• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • Granada

Man fâr födelsebevis pâ sjukhuset som man sedan lämna vid "Registro civil" tillsammans med en del papper man fâr där som ska fyllas i. Faderskapsintyg kan man göra när som helst i Sverige men jutidigare desto bättre. Har du libro de familia tror jag inte att faderskapsintyg är nödvändigt i Sverige men det är nog bäst att frâga försäkringskassan angâende det.

• Nina Kanin II

Sofia: Tyvärr sa kan det nog bli som för mig att ni blir utan barnbidrag och föräldrarpenning. Vi flyttade till spanien när jag var i fjärde manaden och da hade jag jobbat i sverige fram tills dess och sedan var jag fortfarande skriven i sverige men jag blev nekad bade barnbidrag och föräldrarpenning eftersom jag inte bodde i sverige.
    Vet inte hur det fungerar här i spanien när man inte är gifta men du maste registrera/göra en namnanmälan via konsulat eller ambassad, eftersom du är svensk sa blir barnet oxa det och eftersom det föds i spanien sa blir det oxa spanskt.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Augustiblomman

Barn blir väl inte spanska medborgare för att de föds i Spanien?!! Det krävs att barnens pappa är spansk medborgare för det!

Vad gäller cereales är jag lite rådvill, har ju alltid hört att det i Spanien är socker i allt - men det är det också i Sverige, kom jag på, efter idoget lurkande på tillverkarnas hemsidor!! Kan det vara så att i Sverige innehållsdeklareras bara TILLSATT socker, inte det som finns naturligt i produkterna, och i Spanien deklareras båda två? Hrmf, jag vet, kanske fel forum att ställa frågan, men jag börjar undra om inte den stora skillnaden ligger i de olika ländernas regler om innehållsdeklarationer!!

• llama

Jag tror faktiskt att biberon de cereales är som välling och papilla är som gröt, det är bara det att här tillsätter man mjölk och i sverige är mjölkpulver redan tillsatt!

• llama
    lottizm skrev 2008-01-25 08:36:35 följande:
    en väldigt stor skillnad är väl att det är hysteriskt mycket socker i alla cereales i Spanien, och det är det inte i välling. sen blir konsistensen inte riktigt samma heller. min son får havregrynsgröt nu, och han dricker inte alls ur flaska längre så vi slipper cereales med socker nu.
    Det finns sockerfria cereales på bio butiker, jag har en som heter el granero.... min son tycker mýcket om det!
  • Emsebamse

En fraga till er som bor permanent i Spanien. Varfor har ni valt att fortfarande vara skrivna i Sverige? maste man inte skriva ur sig nar man flyttar utomlands?

• Emsebamse

En fraga till er som bor permanent i Spanien. Varfor har ni valt att fortfarande vara skrivna i Sverige? maste man inte skriva ur sig nar man flyttar utomlands?

• bizzy

ett barn som föds i spanien blir ALLTID automatiskt spansk, oavsett om föräldrarna är det eller inte. so det gor liksom inte att välja bort det (varför non nu skulle vilja det).

sofia: jobbar du här i spanien? do kan du ju fo pengar fron seguridad social men annars blir det inte ett öre i föräldrapenning här, och inte fron sverige heller vad jag har för mig (för utlandsboende)..

• bebben Elias mamma

bizzy: Nej barnet blir inte automatiskt spanskt bara för att det föddes där, är ingen av föräldrarna spanska så är barnet heller inte det. Är mamman eller pappan spansk så blir barnet det men annars måste man ansöka om det. En vän till min från Argentina födde sitt barn i Spanien och barnet blev italienskt trots att mamman ville att det skulle bli spanskt, för pappan var från Argentina och mamman med men hade även italiensk nationalitet.

Svar på tråden Vi i Spanien