• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • Nina Kanin II

Oj, vad spanjorer kan!!!!

Min svärmor är jättesnäll och ställer alltid upp och hjälper till. Det som jag tycker är jobbigast är oxa det att hao är sa h¨gljud och skriker aiiii mi niño!!!! hela tiden och när Ivar börjar grata sa överröstar hon honom och skriker NO, NO NO!
    För 10 ar sedan och i början pa relationen med min man sa var det alltid sa efter söndagsluchen hemma hos svärmor sa drog svärfar, svager och svägerskan upp en cigg. Jag är ganska tuff när det gäller att säga vad jag tycker sa jag gjorde klart att hemma hos mig var det rökfórbud och efter nagot ar sa slutade först svärfar och svager och svägerskan röker bara ute och pa sin balkong. Om folk röker sa vägrar jag ga hem till dem med Ivar och det är väldigt, väldigt sällan som jag besöker cafeer och barer med honom.
    När det gäller säkerhetsbältet sa var det ju oxa sa för 10 ar sedan att ingen hade pa sig det men svensk som man är sa har jag predikat och predikat och nu skulle ingen vaga aka med Ivar utan bilbarnstol (fast farmor tycker ju att det är viktigare att barnet inte skriker än att det aker säkert i bilen fast hon skulle aldrig vaga trotsa mig när det gäller sadan saker för da skulle hon aldrig fa ha Ivar mer).
    Vi bor 30 mil fran svärmor vilket är bade bra och daligt. Det var bra när jag skulle föda för da tog det ju nagra timmar innan de kom hit.
    Imorse sa svärmor till min man att han inte skulle ta med sig Ivar ut när han gick morgonpromenad med hunden fö det var ju alldeles för kallt. Iofs sa bor vi i norra spanien men hur kallt kan det vara 6-7 grader. Kan tillägga att han följer alltid med Pappa ut pa morgonen vilket väder det än är.

♥ Gull-Ivar ♥
  • curro

hej alla: hihi vad kul att lása om hur ni har det! Jag tror vi alla kan finna vissa likheter, eller..? FÖr mánga ár sedan fÖreslog min svármor att vi skulle bygga hus pá en tomt som var ledig bredvid deras hus och jag sa "aldrig i livet" rakt ut utan att tánka mig fÖr. Det har jag fátt áta upp mánga ggr! Skitsamma, jag hade inte státt ut ens med att ha min egen mamma dörr i dörr... Slákten är bást pá foto och helst med ansiktet mot vággen...

• la perla

Ha ha vad jag skrattar nar jag laser era inlagg!!=)jag har tur for att ingen i familjen roker.I forrgar sa dom till mig att jag MASTE klippa av haret pa Amanda for att pa sa satt blir det tjockare och finare!

• curro

la perla: javisst, det kommer jag ihág nu nár du skriver det. Det finns hur mycket som helst nár man tánker efter. Skrev just om mina barns kára kusiners problem vid matbordet. Hur mánga av er har sett barnen springa med en bocadillo i handen och sparka fotboll samtidigt? Eller gunga och mamma stár och matar nár gungan kommer i hójd med henne? River av en liten bit och stoppar i munnen och lite vatten pá det sá blir det bra. Kusinerna, kanske ska sága deras fóráldrar för det ár vál ándá de skyldiga innerst inne,förstár inte hur mina barn kan sitta stilla och áta när det ár sááá kul att leka samtidigt. De fórstár inte att mina barn inte gör det fÖr det ár ju bara MAMMA som sagt att dom inte fár! Sitter dom inte ner blir det ingen mat helt enkelt! Maten serveras nu och inte sen, antingen áter du nu eller sá blir det ingen mat... Jag kokar bara jag tánker pá det..

• curro

la perla: javisst, det kommer jag ihág nu nár du skriver det. Det finns hur mycket som helst nár man tánker efter. Skrev just om mina barns kára kusiners problem vid matbordet. Hur mánga av er har sett barnen springa med en bocadillo i handen och sparka fotboll samtidigt? Eller gunga och mamma stár och matar nár gungan kommer i hójd med henne? River av en liten bit och stoppar i munnen och lite vatten pá det sá blir det bra. Kusinerna, kanske ska sága deras fóráldrar för det ár vál ándá de skyldiga innerst inne,förstár inte hur mina barn kan sitta stilla och áta när det ár sááá kul att leka samtidigt. De fórstár inte att mina barn inte gör det fÖr det ár ju bara MAMMA som sagt att dom inte fár! Sitter dom inte ner blir det ingen mat helt enkelt! Maten serveras nu och inte sen, antingen áter du nu eller sá blir det ingen mat... Jag kokar bara jag tánker pá det..

• la perla

Guuud vad det stammer!Amanda har 6 kusiner i aldrarna 0-7ar och nar vi traffas pa lordagarna for att ata allihopa sa ar det ett kaos som skulle vara perfekt reklam for Treo=huvudvark!
    Har en svagerska som tvingar i sin dotter mat (jattehemskt) en dag nar vi var dar sa tvingade hon aven i dottern tarta och jag sa att det ar ju bara bra om hon inte vill ha sotsaker,men da svarade hon med att barn maste fa i sig sotsaker for dom gor ju av med sa mycket energi! hhmm..

• lottizm

nu har jag ju som sagt inga spanska svärföräldrar men det är kul att läsa vad ni skriver

det där med att mata hysteriskt på lekplatsen känner jag igen, har funderat många gånger på varför dom absolut måste ge mat just då...

fast vi klippte faktiskt av sonens hår så att det skulle bli tjockare, fast utan att någon sa till oss... det var mest för att det var sommar och han var så himla långhårig.

ja ja det är väl inte mycket att göra, men jag tycker nog att spanjorer borde fatta att vissa saker dom gör kanske inte är så himla bra ändå?

• llama

Min svärmor blev arg på mig för att jag ville prata svenska med min son för hon var helt övertygad om att då skulle han inte lära sig spanska.....
    Som tur är har folk i hennes omgivning fått henne att förstå att så är inte fallet.

• curro

Bara prata o prata med barnen hela tiden. Dom ár svampar nár det gáller sprák. Visst blandar dom men det hór ju till, man fár rátta dom ibland. En sak ár sáker, det kommer att komma en dag som vára barn har stórre ordförrád án vad vi har i spanska som har studerat spráket, dom har ju haft det sedan dom var smá, toppen ár det! Tánk sá stolt jag ár nár jag skickar min son till mataffáren hemma i Sverige och han kan sjálv gá och handla. Han cyklar till affáren, det finns inga direkt trafikerade gator att ta sig över och hur lyser det inte om honom och fixar hans sjálvförtroende att han verkligen kan. Ibland blir det problem om nágon anvánder ord som han inte kánner till men dá frágar han helt enkelt: jag förstár inte, vad menar du? Det gÖr jag án idag nár jag stóter pá nya ord, hur ska man annars lára sig? Eftersom barnen gár i engelsk skola har jag áven dár fátt utóka ordförrádet áven om jag ibland undrar varför man máste veta vad fállen pá kjolen heter... Nája, det har jag ándá redan glómt...

• curro

Ár det nágon som skulle vilja ha lite recept pá god hemmalagad barnmat sá ság till sá ska jag se om jag kan hitta boken jag köpte fÖr mánga ár sedan.

Svar på tråden Vi i Spanien