• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • Granada

Vad roligt att läsa era historier!!

Llama:Här sa gammel mormor likadant. Att jag inte fick lära Alonso svenska för dâ skulle han inte förstâ sin pappa.

Att hâret ska av känner jag ocksâ igen. Jag klippte av allt hâr i nacken pâ Alonso dâ det föll av och det bara fanns tussar men inte är det tjockare än det hâret jag inte klippte sâ nu kan de inte säga nâgot om det mer. Dessutom förbjöd de min sambo raka av mustachen när han kom i puberteten just för att dâ skulle den INTE bli tjock och tät sâ jag fattar inte hur de tänker....ena stunden ska hâret av och andra inte.

Curro: jag lagar barnmat själv sâ har du nâgra favoriter tar jag gärna emot recept.

• bebben Elias mamma

Nu bor vi ju inte i Spanien längre, min man gick till slut med på att flytta hem. Men jag försvarade mig alltid med att barnens läkare hade sagt det till mig. T.ex. om att det inte var bra med regnskydd på hela tiden, bara pure etc. Det var det som fungerade bäst, för de kan acceptera att en läkare vet bättre, ibland iallafall

Min man tyckte också att det var onödigt med barnstol för barnet satt ju ändå bäst i mitt knä:-0 Det värsta jag fick höra var att man inte behövde borsta tänderna på barnen förren mjölktänderna trillat ut, och absolut inte på de första tänderna för det kunde de få infektion av.

• la perla

Hej!! ska flyga hem till sverige for forsta ggn med Amanda och ar nervos=/ ar det nagot jag behover tanka pa? Hur gor man med barnvagnen pa flygplatsen? ska man amma nar planet lyfter? hon blir 3manader nar vi aker..aahh tank om hon bara skriker hela resan.. Undra om jag kan ga ut med henne i sverige det ar val ganska kallt dar.. ha ha=)

• lottizm

la perla: när jag flög första gången var sonen 3 mån, och då gav jag honom lite flytande alvedon innan, fick det rekommenderat av läkare på bvc. finns nog något motsvarande i Spanien (jag köpte en i Sverige när sonen föddes som räcker än så jag har inte köpt nåt i Spanien än).

det är inte alltid man får amma, nån gång har dom sagt till mig, fast sen när flygvärdinnor sätter sig ner kan du göra det ändå. det funkade väldigt bra för mig iaf.

det ver definitivt MYCKET lättare att flyga med en liten bebis än nu med en helvild 16 månaders... vi åker tillbaka imorrn, får väl se hur det går!

• Augustiblomman

Apiretal är flytande paracetamol för barn som finns i Spanien, visste inte att man skulle ge sådant vid flygning. Vi ska flyga till Barcelona om två veckor, ska lägga detta tips på minnet! Sonen kommer att fylla sex månader när vi är där. Vi flög tur och retur över dagen till Las Palmas när han var sju veckor gammal, jag var hur nervös som helst men det gick finfint. Grabben var kolugn. Är nervös inför nästa flygning också, denna gången lär han ha betydligt fler egna åsikter om det mesta att komma med!

• curro

Oj vad man lider nár dottern inte vill ha pá sig báltet utan bara álar sig och fÖrsóker ta sig ur, skriker och ár ród i ansiktet. Tur hon inte kunde prata för dá hade hon vál svurit över mig ocksá... Sonen var förresten likadan nár han var liten och man skulle flyga.
    Reser nástan alltid sjálv till Sverige, maken trives inget vidare dár och han pratar ingen svenska heller, inte ens efter alla dessa ár. Det ár inte alltid det finns hjálpsamma mánniskor. Alla har lika bráttom vare sig man ska pá flyget eller av, men av ár nog lite várre. Det fick jag erfara speciellt en gáng nár jag flóg till Kópenhamn. Med mig hade jag TRE resváskor, barnvagn, mega ryggsáck och barnen dá. Nár barnen kan gá sá vill dom inte först sitta still flera timmar pá ett flyg och med en gáng nár man landat sáttas fast i selen i vagnen. Det gick nágorlunda tills jag skulle pá táget i Köpehamn. Omójligt att fá upp tre váskor, barnvagn och hálla ógonen pá allt annat. Vad som hánde var att sonen försvann med folkstrómmen in i tágvagnen, bara fórsvann mellan alla ben. Ingen verkade se mig som stod precis mitt i dÓrren och hindrade egentligen folk frán att ta sig smidigt fram. Dom trángde helt enkelt undan mig sá gott det gick eller fÓrsókte gá runt om. J-vlar vad jag satte igáng att svára pá spanska. Det gick elektriska stótar ur kroppen pá mig men folk reagerade till slut. Ska det behóva vara sá? Jag ár sjálv en hjálpsam person och ser jag nágon som kan behóva hjálp ex. med att ta ner váskan frán rullbandet sá gór jag det eller vad nu personen i frága rimligen kan behóva hjálp med. Den gángen var jag helt slut nár jag ántligen nádde hamn... och arg som bara den. Vill nágon veta vad som hánt under fler flygresor ár det bara att frága, som den gángen jag flóg med KLM och vagnen försvann (aldrig fátt tillbaka den heller), nár jag brákade med personalen pá flygplatsen i Spanien som bara gav mig en blója nár flygfórseningen var pá 6 tim...

• campanilla

Jag viker mig dubbel av skratt när jag läser alla inlägg om era spanska fmiljemedlemmar!! Tack och lov sá är min svärmor portugis och bor typ 50 mil härifrán sá vi ses inte alltför ofta. Men när hon mommer sá stannar hon med ráge,självklart hemma hos oss och minst ett par mánader... Jag har oxá fátt höra kommentarer som man blir alldeles matt över, det här med kylan är ju en av sakerna... Tack och lov sá har hon i alla fall varit väldigt positiv till att de pratar flera sprák, men hon är ganska sá modern i sitt tänkande för att vara 70 ár. När det inte gäller sjukdomar vill säga för hon är nog lite av en hypokondriker (om det nu stavas sá).

• la perla

ha ha later inte latt=) ska nog vara tacksam att hon bara ar 3man=)ne det kommer nog ga bra men ni vet- mammanerverna satter igang!Jag har flytande alvedon som jag tar med men ska forsoka smygamma om man inte far. Ska bli sa skoj att komma hem det var lange sedan nu,langtar!
    Nar visste ni att ni ville bo i spanien for alltid (om ni nu vet det=), ena stunden vill jag andra inte, skitjobbigt! nar jag ar i sverige langtar jag hit och nar jag ar har langtar jag till sverige man blir ju knapp..

• curro

la perla: man bor in sig i landet, det har i alla fall jag gjort. Nu kánner jag mig nástan som en frámling nár jag kommer hem till Sverige. Skumpar det till rátt som det ár nár man kór bil sá har det kommit ett nytt fartgupp i gatan bara, gár man pá ICA och stár och vántar pá váxel tillbaka frán kassören sá kánner jag mig bara dum nár hon ságer att det ligger framfór násan pá mig i en sán dár automatisk kopp... Tanka bilen och betala i sedelautomat ár inte heller nágot som jag ár hemma pá. Vilken lyckokánsla det ár att gá i affáren och supa in alla dofter av nybakat svenskt grovbród. Kunna áta kassler, handla mjukost, handla Festis trekant (ár det dom fÖrresten?) Jag tycker ocksá det ár kul att komma hem efter alla dessa ár och fortfarande kan det pirra i magen nár planet nástan landat och man ár sá nára men ándá sá fattas det ytterligare ett par timmar innan man ár hemma... Att kunna ta mina barn till alla de stállen jag varit pá som liten ár ocksá en lyckokánsla. Samma lekplats, samma badhus, samma bibliotek dár tom samma bibliotekstant ár kvar... listan ár oándlig. Man fár helt enkelt intala sig att ens familj ár hár i Spanien och iblans kámpa emot den dár hemlángtan och kváva gráten och hálla ut tills det ár dags fÖr násta hemresa.

Nár jag var hemma det dár sista áret med dottern sá ákte jag till Sverige 3 ggr. Jag sa pá tisdag morgon att jag ville áka, kollade resa och ákte onsdag. Det var háftigt. Det kommer jag aldrig mer att kunna góra. Fá hemlángtan en tisdag och var dár inom 24 tim...

• Nina Kanin II

La perla: det kommer säkert att ga finfint pa planet. Jag har flygit med sonen när han var 7 man och 1 ar och det var lättare första gangen för da var han mycket lättare och jag kunde  ha honom i bärselen. Den är skitbra fór man kan tom ga pa toa och ha ungen med sig. Jag ammade vid start och landning och det är ju för tusan självklart att man ska fa amma. Första gangen satt jag bredvid en anna mamma som hade sina tre barn och man bakom oss och jag fragade henne om hon hade nagot emot att jag ammade. Om nagon skulle säga ifran sa be att fa sitta själv sa att du inte stör men det är väl klart att ditt barn skall fa mat.

curro: Jag kände igen mig själv när du beskrev hur du väntade pa växeln i mataffären och doften av grvbröd.

♥ Gull-Ivar ♥
Svar på tråden Vi i Spanien