• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • elegi

Blå Myran
    Fast singoalla tycker jag att du ska prova för den har inte så stark citron/lime smak tycker jag iaf, och som du skrev finns det inte så mycket annat att välja på så får man ta det som finns, vi använder oftast Gille kakor eller finger Marie kex.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • mirakelmamma

Yosa; Jag är så dålig på det där med soja för det har vi "pepparpeppar..." än så länge varit förskonade från. Men mina tjejer älskar oboy med havremjölk. Till och med kusinen som är "vanlig" mjölkdrickare tycker det är jätte gott.

• Blå Flygare

elegi: Jo, mycket Gille blir det. Tyvärr har våran butik tagit bort nästan alla deras kakor och ersatt med egna märket. Lika dana men med mjölk i Så vi får väl snart byta butik. De tar heller aldrig in varor man ber om. Bett om EkoGo-gröt, oatly-glass, yosa men inget har dykt upp. Handlar bara där för det är billigt, men snart får annat än prislappen styra för man måste ju kunna hitta det man vill ha också.

• elegi
    Blå Flygare skrev 2007-11-28 10:40:30 följande:
    elegi: Jo, mycket Gille blir det. Tyvärr har våran butik tagit bort nästan alla deras kakor och ersatt med egna märket. Lika dana men med mjölk i Så vi får väl snart byta butik. De tar heller aldrig in varor man ber om. Bett om EkoGo-gröt, oatly-glass, yosa men inget har dykt upp. Handlar bara där för det är billigt, men snart får annat än prislappen styra för man måste ju kunna hitta det man vill ha också.
    Nästa höst kommer City gross öppna här i nyköping det kommer att bli superbra, just nu handlar vi bara på Coop i Nyköping när vi inta har vägarna förbi Norrköping, vi har ju husvagnen står i Linköping och då passerar vi och passar på att handla på City Gross dom har allt, både billigt och bra allergisortiment. Väl värt att åka lite längre för att kunna handla allt man behöver på samma ställe, guld värt
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Melonen76

inga allergimat tips för oss som reser till sverige/stocholm imorgon? färdigmat/behändiga produkter som är mjölk/soja/ägg/glutenfria?

• crazy hannah

hejsan har en son med komjölksprotein allergi och  han har vart mjölkfri sedan Juni han har dock fortfarande lite eksem därför skall vi nu testa att plocka bort även ägg. Eftersom att jag inte ens tittat efter det på maten så undrar jag om det finns ägg i mkt? T.ex fabrikstillverkat bröd?

kram

.?:*¨¨*:?.Gabriel 07-02- 20.?:*¨¨*:?.
  • Blå Flygare

crazy: Nä, inte i mycket. Finns i all färsk pasta, viss annan pasta (oftast då ett ägg på framsidan av pastapaketet), äggnudlar. dressingar. majonäs, potatissallader o.dyl. I rostbröd kan det vara ägg för att få en finare färg, och vanligt bröd kan penslas med ägg, men det är ovanligt. I köttbullar o hamburgare förekommer det också. Har säket glömt något, men äter man redan mjölkfritt så blir det inte mycket mer begränsat av äggfritt.

• crazy hannah

Okej, tack så mkt =)
    känner igen dig ifrån den andra tråden.. Allt bra?

• Blå Flygare

Crazy: S är sjuk titt som tätt, känns som jag VABar mer än jag jobbar Idag har hon feber, 39.3 och jag sitter just o funderar på hur högt det får gå upp innan man ger något. Med mig är det bra. Försöker rensa ut huset, men det går ju inte så bra med en hängig S på armen Ni då?

• crazy hannah

jodå här e det bara bra, lite tröttsamma förkylningar som inte går över men inget direkt att klaga på. Har nu börjat jobba 50 % (på kvällstid) vilket fungerar jättebra. Ärligt talat så är det såå skönt att vara barnfri ibland =) Dessutom så får Gabriel lite pappa tid som bara är nyttigt, blir sällan så en hel kväll när jag också är hemma.. vad e de S är allergisk mot mer än mjölk, har för mig att det var ganska mkt?

kram

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter