• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • Fialej88
    Granada skrev 2008-02-06 21:37:44 följande:
    Sofia: Efter vecka 40 fâr man ju gâ pâ täta kontroller och utifrân det tar de beslut hur länge man fâr gâ "över". Men jag tror inte heller att man brukar gâ mer än en vecka. Hoppas att allt gâr bra. Är din mamma nere nu?
    okej, gud så skönt:)
    Ja, hon är här nu, så om det hinns med är det väl tänkt att hon ska var med på förlossningen..
  • Fialej88

Nina Kanin II skrev 2008-02-06 21:49:59 följande:

Med Spanair far man ha med sig vagnen till gaten här i Spanien men pa Arlanda far man inte det eftersom det är en bestämmelse pa flygplatsen.Hej Sofia! snart är tiden inne. Det är nog lite olika hur länge de väntar med igangsättning beroende pa var man bor. Här hos mig är det 10 dagar som gäller. Lycka till! Gick det bra med ditt brev?
    okej okej, tack för infon. Brevet gick bra, nu hoppas jag bara på att jag kommer ihåg att lämna in det när vi kommer dit:)
  • la perla

sofiaejeblom: efter v 40 gor dom en gynundersokning efter varje CTG (tror jag det heter pa svenska)och kollar om man ar oppen el ej,man kan ju vara oppen utan att veta om det och ar det mer an 3-4cm sa laggs man in=) Jag gick over en vcka men jag fick varkar och akte in, dom kollade om jag var oppen och det var jag 4cm,da fick jag aka ner pa forlossningen och dar tog dom hal pa fosterhinnan och sen var det igang! (epidural forstas!) tycker det kanndes bra att det gick sa fort utan att behova ligga plagandes i smartor i onodan=)ar supernojd med forlossningen. Det var pa Carlos haya i malaga.

• siesus

sofiaejerblom:
    LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!håller tummarna att det ska gå fort o smärtfritt! :D

Ang. försvunna barn... Jag tycker det är riktigt läskigt, dessutom bor jag ju på Gran Canaria där en del sånt har hänt det sista året.... Det känns inte alls kul, tur att hon fortfarande e liten och e som en liten fästing på mig... Sen när vi e ute p går så har jag 2 stora hundar (varav en grand danois) så jag tror inte att nån skulle våga komma fram till oss i första hand!

Ang barnvagnar så har Nina Kanin II rätt, t.ex på spanair så är det inget problem att ta med vagnen från spanien, men på arlanda e de så himla kinkiga o trångsynta med allt så där går det inte alls.

• JANI

av ren nyfikenhet,,,ni som jobbar i Spanien; Vad jobbar ni med???

• Fialej88

la perla skrev 2008-02-07 09:49:02 följande:

sofiaejeblom: efter v 40 gor dom en gynundersokning efter varje CTG (tror jag det heter pa svenska)och kollar om man ar oppen el ej,man kan ju vara oppen utan att veta om det och ar det mer an 3-4cm sa laggs man in=) Jag gick over en vcka men jag fick varkar och akte in, dom kollade om jag var oppen och det var jag 4cm,da fick jag aka ner pa forlossningen och dar tog dom hal pa fosterhinnan och sen var det igang! (epidural forstas!) tycker det kanndes bra att det gick sa fort utan att behova ligga plagandes i smartor i onodan=)ar supernojd med forlossningen. Det var pa Carlos haya i malaga.
    Gud vad smidigt det låter! Tiden har gått så himla fort fram tills nu då tiden helt plötsligt står stilla, jag förstår inte det jag;P Hoppas på en bra förlossning jag med, men vågar ändå inte hoppas föör mycket:)
    Själv kommer jag nog att föda på clinico i malaga, eftersom vi har varit där ett par gånger och känner till stället. Så får väl hoppas på att det är bra där också.
    :)
  • Fialej88

Tack "siesus" :D Hoppas också på en lyckad förlossning!!

• la perla

Det kommer nog ga jattebra! ska du ta epidural? vet du om det blir en flicka el pojke? Snart kommer lilla underverket for det ar precis vad det ar!!Jag tyckte oxa tiden gick sakta de sista veckorna men helt plotsligt slar det till=)och nu gar tiden fort istallet..for fort..

• curro

sofiaejerblom: Lycka till! Nog ska dom kunna ge dig nágot smártstillande, det var annat "pá min tid". Fórsta barnet fÓdde jag pá statligt sjukhus och andra pá privat. Tvá helt olika sátt att bli behandlad. Ut kom ju barnen i báda fallen..
    FÓrsta fÖrlossningen skedde med barnmorskorna som stod och pratade frisyrer och drinkar i dörröppningen mendan jag satt bakochfram pá en stol och kánde hur huvudet bÖrjade trycka pá. Jag kallade men ingen hÖrde sá jag reste mig upp och gick sjálv in i förlossningssalen men att komma upp i el potro var inte lika látt. Jag har vál försókt fÓrtránga deras sura kommentarer men det sitter liksom i för sá vet i farao om nágon barnmorska skulle fá för sig att sága i Sverige. Jag fick sjálv dra ut honom men nár man ligger ner sá mycket ár det inte speciellt látt att orka med en liten kropp efter mycket krystande. Det gick bra. Att ligga pá salen var nog det allra vársta ándá. Rumskompisens familj var dár dygnet runt fór hon hade fátt kjesarsnitt. Snarkade och pratade, inte kunde jag fá nágon vila. Och vilken frukost sedan! Den gár inte att jámfóra med mina svenska frukostar, den viktigaste máltiden pá dagen. Nágra paket med kex och te fick man. Jag bad om dubbla portioner men efter en förlossning ár man ju sá hungrig!

Andra barnet: privat sjukhus med eget rum, det var bra men ensamt och varje gáng jag öppnade dörren till korridoren kom en skóterska och stángde den. Det fanns en sáng till maken ocksá men gud sá skónt att vara ensam sá jag skickade hem honom mitt i natten sá irriterad jag var. Han ákte hem med gládje.
    Min gynekolog var den som fÖrlöste mig. Han anvánde sugklocka och nár han frágade mig om jag ville sova lite tackade jag bara ja, fick en spruta, sov i 20 min och nár jag vaknade hade dotter precis kommit ut. Jag fick se henne för sedan fick hon ligga i kuvós ett par timmar. Jag sov i flera timmar efter sá dom passade henne till mig nágra extra timmar. Jag tiggde och bad att fá áka hem efter 2 dagar och det fick jag! Vem vill stanna pá sjukhuset om man ár frisk?

• llama

Jag födde på ett "seguridad social" sjukhus och jag var hel nöjd. Det enda som var jobbigt var att min son föddes 1 maj= helgdag kl 01 på natten. Ni kan ju tänka er hur många som kom och hälsade på samma dag..

Sen den hämska berättelsen om flickan som de tog på carrefour eller var det var, vad hämskt, här uppe i Catalonien har man inte hör något om det, har det varit på nyheterna?

Svar på tråden Vi i Spanien