• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • curro

la perla: modigt gjort av er att ta ett sánt steg, kanske kánns det pá sá sátt nár man ár mer eller mindre tvingad att góra det. Jag har aldrig ens tánkt pá att flytta hem igen trots "torktider". Det bygger mycket pá kontakter att fá jobb hár och jag fick in en fot lite hár och var, sedan kánde alltid nágon som kánde nágon annan och sá blev det. Jag har bara gátt "arbetslós" nár jag var hemma med dottern, annars har jag alltid jobbat.Jag kan fÓrr tánka: vem i Sverige skulle vilja anstálla mig? Funderar pá att lása in ett sprák till men som sagt tiden rácker inte alltid till...

• Amor Fati

curro: Ryan Air flyger från Alicante o Murcia. Du kan hitta biljetter för 40-50 ? om du har tur (enkel per pers)

• Granada

Jag âker ocksâ alltid med sterling. I december betalade jag 230 euros tur och retur för Alonso och mig.

Spännade la perla! hâll oss underättade med förberedelserna!

• lottizm

jag åkte med Sterling och Ryanair nu sist, från Alicante till Göteborg. ditresan kostade 40 e för mig och lillkillen (17 mån så han åker ju nästan gratis fortfarande), och hemresan 70 e för oss båda.

sen blir det lite jobbigt ändå att ta sig till Valencia, så jättestor lust att resa snart igen har jag inte. väntar på att Ryanair ska öppna en ny linje Valencia-Göteborg... man kan ju alltid hoppas

• Nina Kanin II

Här uppe i norr sa flyger bara Spanair och Iberia sa vi kommer inte undan sa billigt. När vi flög hem i jul blev det runt 550 Euro för oss tre. Fast sa farligt är det ju inte.

♥ Gull-Ivar ♥
  • JANI

hej tjejer;

ni som flugit med ryan air, hur är de?? jag känner att jag inte skulle våga men det kanske bara är en fördom?

Sen ville jag fråga hur ni ställer er till frågan angående alla barn som försvinner i Spanien. Vi är i Sverige nu men ska tillbaka i mars/april och jag känner lite panik inför det där med att det är så många barn som försvinner.
    Men jag ser ju på tve internacional och där pratas de ju bara om det. tycker ni att det är overdrivet eller är det verkligen? pratas det mycket om det i Spanien???

• lottizm

jani: jag har aldrig haft problem när jag flugit med Ryanair. man får alltid ta med vagnen ända fram till planet och det brukar gå bra att byta plats så man får fler lediga säten om det finns.

när jag flög med spanair och lufthansa i somras var det jätteproblem med både det ena och det andra så jag håller mig till lågprisflyg i fortsättningen.

ang. försvunna barn så har jag inte hört nåt här den senaste veckan, men vet att det stog nåt i Aftonbladet för ett tag sen. det är nog lite överdrivet som allt annat, men visst blir man orolig!

• bebben Elias mamma

JANI: När vi var i Málaga en månad i somras så berättade min kompis som jobbar på en supersolaffär där, att någon försökt kidnappa en flicka. Mamman hade börjat skrika att hennes flicka var borta och encargadon hade ställt sig vid utgången. Sen när dem letade igenom affären hittade de flickan på toaletten ensam, med håret avklippt och bytt tröja och drogad med något. Och enligt min svärmor hade detta hänt några veckor tidigare på Carrefour.

Jag tyckte det var tryggt att om någon skulle hämta min pojke från dagis där så skulle de ha intyg och kopia på dni från mig innan och visa upp sitt dni, och att skolorna har höga murar och låst. Här i Sverige är så öppet, och det är väl bara en tidsfråga innan något börjar hända här med. Känns ju som Spanien är mer preparerat på så sätt även om man får hålla hårt i barnen när man är ute.

• curro

ojoj, jag har inte tid nu att skriva men jag áterkommer om det hár med fórsvunna barn!

• Amor Fati

Ang Ryan Air, jag tycker der ok. Men man får ju det man betalar för. Servicen är helt ok men förstås det är ju dyrt på planet.

Ang försvunna barn: visst har det försvunnit barn under senaste året. Två fall är kända och på riktigt, plus Madeleine i Portugal, men sen börjar hysterin och det skapas som psykoser hos skvallermammorna på skolgården och därur uppkommer skrönor. Den där historian om barnet som man till slut hittades på toaletten har jag hört här i Murcia och alla som berättar den för mig hävdar bestämt typ att det "var en kompis till min kusins mans dotter" och det hände på Carrefour i Cartagena. Häromdagen sa man i min lilla by att "två polacker och en negress" försökte tvinga in en pojke i en vit skåpbil men att det sen kom två araber och räddade pojken: Ryktet spred sig blixtsnabbt via caféer, skolor, hemmafruar, matbutiker och till slut fanns fyra olika versioner av samma historia, men det dök aldrig upp i nyheterna (trots att polisen haffat dem!)

Men trots denna hysteri så finns det förstås anledning att vara orolig och vaksam över sina barn här i Spanien.

Svar på tråden Vi i Spanien