• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • siesus

Jani:
    Tack, och va kul att du kände dig "inspirerad" :D
    Det är alltid ekonomin som ligger bakom... Fan att det ska va så svårt att bli rik! ;D Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra...

Curro: haha, jag sväljer också en massa ord o hittar på en hel del.... ibland kan jag få slint o prata med min mamma på spanska eller med sambon på svenska.... Jag frågade mamma om hon hade nåt folio som jag kunde skriva på!!!! hahahaha, hon såg ut som ett frågetecken!!
    Om resande med barn; jag har ju ingen erfarenhet av större barn, jag menar att det var lättare att resa med maya när hon var 2-3 månder än nu (8 månader)... Det är ju full rulle hela tiden just nu, svårt att underhålla...:D

Nu ska jag ut o sola lite på terrassen, världens sommarväder idag!!

• curro

Jag ár inget stórre solálskare sá jag har vál tekniskt sett hamnat i fel land. Desto mer gillar jag mánaderna oktober- juni. Sommaren kan var jobbig hár pga vármen. Vem kan gá pá lekplatsen kl. 12 mitt pá dagen? Man smálter ju bort om man gór det i Juli.
    Tacka vet jag sommareduggregnet hemifrán... sa jag inte att jag hamnat i fel land...

• curro

Háromdagen i jobbet tráffade jag tre islánningar. Vi pratade engelska. Helt plótsligt márkte jag att nágot inte stámde fór dom tittade konstigt pá varandra. Jag har liksom en fárdig presentation sá jag bara pratar pá men jag ár ándá uppmárksammad pá andras reaktion. Anledningen var att jag mitt i en mening hade gátt óver till spanska. Ibland tycker jag att det kan láta sá mycket báttre att sága saker pá spanska för nár man fórsÓker sága det pá annat sprák sá blir det liksom helt fel. Vet ni, sonen fyller 9 nu och jag var inne och kollade pá Kalle Anka om man kan fá tidningen skickad till Spanien och det gár bra. Dár stod en vits som lát: " vad gór en elefant nár den vill veta vad klockan ár? Den gár in i ur-skogen!" Jag har án inte lyckats fá honom att förstá det roliga i den. Varfór ska det vara sá svárt nár man sá gárna vill fórklara nágot?

• lottizm

visst är det så att gräset alltid är grönare på andra sidan! just nu är det onormalt grönt och fint i Sverige, hoppas det går över.

det är ekonomiska problem som ställer till det för mig också. vi har inte råd att ha sonen på dagis så jag måste vara hemma med honom ett år till (tills han är 3) och det känns inte alls bra, jag håller redan på att bli galen av att aldrig träffa vuxna människor. det blir inte mycket tid kvar till pluggande heller, men det är väl inte så mycket att göra åt.

jag tycker också sommaren kan vara riktigt jobbig här, förra sommaren satt vi mest inne och glodde, om man ska gå ut får man göra det innan 12 eller efter 18 om man inte vill smälta bort.

• curro

Nu har jag precis kommit hem efter ett biobesók. Jag har mina föráldrar hár nu sá det gáller att passa pá, men annars finns ju alltid svármor som gárna stáller upp. Det lár bli fler biobesók i veckan fór det finns nágra filmer till vi vill se. För tre veckor sedan ungefár var vi pá bio 4 ggr samma vecka. Tur det inte ár lika dyrt som hemma i Svedala...

• siesus

dessutom är det alltid extra kul när man är hemma i sverige, man har semester, en massa folk att träffa, alla e glada att se en, om det är fint väder är det så underbart!!! Men som texten i den där låten säger;

"sommaren e kort....det mesta regnar bort..."

Men jag hatar oxå den där överdrivna värmen, finns inget värre än att vara tvungen att hänga på köpcentret hela dagen för lite sval luft!!

• curro

vad har era dyraste biljetter kostat nágonsin för att flyga hem, per person alltsá? Jag har varit uppe i 800? fór oss alla tre. Har en váninna som för det mesta hittar biljetter fÖr 450?, de ár ocksá tre som flyger hem. Fattar inte hur hon lyckas för det konstigaste är att vi flyger samma bolag och samma avgáng och ankomst.

• Granada

Saxen2: Just nu bor vi i La Zubia. Tidigare bodde vi i centrum pâ Camino de Ronda.

Jag kan säga att jag trivs ypperligt pâ sommrarna. Har inget problem med värmen haha. Förutom i sommras dâ dâ jag var höggravid och sedan hade en nyfödd som höll pâ att smälta bort.

Augustiblomma: Dâ skickar jag det. Tyvärr har det försvunnit nâgra sidor frân min deklaration hur nu det gâtt till dâ de legat pâ sammaställe sedan jag gjorde den...jaja det fâr bära eller brista. Sidorna med inkomsten finns i alla fall.
    Papper kan man spy pâ. Skulle "homologar" min utbildning men här krävde de en massa papper som var omöjluga att fâ frân sverige :P. Och sdan vill de ha papper i Sverige som man inte kan fâ frân Spanien...jaja.

Har "grälat" pâ min sambos familj i helgen. De har dille pâ att vilja köra Alonso i bilen utan bilbarnstol. Vet inte hur mânga gânger jag sagt att "aldrig i livet" men ändâ ska jag behöva säga det igen. Nu blev jag riktigt förbannad och frâgde varför jag skulle behöva diskutera detta hela tiden. Det är faktiskt jag som är hans förälder !!! Usch, tror att denna ständiga oförstâlelse och brist pâ respekt för mina âsikter gör att jag blivit sâ "anti" sista tiden. Tyvärr känner jag inte att jag har min sambos stöd heller, han bara tycker att jag är larvig eller ännu värre, att jag borde försöka förstâ hans familj bättre....
    Snart retar jag mig pâ allt! t ex att min svärmor alltid säger "mi hijo" om Alonso. Fasen det är "MI hijo" känner jag. När Alonso lâg i kuvös och jag och hans far inte ens fick ta i honom sâ bara babblade hon om hur gärna hon ville hâlla "su niño" en brazos..." Jag kände bara vadâ egocentrerad!!! Nej fy nu känner jag irritationen stiga. Lugn lugn! Bäst jag gâr och lägger mig haha

• la perla

curro: jag aker alltid med sterling och betalar mellan 150e-200e for mig alltsa denna gang vart det 300e med Amandas tillagg,avbokningsskydd osv..harligt med bio!

Vi har nu bestamt oss for att prova bo i sverige en tid mest pga jobb for min del (bor pa fel sida av malaga). Att ha tva fasta inkomster ger myyyccket trygghet=) vi hyr ut huset och funkar det inte ar det bara att flytta tillbaka,bast att prova innan Amanda borjar i skola osv.. men mina kanslor ar som sagt 50/50 sa langta hit kommer jag garanterat gora men det ar ett bra tag kvar har tankt till nasta var..mycket kan handa o andras innan dess=9

Svar på tråden Vi i Spanien