• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • JANI
    lottizm skrev 2008-02-06 13:21:15 följande:
    jani: jag har aldrig haft problem när jag flugit med Ryanair. man får alltid ta med vagnen ända fram till planet och det brukar gå bra att byta plats så man får fler lediga säten om det finns.när jag flög med spanair och lufthansa i somras var det jätteproblem med både det ena och det andra så jag håller mig till lågprisflyg i fortsättningen.ang. försvunna barn så har jag inte hört nåt här den senaste veckan, men vet att det stog nåt i Aftonbladet för ett tag sen. det är nog lite överdrivet som allt annat, men visst blir man orolig!
    Då kanske man ska våga och åka med ryan air i alla fall då, vad bra att man kan ta vagnen till flygplanet, det är så otroligt viktigt tycker jag
  • JANI

just det angående kidnappade barn så har jag också hört om pojken i toalleten, och jag bor i Alicante!!!
    Vad hemskt!....Det är verkligen något som händer, usch man blir så orolig och nojjig hela tiden.

• bebben Elias mamma

Men när detta hände med flickan på toaletten så jobbade min kompis där när det hände. Det var på Supersol i Pedro Galejo, Málaga. Hon satt i kassan när de hittade flickan ju så det är då inget skvaller. Däremot svärmors carrefour historia kan möjligen komma från skvallerstunder från parken.

• Amor Fati

Bebben Elias mamma - jag menar förstås inte att allt som berättas är skrönor, ofta har de en grund, kanske en konkret händelse precis som din vän bevittnade, och utifrån den händelsen kanske det växer fram fler berättälser och till slut vet man itne vad som är sant längre.

Alltså jag säger bara, släpp aldrig barnen ur sikte, inte ens bara för att gå bakom hörnet o köpa godis. Det finns så mycket sjukt folk, inte bara pedofiler utan folk som tar barn för att ta deras organ och sälja dem. På skolorna är man noga med att inte släppa iväg barnen till vem som helst och märker ni att de brister i dessa rutiner på era barns skolor så säg till på skarpen. Det är jobbigt att man ska behöva vara så nojjig men man vet ju aldrig vad som kan hända. Vi pratar ofta om det på mitt jobb och här säger alla spanjorer att det inte är som när de var små, att man kunde vara ute och spela fotboll hela långa eftermiddan och komma hem till middagen.

• Fialej88

Hej hopp på er:) Här kommer jag med mina små-frågor som vanligt, hihi. Är i vecka 39 nu, har inte förstått om det är på samma sätt som i sverige att man kan gå över tiden med två veckor även här? Alltså att man kan gå till vecka 42 och sedan bli igångsatt? Är sååå trött på att vara gravid nu, vill ha ut den lille nuu...!

• Amor Fati

Sofiaejeblom: I Spanien brukar man låta gå över tiden max en vecka (såvitt jag vet) sen blir man igångsatt. När jag var inne dag före bf för en kontroll så konstaterade läkaren att det var lite försenat och då gjorde en liten manöver för att det skulle skyndas på lite. Det innebar att läkaren tryckte mot slemproppen för att det skulle börja lossna lite. Tror det kallas hinnsvepning på svenska. Och det funkade för dan after föddes min son. (på uträknat datum alltså). jag vet inte varför de har så "bråttom" med att få ut bebisarna här i Spanien.

• Granada

Sofia: Efter vecka 40 fâr man ju gâ pâ täta kontroller och utifrân det tar de beslut hur länge man fâr gâ "över". Men jag tror inte heller att man brukar gâ mer än en vecka.
    Hoppas att allt gâr bra. Är din mamma nere nu?

• Nina Kanin II

Med Spanair far man ha med sig vagnen till gaten här i Spanien men pa Arlanda far man inte det eftersom det är en bestämmelse pa flygplatsen.

Hej Sofia! snart är tiden inne. Det är nog lite olika hur länge de väntar med igangsättning beroende pa var man bor. Här hos mig är det 10 dagar som gäller. Lycka till! Gick det bra med ditt brev?

♥ Gull-Ivar ♥
  • curro

Ásch, ni har ju redan sagt allt om fÓrsvunna barn, hysterier, skrónor osv. Jag sjálv slápper aldrig, aldrig barnen ur sikte,kan tánka mig det kan bli ett stórre problem i framtiden men den tiden den sorgen. Vi har ocksá haft skráckhistorier men jag tycker dá inte om nár nágon kommer fram till oss nár vi ár och handlar pá Mercadona, dottern váger sá lite att hon fortfarande kan sitta i vagnen, och ságer: Ay, que niña tan rubia, que guapa, ¿en qué parte de la tienda se puede comprar? Dá skulle jag kunna be dom fara och flyga. Jag tycker inte ens om att sláppa med barnen med min svágerska eller svármor om dom ska áka bil eller ut och handla. Tánker att farmor ár lite áldre och skulle nágon fá fÖr sig att gá fram och knuffa till henne ár det ju bara till att ta barnen i hampan och slápa dom med sig. Aldrig i livet jag tar med dom pá marknader iheller. Vi har sá mycket konstiga mánniskor hár. Nár jag ár i Sverige kan jag knappt gá ut efter kl. 16 en vintereftermiddag för det ár alldeles fÓr mÓrkt och det finns stora buskar runt cykelstigarna och dálig belysning. Ná, jag passar nog inte in hemma lángre. Máste rulla ner persiennerna sá fort det blivit mórkt, alla kan ju se in men du ser ju liksom inte ut, det speglar sig. Knáppt egentligen med tanke pá att jag har bott dár sá mánga ár.

Min dotter sa till en mamma pá skolan igár: "Du máste ta pá dig báltet! Antonio har inget bálte och inte hans syster heller". Mamman svarar: "Jag har bara en stol". Min dotter fortsátter och viglar upp det: "Man máste ha bálte nár man áker bil annars stoppar polisen dig. Man kan krocka och flyga ut genom fónstret ocksá!" Det enda jag fick ur mig var att var och en gór som den vill. Det fanns andra mammor ocksá dár och de flesta skiter i att spánna fast barnen. Dom ska bara hem sá det behóvs inte. Ska kanske tillágga att de flesta bor mer án 10 km frán skolan.

• Granada

Jag fattar inte att man är beredd att ta sâdana risker som att inte spänna fast barnen i bilen! Och ännu värre är att alla här tycker att jag är löjlig som tänker sâ.
    Och lämna Alonso utan uppsikt skulle jag inte göra även om jag inte tror att gatorna är fulla med folk som rövar bort barn. Men det är âterigen frâgan om att inte tar onödiga risker. Om nâgot händer, hur ska man kunna leva med det? här om dagen sâ âkte jag med svärföräldrarna och de hade inte bältet i mitten där jag satt. Usch hela vägen (10 min)satt jag bara och tänkte att händer det nât sâ blir Alonso moderslös och bestämde att aldrig mer att jag âker utan bälte, hellre fâr de âka utan oss!

Svar på tråden Vi i Spanien