• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • Granada

Nina kanin II: Ja dâ var det tur att ni var skrivna i sverige sâ att Ivar anses svenskfödd. Kan tänka mig att mânga ser frâgande ut när de ser ett samordningsnummer...men inom vissa yrken borde man kanske vara informerad om detta, t ex läkare, sâ att man inte blir vägrad recept som du skrev.

lottizm: Hâller med om att man kan bli galen pâ alla papper mm här i spanien. kan säga att jag fler än en gâng har velat ta mitt pick och pack och flytta tillbaka till Sverige pga av detta haha.

• tjodeloo

Hej alla Spanienföräldrar!

Vi åker till Spanien om nån månad och tänkte höra om det finns någon bra affär/kedja som säljer barnvagnar? Vi tänkte köpa en ny sulky/sittvagn till vår lilla tös, att använda därnere så vi slipper släpa emellan (åker ner minst 2 ggr/år). Vilka märken rekommenderas? Hur är prisläget? Tack på förhand!

• bebben Elias mamma

tjodeloo: Corte inglés säljer många modeller, de har bara hemleverans av vagnarna har jag för mig. Sen finns det ju på de flesta stora varuhuskedjor som Carrefour, Eroski, Imaginarium, och så finns det ju massa små affärer som säljer barnartiklar.
    Vanliga modeller är Chicco som jag haft o tyckte var jättebra, Jane. Jag köpte en i somras av nått märke och den kostade 75 Euro, de flesta ligger väl mellan 50-150 euro.

• Estrella

Hej på er! Jag ska äntligen "hem" till sambons familj i Malaga i början på april, det ska bli jättekul att återse allt och alla! Jag längtar så! Och så blir det premiärtur för sonen. Har ni tips inför resan eller vad jag bör ta med mig/förbereda i Sverige? Han kommer vara 1 år 2 mån när vi åker.

Isac, el sol de mi vida
  • bizzy

tjodeloo: jättebra idé att köpa vagn här i spanien för det är verkligen mycket billigare än i sverige! allt som har med bebisar och barn att göra är oftast billigare. Kan även rekomendera Prenatal som säljer bra vagnar och annat.

undrar samma sak som augustiblomman, vet inte heller skillnaden mellan cereales/papilla och svensk välling..? non som har koll?

• lottizm

en väldigt stor skillnad är väl att det är hysteriskt mycket socker i alla cereales i Spanien, och det är det inte i välling. sen blir konsistensen inte riktigt samma heller.
    min son får havregrynsgröt nu, och han dricker inte alls ur flaska längre så vi slipper cereales med socker nu.

• tjodeloo

Tack för svar ang Barnvagn! Och bra att veta att det inte finns någon spansk motsvarighet till svensk välling/ersättning. Vi kommer bunkra upp med ersättningspulver och grötpulver. Mat får lillbusen nöja sig med spanska nestléburkar... Prenatal, är det en kedja/butik eller vad? Någon som har koll på bra/billig butik nånstans mellan Motril-Nerja-Malaga? Helst inte mitt inne i stan i Malaga, sååå bra är inte min bilkörning i Spanien än...

• Fialej88

Hej på er:) Har lite frågor om någon skulle vilja hjälpa mig lite på traven:) Har bf den 16 feb och börjar få lite panik angående föräldrapenning, barnbidrag, medborgarskap samt vårdnad för barnet. Till föräldrapenningen har jag fattat att man ska skicka moderskapsintyget vilket jag gjort ( i sverige). Men har inte fått några papper tillbaka. Och hur fungerar det med barnbidrag? Hur tar man ut det? Hur fixar man det med medborgarskap och personnr till barnet? Är fortf. skriven i sverige och vill att barnet ska ha svenskt medborgarskap. Sen måste man ju även anmäla vårdnaden för barnet till socialnämnden då vi inte är gifta, hur ska vi gå till väga då vi bor här nere i spanien tillsammans jag och sambon och vill få barnet "svenskt"?

kramar från en förvirrad och snart nybliven mamma:)

• Granada

Sofia: Faderskapsintyget kan endast göras i Sverige med fadern närvarande, men här i Spanien fâr ni en "libro de familia". Barnet kan bli bâde svensk och spansk vilket kanske är det bästa om ni nu ska bo i Spanien?
    Papper för "Anmälan om namn" finns pâ svenska ambassaden och konsulatet, vilket är det man fyller i för att barnet ska bli svenskt. För att göra detta krävs nog "libro de familia" sâ att det finns nâgot bevis för att ni är föräldrar till barnet. Din sambo mâste veta vad det är.
    Vad gäller föräldrapenning och barnbidrag vet jag inte hur det fungerar dâ jag inte är skriven i Sverige. Kan dock tänka mig att det kan nog bli problem om du inte bor i sverige trots att du är skriven där.

• Fialej88

Okej, vart får man "libro de familia" ifrån då?
    När måste faderskapsintyget senast göras, vet du det?
    tack för svaren!
    kram

Svar på tråden Vi i Spanien