Nár jag kom ner till Spanien sá lárde jag kánna andra au-pairer. Vi var 4 st som hade skitkul ihop. En ákte hem efter 1 ár, den andra ákte hem efter 3 ár, den tredje ákte hem efter 7 ár och jag ár den som ár kvar. Hon som ákte efter 7 ár nágot inom skolyrket, jag vet hon har hand om 6-7 áringar. Hon ár sportig som tusan och riktig friluftsmánniska. Hon lámnade en relation efter 7 ár fór hon stod inte ut helt enkelt. En av anledningarna var just att hon inte kunde jobba det hon var utbildad till och dessutom hade jobbat i Sverige med. Hennes ord var att hon inte kunde "vidarutvecklas" hár nere. Det sade stopp helt enkelt.
Min man hade aldrig státt ut i Sverige, jag hade nog inte trivts i rollen som huvudansvarig familjefÖrsörjare under en lángre tid i Sverige. Jag ár vál nágot av en egoist nár jag ságer att jag ár tacksam óver mójligheten att fá ha haft mina barn fÓr mig sjálv under dessa fórsta sá viktiga áren i deras liv. Fórst och frámst tánker jag pá svenska spráket. Jag gjorde inget annat án att prata och prata under dessa fórsta tre ár och visa vad som gállde hemma vid matbord, straff osv. Jag hade fátt sá fruktansvárt dáliga intryck frán den familjen jag var aupair hos och sedan min svágerska som fick barn fórst i familjen. Jag svor att mina barn skulle inte bli som deras. Det kráver helt klart sin tid och jag har mánga ár kvar án. Jag kan nog inte fórklara den dár kánslan skriftligen, men nár man ser att detta sá hárda heltidsarbete och anstrángning ger resultat ár det sá otroligt tillfredstállande.
Nár barnen bórjade engelska skolan sá kom sonen hem en dag och sa att nágon vuxen hade kommit fram till honom i matsalen och pratat svenska. Jag tyckte det var konstigt sá jag frágade skolan. Dá visade det sig att den andra skolan med samma namn men i en annan stad hade en anstálld dár som pratade svenska. Hon hade bott i Sverige. Skolan ville veta om det jag skrivit i formuláret under "sprák som pratas i hemmet" stámde! Sonen pratade ju med henne och jag har inte hórt nágot. Senast denna terminen var det dotterns tur, samma person ocksá. Jag tycker det ár játteviktigt att mina barn kan prata svenska. Just nu ser jag sonen skulle behóva grammatik stód i svenska. Han skrev MSN till svenska kusinen och nár jag láste det,herregud, han hade helt enkelt stavat precis som det láter. Han láser pá svenska ocksá, det kom av sig sjálv nár han bórjade lása i skolan áven om det var spanska och engelska. Vissa ljud fár jag ju hjálpa honom med, svenska kan vara ganska svárt med alla sj, sch, ck, osv.