980

Jag lämnade tråden igår eftermiddag och det har blivigt mycket sura inlägg här sen dess.
    Kan meddela ALLA ni bojkottar Nestlé att jag har använt MÅNGA av deras produkter länge. Den ända ersättningen och vällingen min son tyckt om har varit Nestlé, har testat Semper med jämna mellanrum men inte då.

Jag läser tidningar, tittar på nyheterna och lyssnar på radionyheter och har inte hört om bojkottningen på ca 10 år. Om Nestlé nu gör olagliga saker ska dom inte dras inför rätta då eller?

Kan även säga att jag har inget dåligt samvete för detta utan jag hade haft mer dåligt samvete om min son hade varit hungrig för att det inte finns något annat han tycker om.

• Angel74

Som jag ser det så har vi väl inte några riktiga belägg för att nestlé skulle vara ett oseriöst ftg. Jag anser som alla andra att barn som far illa är helt oacceptabelt och försöker göra min del för att minska lidandet i världen. Hur detta återkopplas till nestlé idag hänger jag inte riktigt med på.

• Peppa

Vi har hela kylan full med utmärkta Nestlé - barnmatsburkar och vår son har ätit NAN hela sitt liv.

har aldrig bojkottat och kommer ej att göra det om inte det visar sig att produkterna är farliga för min son

• Viran

jag säger bara som jag sagt innan det är era samveten..jag förstår om era barn inte äter eller tål annan mat, det är ingen som säger något om det. MEN om man har ett val och medvetet stöder ett företag som lett till att mängder av barn dör så skulle jag fan inte ha gott samvete i alla fall....

• mia1980

Viran: Handlar du på IKEA och H&M?

Dom har också haft samma problem som du säger Nestlé har. Att deras marknadsföring och tillverkning skadar barn i andra länder.

Svar på tråden Varför bojkotar ni Nestle barnmat?