• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • lottizm

förut blev barn som föddes i Spanien automatiskt spanska men inte nu längre. vet några från Sydamerika som fick barn för några år sen, och fick uppehållstillstånd tack vare barnet som föddes i Spanien, men nu funkar det inte så längre.

• la perla

Ar nyfiken pa hur ni med spansk sambo/man har det med hans familj, har ni bra kontakt? hur blev det nar ni fick barn? det ar ju nagra kulturskillnader och hur ni har hanterat dem..skulle bli glad om ni vill beratta=)

• Granada

la perla: Jag har ganska svârt att hantera kulturskillnader nu sedan Alonos kom. Tyvärr har jag inte riktigt min sambos stöd heller sâ det kan kännas tufft ibland. Bland det västa är att det anses OK att röka i närheten av Alonso. Som tur är röker endast en farbror annars hade det varit ett enormt problem. Han röker inte med Alonos bredvid sig men med honom i rummet intill anses OK eller om man är ute, dâ kan han sitta vid samma bord och tända en cigarett. Och sâ klarar jag inte av att de är sâ intensiva. Liksom gapar pâ barnen och lâter de gâ frân famn till famn utan hejd och alla vet bäst fast de inte har nân aning. Jag känner att jag inte vill lämna Alonso med nâgon i spanska släkten. Det tycker att de OK att ta honom i bilen utan bilbarnstol, de lâter honom smaka allt möjligt utan kontroll(tex yoghurt vid 4 mânader vilket ingen sa utan det kom fram av en tillfällighet och vi har mjölk/laktosintolerans i familjen!), rökning som sagt mm. Det är synd för de är egentligen jätte snälla men när de aldrig frâgar mig som mamma vad jag tycker och hur jag vill ha det sâ blir jag sâââ irriterad pâ dem. Nu fick jag skriva av mig lite haha. Hur har ni andra det? eller är jag den enda som känner/har sâ här?

• bebben Elias mamma

la perla: Jag hade problem med spanska släkten, och alla bodde i samma kvarter. De ville att jag skulle packa på barnen filtar, mössa, halsduk, tjocka kläder och regnskyddet för att skydda mot den kalla luften (15-20 grader)som enligt dem gav barnen lunginflammation. Sen hade svärföräldrarna nycklar till oss i början och kom och gick som de ville, Hela släkten inne på BB några minuter efter barnens födelse, och där låg man blodig, utan underkläder o allt. Farmor hällde socker i mjölken och visste ju alltid bäst eftersom hon fött 6 barn.

Fast sen är de ju snälla och ställer alltid upp, kommer hem till en och städer och med nylagad mat när man är trött, passar alltid barnen när man behövde så det är ju både positivt och negativt med en närgången familj

• lottizm

känner igen det där med att pälsa på barnen hur mycket kläder som helst, när jag tycker det är varmt (15-20 grader) och tar på sonen tunnare jacka så kommer de spanska barnen nerstoppade i fleecefodrade åkpåsar med tjocka jackor och halsdukar...

fick en hel del kommentarer i somras också när jag hade sonen barfota i vagnen (han kunde inte gå då), nån gubbe sa "stackars barn som inte ens har ett par skor på fötterna".. sen får stackars små nyfödda svettas med strumpor och helt meningslösa skor i 40 graders värme.

spanjorer är en sort för sig

min sambo är från Ecuador och hela släkten bor kvar där så det har ju inte blivit någon krock, jag har aldrig träffat dom. men jag är inte ett dugg förvånad över att ni har haft problem med era spanska släkter.

• llama

Ja, släkten ja, de är ju snälla som sagt, men de här med amningen, inget socker, ta upp sonen när han gråter, och pälsa på barnen kan bli lite problematiskt. Nu är äntligen sonen 9 månader så nu är det bättre, mén de 3 fösta mån var hämska!

• curro

Hej! Jag bor ocksá i Spanien, i Alicante provinsen. Jag har en pojke pá 8 ár(snart 9) och en flikca pá 5ár (6 i Juli). Jag kánner igen lite av vad alla ni andra skriver. Jag blev vál lite av en frisk vind när jag kom in i familjen men det har gátt bra trots lite skilda meningar. Nár slákten kom hem dagen efter hemkomsten frán BB sá öppnade jag helt enkelt inte dÓrren (látt eftersom jag dá bodde i lägenhet sá dom ringde bara pá porttelefonen) Láter hemskt men det var enda sáttet. Ingen förstod det dár med att hÓga ljud var olämpliga för nyfödda (som ni vet är spanjorer ganska högljudda), eller att dom rökte i närheten. Jag gick helt enkelt dárifrán sá fick dom tycka vad dom ville. Jag kommer bra överens med mina svárföräldrar áven om svárfar kallar mig för "el sargento". Svármor tycker att hennes son och jag har fátt riktiga guldklimpar till barn. Det rácker att dom sitter ner under hela middagen, ságer tack för maten och är allmánt snálla sá suckar hon tacksamt. Barnens kusiner ár riktiga busar námligen, om man nu ska jámfóra vilket man inte ska...

• curro

la perla: jag känner igen det ocksá som Granada skriver, det dár med att det är ok att barnen áker utan bilbarnstol. Jag blir tokig om mina barn áker bara runt kvarteret utan bilstol. Nár jag kom pá min svágerska att báltet inte satt som det skulle nár min dotter ákte med henne, det var rent snott och satt inte till kroppen sá vánde jag upp och ner pá stan! Skitförbannad blev jag. Nu ser jag helst att mina barn inte áker med nágon annan fÖr jag misstror dom allihop. Tror att dom gÓr saker bakom ryggen pá mig. Nu är mina barn sá stora att dom kan sjálv berätta. Nár sonen sov över hon svágerskan (hon har tvá barn) fick han socker i mjÓlken, helt onódigt tycker jag. Máste medge att vi har lite delade ásikter om barnuppfostran, átvanor osv. Jag brukar inte lágga mig i för att pá sá sátt undivka sammanstötning men inte alltid mÓjligt...

• la perla

ha ha! later precis som om jag skrivit allt detta!! skont att jag inte e ensam, kan latt kanna mig det med hela hans stora familj som tycker jag ar jattekonstig ibland,sisit blev min svarmor jattesur for att vi inte akte hem till henne med lillan for dom lag i influensa..(hon var ju tvungen att "vanja" sig vid bakterier..eeehhh ja vad ska man saga.
    Dom ar jattesnalla pa manga satt men det ar precis det som ni skriver som den stora skillnaden ligger..manga ggr blir jag sa frustrerad att jag bara vill flytta hem.

Bebben Elias mamma:precis det hande mig pa bb oxa, mina svarforaldrar akte till bb redan nar jag lag i varkar och vantade till jag fodde! sedan kom alla nagra minuter efter jag fott,man var ju inte sarskilt pigg just da.

Min svarmor har oxa en formaga att skrika "aiiii mi niña!!!!! Amanda blir radd och borjar grata da overrostar hon Amanda med AJ AJ AJ hasta mi niña!! slar aldrig fel sa jag sa till att hon inte behovde "prata" sa hogt sa nu ggr efter nastan viskar hon till Amanda,=)
    Oj vad jag skriver men det ar sa skont att fa skriva av sig! till ni som forstar=)skulle kunna skriva mycket mer...

• curro

la perla: Min dotter heter ocksá Amanda!

Svar på tråden Vi i Spanien