• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • madebyinferno

Måste höra om det bara är jag men jag tycker jag fått halsbränna och känner mig konstig i magen sen jag slutade med mjölkprodukter, fler som märkt av något och är det övergående tro?!

Milliam 0011 (sojaallergi), Linnéa 0509 (äggallergi) och Elias 0707 (mjölkallergi)
  • blackangel
    martina78 skrev 2007-11-20 23:38:19 följande:
    Måste höra om det bara är jag men jag tycker jag fått halsbränna och känner mig konstig i magen sen jag slutade med mjölkprodukter, fler som märkt av något och är det övergående tro?!
    Vad lustigt. jag pratade om detta häromdagen att jag inte klarar mjölk längre som förrut. Får magont..
  • mirakelmamma

Jag funderar lite på om jag ska beställa hem Rapsy produkter, tänke främst på pannkaksmixen och rapsy frutti. Är det isåfall lönt att lägga pengarna på? Tänkte testa lite för att underlätta för dagis när tjejerna ska börja där.

blackangel skrev 2007-11-20 23:04:04 följande:
    Rapsy är gjort till mesta del av rapsolja, majsstärkelse, vegetabilisk mjölksyra, citronsyra, salt, socker. Det är grundpelarna kan man väl säga.. Det är pulver som blandas antingen med vatten eller tex rismjölk med kalcium. Jag har hemma 5 olika sorter.-Grundmix för pannkaka. Den är äggfri också och blandas med tex bovetemjöl.-Matlagningspulver. -Drickchoklad. Kan göra chokladsås, chokladpudding av den.-Frutty. Kan göra yoghurt/fil på den. Man tillsätter tex sylt som smaksättning. Kan även användas istället för äggula till majonäs eller sockerkaka.-Glassmix. VaniljsmakPå ica maxi i gbg står de vid glutenfria hyllorna vid kassorna. Fast du bor kanske inte i götet? Men fråga annars personalen om produkterna. 
  • blackangel
    mirakelmamma skrev 2007-11-21 10:16:09 följande:
    Jag funderar lite på om jag ska beställa hem Rapsy produkter, tänke främst på pannkaksmixen och rapsy frutti. Är det isåfall lönt att lägga pengarna på? Tänkte testa lite för att underlätta för dagis när tjejerna ska börja där.
    Min son gillar frutti med hallon/jordgubbsylt i. Blandar den på kvällen och så äter han den på morgonen. Hållbar ett tag i kylen oxå.
    Är man allergisk mot tex ägg är pannkaksmixen ett bra alternativ. Nu kan ju min son äta ägg, så jag har faktiskt bara använt mixen och lagt till 1 ägg i. Fast nu märkte jag ju igår som jag skrev i inlägg innan att det gick jättebra att göra plättar med rismjölk/rismjöl/ägg.

Men ja, jag tycker nog det är värt pengarna.
  • mirakelmamma

Tack för ditt svar! Eftersom vår tjej är allergisk mot mjölk och ägg så kanske pannkaksmixen vore väldigt smidig. Då ska jag försöka få tag på det. Ska testa frutti också, köper du osockrad eller sockrad? Tittade på allergimat.com men tyckte frakten blev så dyr och dessutom fick man inte beställa för mindre än 100 kr.

blackangel skrev 2007-11-21 10:31:03 följande:
    Min son gillar frutti med hallon/jordgubbsylt i. Blandar den på kvällen och så äter han den på morgonen. Hållbar ett tag i kylen oxå.Är man allergisk mot tex ägg är pannkaksmixen ett bra alternativ. Nu kan ju min son äta ägg, så jag har faktiskt bara använt mixen och lagt till 1 ägg i. Fast nu märkte jag ju igår som jag skrev i inlägg innan att det gick jättebra att göra plättar med rismjölk/rismjöl/ägg.Men ja, jag tycker nog det är värt pengarna.
  • mirakelmamma

Tack för ditt svar! Eftersom vår tjej är allergisk mot mjölk och ägg så kanske pannkaksmixen vore väldigt smidig. Då ska jag försöka få tag på det. Ska testa frutti också, köper du osockrad eller sockrad? Tittade på allergimat.com men tyckte frakten blev så dyr och dessutom fick man inte beställa för mindre än 100 kr.

blackangel skrev 2007-11-21 10:31:03 följande:
    Min son gillar frutti med hallon/jordgubbsylt i. Blandar den på kvällen och så äter han den på morgonen. Hållbar ett tag i kylen oxå.Är man allergisk mot tex ägg är pannkaksmixen ett bra alternativ. Nu kan ju min son äta ägg, så jag har faktiskt bara använt mixen och lagt till 1 ägg i. Fast nu märkte jag ju igår som jag skrev i inlägg innan att det gick jättebra att göra plättar med rismjölk/rismjöl/ägg.Men ja, jag tycker nog det är värt pengarna.
  • Blå Flygare

mirakelmamma: Jag har bara testat rapsy frutty, men tyckte INTE om den, tyckte den smakade syntetiskt. Men jag är kinkig också. Tycker inte heller det är mer besvär att göra pannkaksmix utan mjölk o ägg än vanlig. Så så länge man kan använda havreprodukter ser jag inget riktigt användningsområde för den

martina: Jag har istället blivit mycket bättre i magen. Men bara så länge jag är strikt mjölkfri. När jag fuskar (ammar inte lämngre) så blir jag kass. Dock inte halsbränna utan magknip, illamånde och täta toabesök. Men har man halsbränna så brukar ju mjölk hjälpa mot det. Drack du mycket mjölk innan? Du kanske behöver vara försiktig med mat som ger halsbränna (kryddigt, jos mm)

• mirakelmamma

Blå myran: Min dotter gillar ju inte pannkakor gjorda utan ägg (med har hon aldrig fått smaka) tänkte testa och se om hon tycker att pannkaksmixen smakar bättre.
    Fruttin tänkte jag göra som yoggi eftersom det bara är oatly drickyoghurt som hon vill ha nu och den är ju inte så mättande. Kanske kan man göra nåt på oatlys jordgubbsdryck och thickenup/thick & easy?

• Blå Flygare

Mirakel: Jag gör yoghurt på nutra mest, men har även testat att göra enl samma recept (med majsstärkelse/potstimjöl) med vanlig havredryck och så smaksatt med fruktpuré, och det går utmärkt

Testat ThickenUp (eller om det var den andra sorten) på havredryck också, men det smakade helskumt och dottern vägrade äta av det. Tycker det är falsk marknadsföring att skriva på burken att den är utan smak!

• mirakelmamma

Blåmyran: L äter ju bara sin nutra som välling nån gång då och då. Vi ska göra en provoktion på måndag (om hon är frisk) Men jag är lite skeptisk till att ge henne rena mjölkprodukter till att börja med om det nu är så lyckligt att det har växt bort.
    Sen ska hon ju börja på dagis igen efter nyår och då vill jag att de ska ha något smidigt mellis att ge henne som ändå liknar de andra barnens.
    Kör du med Nutra LGG2? Visst är det den som smakar mindre än den vanliga? Kanske vi skulle testa den? Vi får se hur det blir på måndag. *håll tummarna*

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter