• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Blå Flygare

crazyhanna: Ägg, så det är inte så mycket. I TS finns en länk till äggtråden, föresten.

• abovo

Hej!
    Kikar in för att fråga vad man kan använda istället för ost när man ska undvika mjölk. Kan man göra tex mjölkfri lasange?
    Passar på att tacka blå myran för svar på frågor jag ställt på andra trådar.

• Blå Flygare

abovo: Det går, men jag har inte lyckats något vidare. Om man gör från grunden kan man bara byta ut mjölken i köttfärsen mot havredryck och ost-såsen mot 1 pkt iMat, och sen skippa rivna osten ovanpå. Att jag inte lyckas beror nog på att jag är van vid findus-mixen och nu inte vet hur jag ska krydda. Är väl natriumglutamaten som fattas

• StinaTina

abovo, visst kan du göra mjölkfri lasagne.
    Gör en vitsås på iMat (havrebaserad matlagningsgrädde) som du gör något tjockare än vanlig sås. Blir lite "ost-känsla"
    En köttfärssås med lök, köttfärs, passerade tomater, oregano, salt, peppar. (vitlök och svartpeppar är oxå gott i om du vill ha det, du kanske har en egen "lasagnekryddning")
    Låt den puttra riktigt länge (runt 1 timma) så den inte är så blaskig utan alla smaker kommer fram ordentligt och den blir lite tjock (det går att reda med mjöl om du vill). (Mjölk är inget du behöver ha i en köttfärssås.)
    Varva som "vanlig" lasagne och avsluta med vitsåsen. Blir gottit!

Stuvade makaroner: Koka makaroner (Kungsängens gammeldags idealmakaroner brukar jag ha) i vatten. Gör en stuvning med havredryck, iMat, vetemjöl, salt, peppar och mjölkfritt margarin. Rör ner de färdigkokta makaronerna i stuvningen, blir jättebra.

Ost finns som är gjord på soja, den är lite si och så i godhet. Fundersam
    Eftersom Emma även är allergisk mot sojaprotein så kan vi inte använda den heller utan vi gör all mat fri från mjölkprotein, ägg och sojaprotein. Även våra besök får "stå ut" med "allergimaten"   Numera så är det inte något problem Emma är 2 år så nu är vi vana.

• StinaTina

abovo, bara fråga på..... det enda jag inte gör i matväg är ostgratinerat. Av naturliga orsaker Annars så tror jag att jag har lagat till allt som vi vanligtvis brukar ha på bordet.

• abovo

Å tack tack! Så kul med lasange! Ja, jag har egna krydder, men nu har jag ju fått fina tips med hur jag ska fixa basen. (Jag har bland annat lagerblad i köttfärssåsen. Vitlök absolut! Mums)

Vi ska också undvika soja, tills vi vet vad han är känslig för. Så då går nog många maträtter med ost bort.

Hur gör ni med pizza? Kan man beställa den mjölk och ostfri? Är det gott då?
    Eller om man gör pizza själv, kan man ta tofu? Smälter den? Kan det vara gott...?
    Jag kan inte mycket om det här, är tofu kanske sojabaserat?

• Blå Flygare

abovo: Man får kolla att degen är utan mjölk, i måga pizzadegar är det margarin i, och det är inte alltid de svarar att det är mjölk i då, för"det är ju så liiite". Och så utan ost och utan sås (åtminstone om man samtidigt är äggfri, har aldrig frågat om innehållet i såserna).
    Så länge man beställer på en pizzeria med saftig pizza går det bra att skippa osten. Man får ju tänka lite på vad man har på. Skinka är inte torrt, men kyckling är ofta det, t.ex. Jag brukar ta en med mango chutney på Jag skippar kebanben, för jag orkar inte fråga om kryddningen.
    Gör man egen pizza kan man ringla över lite iMat.

• StinaTina

abovo, Jag gör egen pizza med tomatsås (passerade tomater, vitlök, svartpeppar) skinka och ananas. När den är färdig-gräddad så har vi en blandning av iMat och pizzakrydda som vi har på den, istället för ost. Det blir förvånandsvärt gott. Räcka ut tungan Förvånad
    Har inte köpt pizza på 1,5 år för att vi vill inte riskera att Emma blir sjuk.

• abovo

Å så bra, då kan det bli pizza ocså, sonen (och jag med) gillar pizza

Sojalecitin är det detsamma som soja? Min man har köpt våffelstrutar, men det är sojalecitin i...

Och hur vr det med tofu? Är det soja det?

Många frågor, tack för att ni svarar!!! Väldigt tacksamma sonen och jag!

• Blå Flygare

abuvo. Tofu är soja. Sojalecitin kan de flesta sojaallergiker äta, men det finns de som reagerar även på det.

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter