• Mrs Simon

Italien

Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!

• Svar på tråden Italien
  • sweetaly

var pa begravning i lordags
    g.s mormor dog i torsdags...har gar det undan, fort ska det ga och inte ska man visa for mkt kanslor inte...usch!!
    fast ibland sa kan jag tycka att det ar lite makabert i sverige med, nar det kan ta ibland nastan 2 manader innan begravningen...

det hade varit roligt med julbasar men vi aker till svea den 9.de sa det kanns jobbbigt att ta sig ivag nu ocksa..
    ska ha julfest till helgen, pa lordag hemma hos vanner och pa sondag hemma hos oss!

a ska bli bergsklattrare nar hon blir stor
    forra dagens bedrift var ryggstodet pa soffan!! 14 manader gammal!!!

• Tuntalisa

Wawoom: trakigt med begravning...

Aha, A ska bli bergsklättrare
    Jag tror Natalie ska bli ballerina

• Pesto

Ojoj, länge sedan jag hade tid att sitta här känns det som. Har bokat biljetter till i jul. Kommer tyvär behöva mellanlanda med lilltjejen, hoppas det går bra ändå.

Intehemma: Maddalena har också svårt att sova ensam på dagarna. Helst sover hon på bröstet, men ibland kan det gå att lägga ner henne i soffan - absolut inte sängen eller vagnen. Natten däremot over hon hur bra som helst i sängen, och är vi ute sover hon gott i vagnen. Vet inte varför det inte går inomhus på dagarna. Senaste veckorna har hon börjat kunna roa sig lite själv i sitt babygym (ligger där just nu), men har gärna mig eller far sin i närheten. Visst har du bärsjal? Är det smidigt att bära i den? Har ett Babybjörnsele men det börjar kännas när man burit på henne ett tag. Funderar på att införskaffa antingen bärsjal eller en Ergo.

Angående parfymerade pappersnäsdukar o dyl måste jag bara dela med mig om hur förvånad jag blev när jag för några veckor sedan öppnade nyinköpta möbeltassar och de visade sig vara starkt parfymerade. Varför??? trodde inte det existerade... Men man lär sig med tiden att man bör kolla allt noga.

• Tuntalisa

Ha, ha! Parfymerade möbeltassar! Vad är meningen med det???

Vi hade tänkt vänta med att berätta att det ska bli en pojk, men det är ju omöjligt. Halva världen vet redan Men det gör ju egentligen inget... Kräks ännu varje morgon, när ska detta sluta!

En arbetskamrat klagade över mina lussebullar, att de var torra. Hm! Nu har han fatt receptet och vi far se om han kan göra de godare

• Maja UA

Patata: Yippie, då kanske vi kan ses i Sverige i jul/nyår? Hur länge stannar ni?

• intehemma

Patata: Ja, angående dagssömnen vet jag inte hur man ska göra. Förut kunde hon sova lite i sin säng dagtid, men nu är det kört. Min mamma säger att jag och mina systrar var likadana!

Här kommer en minirecension av mina bärattiraljer:

- Elastisk bärsjal (Looma Sino): bra i början, men nu är E för tung trots att hon bara väger 6 kg.

- Vävd långsjal (Hoppediz): Jag trivs mindre bra med den, den är lite tjock och bred, och jag som är liten får väldigt mycket tyg över. Dessutom får jag inte till knytningen så bra, så jag får ont i svanken. Men det finns ju andra sjalar som kanske är bättre - det är ju svårt när man måste köpa via Internet. Det är många som kommer fram och frågar vart jag köpt den!

- Mei Tai (hemsydd): Detta är favoriten just nu! Rel. lätt att knyta och inte så mycket tyg. E kanske har det lite bekvämare i sjalen men hon har inte klagat än!

- Ringsjal: bekväm att ta på och av snabbt och bäst när E ska sövas! Obekväm i längden eftersom all tyngd är på ena axeln.

- Ergo (inköpt eftersom sambon inte klarar något som ska knytas ): Ganska bekväm, men jag tycker Mei Taien är bekvämare eftersom man korsar axelbanden bak. Dessutom är den fortfarande lite för stor för E, sittytan är väldigt bred, så benen spretar rakt ut.

Jag använder oftast inte något av bärverktygen hemma, för E är en krävande liten dam som tröttnar om det inte rör på sig eller blir obekvämt... Bästa sättet att få något gjort för mig är att lägga henne på mage i babynestet på köksbordet med armarna utanför, då ser hon bra och kan plocka med leksaker (skulle kanske kunna funka med en amningskudde också?). Sen har jag ställt matstolen med bord (IKEA antilop) bredvid symaskinen, det funkar också en liten stund.

• Carla82

Tuntalisa: Vad har du för recept? Mina blev jättesaftiga i år...men förra året blev de lite småtorra. Hm.
    Just det ja Tusca...du skulle ju komma hit o sno en lussebulle!

Vi kommer i alla fall åka till julbasaren och vara där när den öppnar...för sedan hade herrn i huset visst planderat något. Så vi måste vara tillbaka i tid.

Nej, nu måste jag gå o raka benen...ska till gynekologen i morrn på morgonen. Sedan det här skrämselskottet med Andrea har jag blivit mycket bättre på att boka mina årliga kontroller.

För övrigt var vi på sjukhuset idag...visita post operatoria...äntligen någon som kunde förklara biopsiresultaten på italienska och inte grekiska som de andra som ens bemödat sig om att ge lite information. De spår av tumör som hittades i lymfkörteln vad av en BENIGN typ av tumör och alltså inte farlig ändå. Det hade ju inte vi fattat. Spår av tumör tolkar vi som spår av cancern. Jaja, resultatet hade inte kunnat vara bättre...dessutom har vi rett ut lite annat så allt är bra nu och han behöver bara göra ordinarie kontroller med jämna mellanrum.

• Carla82

Förresten parfymerade MÖBELTASSAR???? Trodde jag vann med mina tofflor men första priset går nog till det.

Parymerade soppåsar finns också för övrig...vad man nu ska ha det till. *kliar mig i huvet*

• Pesto

Jag känner inte igen min dotter längre! Igår kväll somnade hon själv i sin säng medan hon låg och lekte och nu har hon sovit två timmar i soffan... Blir nästan orolig, men det är säkert något övergående

Maja: Jag och Maddalena blir nog uppe 10/12 - 15/1 och Mino kommer upp först 20-27/12 och sedan 8/1-15/1. Hoppas ni är i Uppsala lite däromkring så vi kan ses!

Intehemma: Vad med bärattiraljer du har! Inomhus är det mest famnen som gäller här med. Vill ha något man kan bära henne ganska länge i. Bor i en "bergsby" och är inte kul att gå ut och gå med barnvagn här, finns eg bara en väg resten är stigar plus att det är brant.
    Var också inne på Ergo med tanke på att sambon inte vill ha sjal. Men kanske man skulle prova en vävd långsjal ändå, är drygt 1,70 så kanske det inte blir tyg över Kanske ska försöka prova lite olika när jag åker upp till Sverige... Se om jag hittar någon affär eller så i Uppsala

Carla: Vad skönt att allt verkar bra med din man nu efter operationen.

Kul med en liten pojke Tuntalisa

Ska också göra lussebullar, tråkigt bara att sambon kom hem med ljusa russin (förmodar de är gjorda av gröna druvor) när jag bad honom köpa det... Ger som inte samma effekt

Förresten lilltjejen kände nog att jag skrev om henne - nu har hon vaknat och "sitter" i knä på mig

Svar på tråden Italien