• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • curro

min "básta" dag i veckan är onsdag. Dá áter vi ALLA hemma hos svárfÖráldrarna. Jag slipper ju laga mat hemma men har kommit underfull (?) med att det inte alltid kompenserar. Det kan vara svárt att göra sig hörd vid bordet. Jag hatar att ha TVn pá nár man áter. Dom som vill se Tvn hójer volymen fór att överrósta de andra som pratar men lyckas dá bara fá dom att prata ánnu hÓgre...

• la perla

curro: Vilket fint namn!!=) vi ater hela familjen pa lordagarna,men det blir oftast nagon mer dag i veckan sa pa den fronten har man blivit bortskamd=)

• curro

La perla: pratar du svenska med Amanda?

• curro

la perla: jag vet ju att hon är liten men jag undrar ándá? Jag gjorde det alltid och himmel jag lyckades. Báda barnen pratar skorrande skánska!

• bebben Elias mamma

Min svärmor säger alltid nosotros aqui hacemos..., när hon ska förklara varför hon t.ex. mixar maten till pure och försöker mata sonen på 3 år med. Som om alla spanjorer gör på hennes sätt, och jag är från en annan planet. O när låtit pojkarna krypit runt på golvet så tycker alla att jag är knäpp eftersom det inte är bra för dem att vara på golvet, de ska bara sitta i vagnen eller i sin "parque" O röker gör ju alla där och ser inget fel med det, hans systrar rökte genom graviditeterna och deras barn blev ju hur friska som helst så då kan det ju inte vara skadligt enligt dem.

• la perla

curro: ja jag pratar svenska med henne men ibland glommer jag bort o det blir spanska eller blandat! maste skarpa mig=) ha ha vad roligt att dialekten kommer pa kopet, har inte tankt pa det faktiskt=) hur blir det nar dom borjar prata? blandar dom eller kan dom separera spraken pa en gang? lar dom sig bra engelska i skolan?

• la perla

bebben Elias mamma: hur gor du nar det kommer knappa kommentarer som att dom inte ska vara pa golvet eller att det ar ok att roka el det typiska att man blir sjuk om det blaser ute (svag vind 20plus=)osv gar du in i diskussion eller later du det ga in genom ena orat och ut genom andra? jag kan bli jattefrustrerad manga ggr nar det ar sa ologiska saker men tycker det ar svart att saga ifran och forsoka forklara..bla mycket pga spraket men aven for att det kanns som om dom inte tror pa mig for jag ar ju fran ett annt land..
    I min sambos familj ater dom oxa pure fram till tre ar.

• Granada

Vad skönt att höra att jag inte är ensam!! :)att det inte är jag som är konstig som bara inte kan acceptera alla "konstigheter" det de gör. Pâ min förlossning satt de ocksâ och vänta men tji fick dom för den var ganska komplicerad sâ sonen blev lagd i kuvös och de fick inte se honom mer än genom ett fönster (och dâ endast nâgon timma)pâ 5 dagar. När jag kom frân förlossningen sâ fick de titta genom fönstret sâ jag hade en timma pâ mig att âterhämta mig och sedan var det ju inte sâ kul när det inte fanns nâgon bebis med mig sâ de försvann ganska snabbt. Jag hade sagt till min sambo att jag inte ville ha nâgon där men det budskapet gick inte fram. Blir det fler barn blir de väl tvungna att ta Alonso sâ dâ kanske det blir lugnare. Har ocksâ fâtt kommentarer att det är bara att acceptera spanska sättet dâ jag är här nu och det gör mig vansinnig. Men sedan kan de faktiskt se att mitt sätt kan vara riktigt bra.
    Angânde förkylning när det är "kallt" sâ förklarar jag att det bara är dumheter och att det är faktiskt är bakterier och virus som gör oss sjuka, om de inte redan visste det??, och dâ blir de faktiskt tysta. Jag kan nog bli ganska sâ spydig (tyvärr:() men är man en mot 30 vad gör man? Det gâr ju inte hâlla pâ att försöka samtala i god ton för dâ lyssnar de ju inte ens.
    La Perla: Det där med att skrika Ayyiii!! och sedan försöka överrösta när de blir rädda och grâter passar precis in pâ svärmor och faster haha. Fick höra att det var Alonso som var sâ allvarlig och typisk svensk, haha, som inte tyckte att det var minsta roligt. Och sâ blir de besvikna när han inte skrattar och deras tjut och utrop. Jag kommenterar lite fräckt att min son minsann inte skrattar ât vilka dumheter som helst och dâ hâller svärfar med mig :).

• Granada

Vad skönt att höra att jag inte är ensam!! :)att det inte är jag som är konstig som bara inte kan acceptera alla "konstigheter" det de gör. Pâ min förlossning satt de ocksâ och vänta men tji fick dom för den var ganska komplicerad sâ sonen blev lagd i kuvös och de fick inte se honom mer än genom ett fönster (och dâ endast nâgon timma)pâ 5 dagar. När jag kom frân förlossningen sâ fick de titta genom fönstret sâ jag hade en timma pâ mig att âterhämta mig och sedan var det ju inte sâ kul när det inte fanns nâgon bebis med mig sâ de försvann ganska snabbt. Jag hade sagt till min sambo att jag inte ville ha nâgon där men det budskapet gick inte fram. Blir det fler barn blir de väl tvungna att ta Alonso sâ dâ kanske det blir lugnare. Har ocksâ fâtt kommentarer att det är bara att acceptera spanska sättet dâ jag är här nu och det gör mig vansinnig. Men sedan kan de faktiskt se att mitt sätt kan vara riktigt bra.
    Angânde förkylning när det är "kallt" sâ förklarar jag att det bara är dumheter och att det är faktiskt är bakterier och virus som gör oss sjuka, om de inte redan visste det??, och dâ blir de faktiskt tysta. Jag kan nog bli ganska sâ spydig (tyvärr:() men är man en mot 30 vad gör man? Det gâr ju inte hâlla pâ att försöka samtala i god ton för dâ lyssnar de ju inte ens.
    La Perla: Det där med att skrika Ayyiii!! och sedan försöka överrösta när de blir rädda och grâter passar precis in pâ svärmor och faster haha. Fick höra att det var Alonso som var sâ allvarlig och typisk svensk, haha, som inte tyckte att det var minsta roligt. Och sâ blir de besvikna när han inte skrattar och deras tjut och utrop. Jag kommenterar lite fräckt att min son minsann inte skrattar ât vilka dumheter som helst och dâ hâller svärfar med mig :).

Svar på tråden Vi i Spanien