• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Blå Flygare

mirakel: Jo, vi använder 2LGG, innan dess kunde jag inte ha nutra i gröt och ffa inte som yoghurt. Glöm inte att det finns yosa också S får också mycket gröt, men det vill de inte göra åt henne på dagis när de andra äter fil. Så på måndagar (enda dagen hon äter mellis) får de bara mackor o frukt. Får se hur de löser det efter nyår då hon ska äta mellis varje dag. Jag tycker inte mackor är något bra mellis, hon står sig inte på det och frukt. Hemma får hon oftast gröt, ibland lagad mat då och gröt till kvällsmål istället.

• mirakelmamma

Blåmyran: Hon gillar tyvärr inte yosa det var därför som jag tänkte att jag kanske kunde göra lite själv. Om mjölkallergin kvarstår ska jag absolut be om recept på 2LGG. Det kan ju vara värt att testa iallafall. Visst är det så att man får recept på 2LGG och inte livsmedelsanvisning?

Nä, mackor blir de inte så särskillt mätta på, jag kommer inte riktigt ihåg vad de gav till L förra gången hon var på dagis men jag vet att hon fick Ekogo äpplegröt och ibland gjorde de risgrynsgröt till henne.

• elegi
    Blå Flygare skrev 2007-11-21 14:09:58 följande:
    Mirakel: Jag gör yoghurt på nutra mest, men har även testat att göra enl samma recept (med majsstärkelse/potstimjöl) med vanlig havredryck och så smaksatt med fruktpuré, och det går utmärkt Testat ThickenUp (eller om det var den andra sorten) på havredryck också, men det smakade helskumt och dottern vägrade äta av det. Tycker det är falsk marknadsföring att skriva på burken att den är utan smak!
    Jag som tycker ThickenUp eller Thick & Easy är superbra, kände absolut ingen smak men jag gjorde man havremjölk och fruktpure inblandat.

mirakelmamma
    Jag skulle testa att göra av havredrycken med jordgubbssmak, du akn ju tillsätta lite vaniljsocker om hon inte skulle tycka om det.
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • busbeckis

hej tittade in lite snabbt, såg att ni pratade mat. sonen är allergisk mot ägg mjölk soja m.m och jag köper äggersättning på ica maxi. kan användas till allt från pannkakor till bakning. då får man äggsmaken. den kommer från usa kostar typ35 kr.jättebra 

• elegi
    busbeckis skrev 2007-11-21 19:37:34 följande:
    hej tittade in lite snabbt, såg att ni pratade mat. sonen är allergisk mot ägg mjölk soja m.m och jag köper äggersättning på ica maxi. kan användas till allt från pannkakor till bakning. då får man äggsmaken. den kommer från usa kostar typ35 kr.jättebra 
    Vad heter den? NoEgg?
  • Blå Flygare

2LGG är på recept ja, så vi tar bara 6 burkar per uttag och ränner på apoteket stup i kvarten istället. Blir för dyrt med första uttagen annars.

• elegi
    Matrecept tråd för allergiker
    Här är tråden med recept, jag har delat upp lite så nu blir det en Mat & en Bak/Fika, den sistnämnda kommer snart, säger till här.
  • mirakelmamma

Då börjar jag nog med att testa thickenup/thick & easy. Känns som att det vore en bra grej. Om det inte funkar så kan jag ju testa Rapsyfrutti.
    Tack för hjälpen! Det är ju för dyra varor för att bara köpa och testa tycker jag.

elegi skrev 2007-11-21 19:19:47 följande:
    Jag som tycker ThickenUp eller Thick & Easy är superbra, kände absolut ingen smak men jag gjorde man havremjölk och fruktpure inblandat.mirakelmammaJag skulle testa att göra av havredrycken med jordgubbssmak, du akn ju tillsätta lite vaniljsocker om hon inte skulle tycka om det.
  • elegi
    elegi skrev 2007-11-22 06:44:08 följande:
    Matrecept tråd för allergiker Här är tråden med recept, jag har delat upp lite så nu blir det en Mat & en Bak/Fika, den sistnämnda kommer snart, säger till här.
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker
  • mirakelmamma

Nu har jag bokat en förpackning Thick&easy från apoteket. Ska hämta den under dagen idag. Nu ska jag in i recepttråden för att hitta nåt kul recept att använda den till. Har ni nåt att rekommendera så säg till!

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter