• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Yosa

Någon som vet om Oatlys havredryck med choklad-smak är god? Smakar den som oboy eller?

• mirakelmamma

Yosa: Jag vet inte men kan du inte göra oboy av havredryck och oboypulver? Det är ju ingen mjölk i oboy. L älskar oboy (fast det är lite mycket socker i)

• Yosa

Jasså är det inte skummjölkspulver i oboy? Blir det gott med havredryck då?

Jag har bunkrat upp med havredryck och då även en oatly chokladsmak. Var lite nyfiken på om den va god. (Ska va mjölkfri efter jul)

• elegi

Jag skulle ju hellre dricka oatly choklad än vanlig havremjölk, tycker inte att det smakar mycket annorlunda med "vanlig" oboy heller, det är en smaksak vilket som är godast. Det är sojalecitin i annars så är den helt ok, men det gäller ju bara extremkänsliga sojaallergiker förstås

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Yosa

Men det är okey att dricka nåt med soyalecitin i när man ammar "högrisk" barn va? vad tror ni?

• elegi

Jag har för mig att jag läste nånstans att sojaproteinet inte gick över i mjölken på samma sätt när man ammar som mjölkproteinet gör, men jag kan ha fel.
    Oftast så klarar ju sojaallergiker sojalecitin och sojaolja endast extrem sojaallergiker som reagerar så jag skulle nog våga äta det, annars går ju smörgåsrån, brago, singoalla oxå bort på ok listan.

• Blå Flygare

elegi: singoalla går bort redan nu, den kan innehålla spår av mjölk Var ett par mån sen de ändrade i tillverkningen.

• elegi

blå Myran
    Nej inte den med citron/lime smak den står det fortfarande inget om spår på, fast det kunde jag ju iofs skrivit, tänkte att alla visste det, sorry Oskyldig

• Blå Flygare

Åh, jag trodde det gällde båda Har inte brytt mig att kolla den gula sen jag läst på den röda. Inte för att citron är någon höjdare att ha i bakverk, men har man inte så mycket att välja på så...

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter