• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Blå Flygare

manga: jobbigt med så mycket! Min dotter är "bara" allergisk mot mjölk och ägg. Det finns ju även risdryck som ersättning för mjölk. Annars har du fått mycket råd från blackangel Och ta snabbt kontakt med dietist.

• mangamuffin

blackangel: Ja nu har vi storhandlat idag och köpt en massa olika mjöler som vi ska testa. Prövade att ge välling till sonen gjort på ris och bovetemjöl nu ikväll och oj vad han gillade det! Jag prövade rismjölk också för första gången och den var över förväntan! Vet du något om hur vanligt det är att man växer ifrån veteallergi och när i såna fall?

elegi:Ja vi har tänk pröva nu att ta bort korn, råg och havre, misstänker att han inte tål dem...
    Var och träffade läkaren idag och fick lite mer klargjort. Ska göra ännu ett blodprov och testa mot bla havre, kiwi, jordgubb, hasselnöt, mandel och se om han har ytterligare några allergier... Som tur är tål han torsk iaf

blå myran: Nej det är ingen dans på rosor direkt särskilt nu när jag ammar och måste ha koll på mig själv dessutom. Ser fram emot att ha energi att kunna fokusera helt på att ta hand om min son.. Misstänker nämligen att jag har någon form av näringsbrist..
    Dessutom har min son atopiska eksem framförallt på kinderna är svåra att få bukt med...
    Tur att det finns såna här trådar där man kan samlas, stötta varann och ge råd

• mangamuffin

ja och så ska vi förhoppningsvis få en dietist snart, sa till läkaren om det!

• blackangel

mangamuffin:
    Vad bra att han gillade vällingen! Du kommer bli bra och påhittig nu när det gäller mat till sonen.
    Jag gjorde för första gången plättar till sonen gjord på rismjöl, rismjölk, ägg. Hade i vaniljsocker och stekte i mjölkfritt margarin. Jättegoda och fina blev dom. Hmmm, trodde inte jag att de skulle bli först...

Det finns en produkt som heter Rapsy som du kan kolla upp. Du kanske har använt den redan? Finns att göra glass, pannkaksmix, chokladpudding, matlagningspulver mm. Ett bra alternativ till mycket. Finns ofta på Ica Maxi och de andra stora ica-affärerna.

Ett bra och gott märke som har bröd, kakor och pasta är Schär. Finns oxå i de stora Ica, annars så kan de nog köpa in. Det har de gjort i min butik när jag bad dom.

Många allergier växer bort när de är små, så vi håller våra tummar!

• madebyinferno

Rapsy, vad är det och vart i butiken brukar det stå?

Milliam 0011 (sojaallergi), Linnéa 0509 (äggallergi) och Elias 0707 (mjölkallergi)
  • blackangel
    martina78 skrev 2007-11-20 22:46:34 följande:
    Rapsy, vad är det och vart i butiken brukar det stå?
    Rapsy är gjort till mesta del av rapsolja, majsstärkelse, vegetabilisk mjölksyra, citronsyra, salt, socker. Det är grundpelarna kan man väl säga.. Det är pulver som blandas antingen med vatten eller tex rismjölk med kalcium.
    Jag har hemma 5 olika sorter.

-Grundmix för pannkaka. Den är äggfri också och blandas med tex bovetemjöl.

-Matlagningspulver.

-Drickchoklad. Kan göra chokladsås, chokladpudding av den.

-Frutty. Kan göra yoghurt/fil på den. Man tillsätter tex sylt som smaksättning. Kan även användas istället för äggula till majonäs eller sockerkaka.

-Glassmix. Vaniljsmak

På ica maxi i gbg står de vid glutenfria hyllorna vid kassorna. Fast du bor kanske inte i götet?
    Men fråga annars personalen om produkterna. 
  • madebyinferno

Låter ju bra Bor i Tvååker utanför Varberg...

Har bett Ica här att kolla om de kan ta hem noegg så jag får väl fråga efter Rapsy också Verkar nästan bara vara jag som köper havreprodukterna i denna butiken...

Milliam 0011 (sojaallergi), Linnéa 0509 (äggallergi) och Elias 0707 (mjölkallergi)
  • blackangel
    martina78 skrev 2007-11-20 23:08:50 följande:
    Låter ju bra Bor i Tvååker utanför Varberg...Har bett Ica här att kolla om de kan ta hem noegg så jag får väl fråga efter Rapsy också Verkar nästan bara vara jag som köper havreprodukterna i denna butiken...
    hehehe, känner igen det.

Du har oxå en del allergier att hålla reda på med dina barn. Försöker du laga samma mat till dom alla tre, eller gör du olika rätter med tanke på de olika allergierna?
  • madebyinferno

Nej det blir oftast samma till hela familjen, svårt att förklara för en 2åring varför hon inte får tex äggsås till fisken när alla andra får det - de har ju stenkoll på vad som finns på bordet i den åldern

Man måste ju bara tänka till lite extra och oftast göra det från grunden men det går ganska bra. Tack och lov är de ju inte hyperallergiska så  det underlättar ju mycket...

• blackangel

ja, det samma här. Både jag och stora tjejen som inte är allergiska äter samma mat som sonen. Förutom bröd och bullar/kakor kan man väl säga.
    Tycker oxå det känns lite knepigt att han alltid ska få sk specialmat, när vi lika väl kan byta ut mjölken och spannmålen i maten till andra ingredienser.

Vi håller på att introducera havre just nu och jag hoppas att det kommer funka då det finns så mycket bra havreprodukter. Sedan ska vi försöka introducera soja oxå. Ska bli spännande att se hur det går. Vi kan ju ha världens kalasmat av allt möjligt här hemma isåfall om han klarar att äta det.

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter