Italien
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Och vet ni vad jag lyckades gora haromdan? Kopa ett jattelass med nasdukar, for det behovde vi och priset var lysande. Nu till haken: det ar parfymerade!!! Usch vad laskigt. Jag ar jattekanslig for dofter, och tycker att parfym pa typ nasdukar och toapapper ar inte bara tramsigt och onodigt, utan nastan ett han at alla de som inte har toapapper och nasdukar. Jag nyser dessutom bara varre med sadant hemma.
Jaja. Lyxproblem, med det ar just det som ar haken. Den sk lyxen. Och vad for kemikalier halls inte ut extra i var stackars natur bara for att kunna dranka papper for att torka sig darbak i parfym. Ja, ni fattar att jag ar anti.
tusca: Nu är det klart här också...fattade inte att det var andra som trodde det...tyckte det var lite konstigt. Självklart är UHT mjölken extra-super-mega steriliserad...frågan är bara vad som är bäst...färska saker utan tillsatser...eller tillsatser av kvantitet Örjan??
Håller också med om att det viktigaste är att grönsakerna är mjuka är det viktigaste...mixar för övrigt grönsakerna för Herrn vill inte ha hela grönsaker.
Har gjort ett storkok idag...väntar på att de ska svalna.
Jag kan toppa dina paryfmerade näsdukar och toapapper med ett par parymerade TOFFLOR!!! Som jag såg på marknaden häromdagen...fattar verkligen inte vad det ska vara bra för...ingen av sakerna är väl ändå nödvändig att parymera? är med på din antikampanj.
Tuntalisa: Hålller med dig om kexet...Alessandro stenvägrar dessutom dricka mjölken med kex i (de få gånger han dricker mjölken). Han är också mer intresserad av mat...han äter till och med med peperoncino...men så är han ju till hälften Calabrese också...
Ja, parfymerade tofflor vinner nog hittills. Men jag ser en vag poang med dem, trots allt.
Haha...tur att jag inte har såna problem...men jag parfymerar nog hellre fötterna än tofflorna isf.
Hittat hit
Hur ar det med er allihopa?
Lilou: Hej! Det var ett tag sen. Allt bra här, och du?
Hm, parfymerade tofflor later lite läskigt. Köper hellre tvättbara.
Carla: Natalie ratar grönsakspureer och vill bara plocka bitar för tillfället
Potatismos gar dock jättebra. Jag maste alltid ger först grönsaksbitar, sen pasta (om det är det pa menun) och sist köttet (eller fisken), annars vill hon inte ha grönsakerna. I onsdags spottade hon ut vad jag än gav henne, och ner pa golvet skulle det med. Oh vad jobbigt det är sadana dagar! Alla har de sina egenheter
I morse hade jag lite snöblask pa bilen. Brrr, vintern är här. Här tror ju alla att som svensk fryser man inte och skulle lätt kunna ga runt i t-shirt pa vinter. Jag fryser i alla fall.
Tusca: Måste bara fråga...när du gjorde julskinka...rimmade du den då? För att när man rimmar julskinkan behövs salpeter och vart i hela fridens namn får man tag på det i det här landet. Apoteket har inget, erboristeria har inget, specialbutikerna har inget. Kan ju inte springa i alla butiker i Rom...är för övrigt redan den där knäppa svensken som ska ha rå skinka att koka SJÄLV...nu är jag dessutom den knäppa svensken som ska ha salpeter till skinkan.
På internet fanns det...en förpackning på minst 25 kilo...känns ju lite onödigt när jag behöver en msk.
Åker nog till julbasaren på lördagen för övrigt. Ni andra?
Carla: Jag struntade helt enkelt i salpetern... pa inradan av min kloka mor. Den ar egentligen en extra konserveringstillsats, sa att man verkligen saltar till det ordentligt. Men med moderna kylskap behovs den egentligen inte. (gissar jag vilt) Har i Italia ar det till och med forbjudet att salja salpeter till livsmedel, har jag for mig. Jag letat igenom halva Catania innan jag fick det svaret. Det finns for typ vinproduktion, etc, men jag tyckte ocksa att 25 kg var i mesta laget
Jag var ocksa knappast pa gatan innan jag fick till min skinka. Fordelen med att bo i en stad ar att man inte ar knappast i byn
Hur som helst. Om man bara kokar det ordentligt, sa blir det nog bra. Var blev supersmaskens. Lite sa dar torr i kanterna som barndomens hemkokta skinka, innan de salde fardigkokt i spad i affaren. Jag blev valdigt nostalgisk. Alla italienarna at med god aptit. Det var ju tur for den svenska bella figura, eftersom de ratade gloggen allihop...
Jag ar i Sverige i helgen, annars hade jag absolut akt till julmarknaden.
S ar hes i halsen och har nastan tappat rosten.
Och har gult ackel i ogonen. Usch. Stackars liten. Sa gick det med min artikel och konferensansokan... Sjuka barn ar viktigare an jobbet. Men trist att jag sokt pengar till den konferensen. Jaja. Ville i alla fall inte aka, egentligen.
Carla: jag tänkte gå på basaren om jag får med mig någon som skjutsar mig dit
tusca: trist med sjukt barn och missad konferensansökan. E har ännu inte blivit sjuk (peppar peppar) någon gång, jag bävar inför kommande förkylningar och annat, hon är tillräckligt krävande som hon är...
Konstigt att italienarna inte gillade glöggen, hos oss går den åt som smör i solsken (förutom några tjejkompisar som tycker den är för stark...)
Tusca: trist att du missade konferensen...
Glögg brukar ga hem här, om man inte väljer den starkaste.
Var hos gyn i dag för kontroll. Allt bra med det lille som nästan till 100% är en kille
(är i v.15 nu)
Natalie har haft feber sen i fredagskväll, inte sa hög, runt 38 bara, undrar vad det kan bero pa. Hon har inga andra symtom och verkar ma prima...