• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • saxen2

Granada: Jag pluggade på med erasmus på Granadas universitet. Vart i staden bor du?

• Augustiblomman

Granada, det är verkligen inte lätt att veta vad man ska skicka in till CSN, spanska Hacienda lämnar ju inte ifrån sig intyg av den sorten som de vill ha. Jag skickar varje år kopia på deklarationen, intyget som man får från seguridad social varje år (med föregående års base de cotizaciones osv) och certificado de retenciones som jag får av företaget, med en förklaring till. Har godkänts hittills.

Vad tråkigt att så många trivs så dåligt i Spanien. Att ha det knapert ekonomiskt och att ha en sambo som bara jobbar gör ju förstås sitt till...

Jag har tur, med ett vettigt jobb och en sambo som jobbar på ett ayuntamiento där arbetstiden är 8-15! Jag har vanligtvis liknande arbetstider, men så icke i år... Hur har som jobbar gjort med den lilla föräldraledighet som erbjuds i det här landet?

• linn78

Hej! Jag bodde i spanien i ca 5 år, närmare bestämt marbella, svindyrt mao... Fick sambon som är spanjor att flytta med till sverige för snart 2 år sen och det ångrar jag väldigt sällan, även om livet i spanien var mer avslappnat och vädret toppen mm så tycker jag att livskvaliten är mycket bättre i sverige. Nu väntar vi vårt första barn och jag är ännu gladare över att bo i sverige. Nu låter det som allt är negativt med spanien och så är det inte alls, vi vill båda flytta tillbaka till spanien någongång men helst med lite bättre ekonomi i bakfickan.

Livet i sverige har inte heller varit enkelt, sambon gick heltid på SFI i 9 månader och som eu medborgare är han ju inte berättigad några bidrag överhuvudtaget, så vi levde på min lön och jag jobbade extra så mycket som möjligt, det gick bra! Som tur var kunde en gammal kompis till mej erbjuda sambon jobb, lärlingslön -skitdåligt betalt första året, säsongsarbete så det är inte året om men bättre än inget. Han letar nytt jobb men det är inte lätt med utländskt efternamn... Bebben Elias mamma: din man har kanske kontakter till ett jobb, såg att ni bor i malmö

Det är jättekul att läsa era släktproblem, jag står inte ut med min svärmor mer än 2 timmar i taget och då tycker hon själv att hon är en modern mamma, RYS.... Vi berättade i veckan att hon skulle bli farmor, nu har hon börjat ringa och påminna mej om hur och vad jag ska äta, att jag inte fick jobba längre för det var farligt(jobbar som undersköterska på ett äldreboende)Suck!!!! Börjar redan önska att vi inget sagt och det har gått 5 dagar

Iallafall till något annat: Är det någon som provat märket Innovaciones MS på barnvagnen? Jag hittade vagnen Trix på nätet och tycket att det verkar perfekt.

Detta blev långt hoppas ni orkar läsa.... Kramar!

• curro

Jag har ocksá haft tur med jobben. FÖrst jobbade jag pá en svensk lunchrestaurang mellan 10 och 17. Dárefter pá en máklarfirma hos en annan svensk, de absolut sámsta arbetstiderna jag haft: 9.30-14.00 och 17.00-20.00 (mán-fre) och lördag 9.30-14. Därefter advokatbyrá, underbar utmaning med testmenten, bouppteckningar, fullmakter, lagfarter osv hade mycket fria hánder och gillade arbetet. Arbetstiderna var sisádár nár jag tánker efter men ándá inte. Jag jobbade aldrig helger och med tiden jobbade jag bara en fredageftermiddag i mánaden, annars var det vanliga veckodagar. Tiderna var 9-14 och 16-19. Det ár det arbete som jag mest gillade, tráffade mycket mánniskor och pratade játtemycket engelska. Nár jag dá blev gravid jobbade jag som vanligt, men nár han var född pratade jag med chefen och bad om "jornada intensiva" (8-15). Herregud, det var som om jag hade sláppt en bomb inom kontorets vággar! Vilken avundsjuka det blev, inte kunde jag hjálpa att ingen annan hade frágat om det innan mig och det fanns dom som var föráldrar lángt fóre mig. Saken ár den att jag beviljades "jornada intensiva". Dá gick allt genast mycket láttare áven om det innebár tidiga morgnar fÖr báde mig och sonen. Han bórjade dagis nár han var 13 mánader. Det blev lánga dagar men det fanns ingen annan lósning. Jag hade pá den tiden 175.000 pts fÖr denna arbetstiden, 1 mán semester/ár. Inga problem om jag behÓvde vara ledig lite mer. Jag fick helt klart dessa förmáner sá jag skulle vara nójd pá min arbetsplats. Det var pá den tiden inte sá lätt att fá tag i "skandinavisktalande personal". Tur fÓr mig det. Dár stannade jag i nástan 6 ár. Násta arbete var en annan advokatfirma. Han anstállde mig medveten om att jag var gravid med min dotter. JObbade fram till fÖrlossning, gick hemma i 18 mánader, gick tillbaka till samma jobb ytteligare 6 mánader, var omójligt att jobba med tvá smá yrváder att ta hand om sá jag slutade. Gick hemma tills dottern fyllde 3 och började jobba igen. Mina arbetstider hos sista advokaten var 10-15 och fÖr det hade jag bra, mkt bra betalt. Jag hade áven ut pengar, bra pengar under de 18 mánader jag gick hemma med dottern. Nu jobbar jag i várt eget fÖretag som "relaciones públicas". Inte dáligt det heller och helt kompatibelt med barn, skollov osv. Tack vare att det ár várt eget fÖretag helt klart. Jag ska inte klaga, men kan om jag vill. Jag har nágra drómmar som jag fátt lágga pá hyllan...

• JANI

hej!!!
    Vi är också lite trötta på Spanien, men vårt problem är att sambo skulle aldrig hitta jobb i sverige, vi klarar inte oss med en lön bara
    Men skulle han hitta jobb skulle vi flytta utan tvekan
    vad är det för ayuda familiar ni pratar om???
    hur ansökar man om det och vilka har rätt till det?

• bebben Elias mamma

Ayuda familar får man om man arbetat 6 månader och har barn under 18 år eller är över 45 tror jag det är. Man ansöker om det på Inem när ens kontrakt gått ut. Jag fick det i 21 månader och då var det runt 390 Euro i månaden för att vara hemma. Jag tyckte det var jättebra för det är mer än jag hade fått av att arbeta och betala dagis för två barn. Men det beror på hur mycket ens man tjänar, man ska lämna deklaration, kontrakt, nominas o allt så mycket pappersjobb men det är det ju värt.

• curro

La ayuda familiar beror pá ens árliga inkomst.

• siesus

jag älskar att bo i spanien, skulle aldrig kunna flytta hem till sverige, fast jag tyckre det är underbart att vara där. men vädret, mörkret.... nej usch, inte för mig....

Visst finns det gånger jag hatar allt, men vem gör inte det? Min sambo skulle lätt kunna tänka sig att flytta till sverige, men inte jag! Jag har en massa spanska vänner, och har jobbat som flygvärdinna i 6 år,är nu tjänstledig utan planer på att gå tillbaka, tycker det är jättekul att kunna vara hemma på heltid med min dotter. Det skulle aldrig fungera att jobba, då vi båda har samma jobb o lika oregelbundna arbetstider. Jag föredrar att leva lite snålare.

Min spanska är nog ungefär lika bra som min svenska, och i sverige klagar alla på att jag pratar för fort!

Jag saknar mest familjen och maten (läs:GODISET), och självklart saker som bra dagis o öppna förskolan, men man kan ju inte få allt... Jag försöker åka hem så ofta som möjligt, och kan ju då mina biljetter kostar jättelite....;D Lite förmåner ska man väl ha?

Det där med amningen ombord har jag aldrig hört talas om att det ska vara förbjudet...E ungen hungrig så ska den väl äta??!! Och enligt min erfarenhet blir det jobbigare att flyga ju äldre de blir, min e nu 8 månader o en riktig vilding!!! Men hon har aldrig haft ont, man får se till att de suger på når när det är dags för landning så går det bra.

oj va långt... :D

Nu ska jag gå o kolla på den spanska sulertv:n utan reklam!

• curro

siesus: alla klagar pá mig ocksá att jaga pratar fór fort pá svenska och ibland liksom sváljer en del av ordet.

Vad avundsjuk jag blir nár du ságer att du kan fá biljetter till bra priser fÖr det är dáremot inget jag nágonsin lyckas med. Klart du ska ha fÖrmáner nár du jobbar som flygvárdinna, fattas bara annat.

Jag tycker inte barnen blir jobbigare att flyga med nár dom blir áldre. JátteskÓnt nár dom sitter i eget sáte. Man kan kanske inte sitta och lása sin egen bok hela resan utan fár sysselsátta dom lite. Jag brukade alltid ha med mig en liten ny leksak i en paket som dom kunde rikta uppmárksamheten till stund. Jag packade med mig plastilina och lite former att leka med, en bok som var olást en lángre tid osv. Visst kunde det bli jobbigt ibland men min áldste tycker det ár toppen att flyga fór han fár spela nintendo hela resan hem. Inte bra en gáng nár han hade glómt ladda den...

• JANI

siesus: vad bra skrivet!!! du fick mig att tänka om lite, man tror alltid att gräset är grönare på andra sidan!!!
    Jag älskar Spanien och vill bo kvar där men vi har gått igenom en svår period (ekonomisk) och det fick mig att se allt negativt och vilja komma tillbaka hem. Nu har jag varit i Sverige sedan oktuber och saknar Spanien mer och mer.
    Precis som du säger kan man inte ha allt!!
    Du fick mig att se det lite mer positivt

ha en bra söndag

Svar på tråden Vi i Spanien