Italien
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Ja, Carla, jag haller med om spenaten. Och jag undrar vad BVC skulle saga om parmesanost
Haha...jadu...här är ju huvudsaken att det inte är grana eftersom det innehåller konserveringsmedel...men saltet har de nog inte funderat över...eller det faktum att det innehåller mjälkprotein när de sen är helt hysteriska med att inte introducera mjölkprodukter för tidigt.
Har funderat på det där om latte di crecita och plasmonkex...hur bra kan det vara med mjälk som håller i två år och är fullproppad med tillsatt skit och dessutom med kex i som inte innehåller annat än socker och konserveringsmedel. Som tu är har min pediatra inte knystat om att jag ska ge det.
mjÖlk ska det stå
Carla: det har jag ocksa funderat pa. Men har dricker ju alla UHT-mjolk utan att blinka (den farska ar ju inte pastoriserad... Ehh??). Det ar ganska manga som blir forvanade over att S inte far latte e biscotti till frukost. Sist vi var hos svarmor och S at en bit brod innan groten blev klar, kom hon springande med en hemgjord biscotto "hon maste ju ha nagot ordentligt sott pa morgonen". Nixpix, sa jag.
Men lite kex blir det, har hemma. Typ i bilen eller vid otrostliga nattvak. Och sa far jag daligt samvete om jag glommer att borsta tanderna.
Men här i Rom har vi ju turen att ha Il centrale del Latte...den mjölken är färsk OCH pastoriserad...borde väl finnas där med?
De kan säga vad de vill men UHT mjölk smakar annorlunda...brukar ha ett paket hemma om jag skulle få för mig att baka bullar eller så...då orkar jag inte springa 3 kilometer för 1 liter mjölk...men den vi dricker är färsk.
Här blir det också kex ibland...men inte som basföda.
Vilken koll ni har! Innehåller Grana konserveringsmedel?! Och är inte all mjölk pastöriserad?!!!
Det står på min lapp att jag ska koka buljongen 1 1/2 timme, men som ni skriver kan man ju frysa in.
Jag ska erkänna att jag äter latte och biscotti ibland till frukost... Oftast äter vi yoghurt och flingor, men oj vad jag saknar filmjölken!
På min lapp stog det koka till hälften av vätskan är reducerad...så det kan man ju tolka som man vill...men som sagt..storkok är bra.
Det var min pediatra som sa att grana innehåller konserveringsmedel eftersom Alessandro är i "riskgruppen" för barn som kan utveckla allergier sa hon att vi skulle undvika det...fram till året.
Å tyst...senast i morse tänkte jag på filmjölk då jag åt min knäckemacka med ost inhandlad från Ikea...sverigebesöket hade med sig lätta (smörpaket) så jag var ju tvungen att vara lite svensk där ett tag. Måste erkänna att jag själv också äter mjölk...ja eller caffelatte till frukost och kex...men det där går i perioder...just nu äter jag mackor och yoghurt...nej måste gå o torka golv medan skrutt sover...skulle bara hämta en skiva här inne och hamnade här igen. *fy skäms*
Carla: nu är det klart i alla fall vad du menade
Här i schweiz säger de NEJ till spenat pga de där nitraterna eller vad det nu var...
Här har vi i alla fall bade latte som är färsk och den som har konserveriingsmedel men de är pastoriserade bada tva. Här säger man att fran 1 ar introducera den mjölk som resten av familjen dricker, färsk eller inte.
Känner igen det där med latte biscotto. Min tata skulle hela tiden lägga i en biscotto i mjölken till jag sade nej. Om hon nu ska fa en biscotto ska hon väl i alla fall fa njuta av att äta den som vanligt tycker jag
Hon är faktiskt inte sa förtjust i biscotti, vill mest ha det vi äter.
Möte hela dagen, maste ga.
Det dar med att den farska mjolken inte ar pastoriserad ar fel, for det ar den!! Men jag har hort folk saga att den inte ar det pa fullaste allvar, och att det koper den andra just for att fa pastoriserad. UHT-mjolken ar typ dubbelpastoriserad och toksteriliserad, det ar darfor den haller sa lange. Och uppenbarligen missuppfattar folk detta. Jaja. Bara sa att ni inte tror att jag tror att den inte ar pastoriserad. Men ibland undrar jag om latterior som gor egen farskost alltid pastoriserar mjolken. Men det ar ju en annan femma.
Om att koka brodo: Min (fd underbara) pediatra sa att gronsakerna skulle koka lange, dvs vara mjuka, inget om en specifik tid. Men det sager ju sig sjalv. Inte kan man ge tuggmotstandsbitar till en bebis med bara framtander... Eller? Min rara S spottar ut hela tuggan om hon inte gillar en bit. Ibland tuggar hon finfint, ibland ser det ut som vi har haft matkrig. Och hon har en massa tander.