• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Blå Flygare

Kavat: Jag är själv allergisk mot morot, men känner bara av det genom att det kliar: i munnen o halsen när jag äter, och på huden om jag tar i morot. Dock räknar läk det inte som en "egen" allergi, utan som en korsallergi med björk(/gråbo) som jag även är(/var) allergisk mot, något test för morot har aldrig tagits.

Wikipedia skriver "De födoämnen som ger besvär hos björkpollenallergiker är framförallt trädnötter, frukter tillhörande den botaniska familjen Roasaceae (äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär, aprikos) samt morot, selleri och potatisskal. Dessutom har korsallergi påvisats mellan björkpollen och jordnöt (och andra ärtväxter), kiwi, jackfrukt, sharonfrukt (kakiplommon, persimon) och cikoria."

..."Födoämnen eller kryddor som är kända för att ha samband med gråboallergi hör framförallt till flockblommiga växter, Apiaceae (selleri, persilja, koriander, morot, och brödkryddor som anis, fänkål och kummin) och Asteraceae (kamomill, solrosfrö) men även en del andra, som lök, vitlök och paprika, liksom senap mango pistaschmandel och honung. Bland gråboallergiker i Norden är födoämnesöverkänslighet för morot, solrosfrö, honung, selleri och persilja vanligast."

Så leta bland dem främst (oj, det var ju jättemånga, inte alls att minska ner som jag tänkt när jag googlade)

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2007-12-17 21:28:51 följande:
    Kavat: Jag är själv allergisk mot morot, men känner bara av det genom att det kliar: i munnen o halsen när jag äter, och på huden om jag tar i morot. Dock räknar läk det inte som en "egen" allergi, utan som en korsallergi med björk(/gråbo) som jag även är(/var) allergisk mot, något test för morot har aldrig tagits. Wikipedia skriver "De födoämnen som ger besvär hos björkpollenallergiker är framförallt trädnötter, frukter tillhörande den botaniska familjen Roasaceae (äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär, aprikos) samt morot, selleri och potatisskal. Dessutom har korsallergi påvisats mellan björkpollen och jordnöt (och andra ärtväxter), kiwi, jackfrukt, sharonfrukt (kakiplommon, persimon) och cikoria."..."Födoämnen eller kryddor som är kända för att ha samband med gråboallergi hör framförallt till flockblommiga växter, Apiaceae (selleri, persilja, koriander, morot, och brödkryddor som anis, fänkål och kummin) och Asteraceae (kamomill, solrosfrö) men även en del andra, som lök, vitlök och paprika, liksom senap mango pistaschmandel och honung. Bland gråboallergiker i Norden är födoämnesöverkänslighet för morot, solrosfrö, honung, selleri och persilja vanligast."Så leta bland dem främst (oj, det var ju jättemånga, inte alls att minska ner som jag tänkt när jag googlade)
    Hihi! Ja, de var jätte många...! Men tack! Man vet ju inte vart man ska börja liksom...
    Och jag som dricker te med kummin, anis och fänkål dagligen... Hrm, ja, vissa saker äter man ju inte ens men som detta te, det är ju lätt att skippa. Ska nog kunna minska ner på listan. Tack, tack för hjälpen!
  • abovo

kryckan: Ja han är nog tillfälligt laktosintolerant. För mjölkfritt har fungerat. Mjölkproteinallergi trodde inte läkaren att det var men hon var inte säker. Så efter ett tag ska vi införa laktosfri mjölk för att testa.
    Men utslagen runt munnen måste nog ha berott på överkänslighet mot aromen i det mjölkfria smöret. Nu reagerar han inte på det, immunförsvaret är ju olika aktivt.
    Han är känslig för tomat. Men tomat innhåller ju histamin, så det behöver ju inte vara en allergi utan en överkänslighet det också. Så nu håller vi på med mjölkfritt, kanel och tomatfritt här.
    Misstänkte morot ett tag, men han verkar tåla det nu iaf.
    Magen är bra för först gången på flera månader!!!
    Och utslag på ben och armar verkar gå bort med mild kortisonsamlva och miniderm! Hurra!

• Kryckan

abovo: Vad skönt!

K Kavat: Välkommen hit

• Kavat
    abovo skrev 2007-12-19 08:57:39 följande:
    kryckan: Ja han är nog tillfälligt laktosintolerant. För mjölkfritt har fungerat. Mjölkproteinallergi trodde inte läkaren att det var men hon var inte säker. Så efter ett tag ska vi införa laktosfri mjölk för att testa. Men utslagen runt munnen måste nog ha berott på överkänslighet mot aromen i det mjölkfria smöret. Nu reagerar han inte på det, immunförsvaret är ju olika aktivt. Han är känslig för tomat. Men tomat innhåller ju histamin, så det behöver ju inte vara en allergi utan en överkänslighet det också. Så nu håller vi på med mjölkfritt, kanel och tomatfritt här. Misstänkte morot ett tag, men han verkar tåla det nu iaf. Magen är bra för först gången på flera månader!!!Och utslag på ben och armar verkar gå bort med mild kortisonsamlva och miniderm! Hurra!
    Kanel! Kan man vara överkänslig mot det?

Lillebror här är reagerar ju som sagt mot morot, men även fler saker. Lurar lite på pepparkakor så har inte ätit det på ett tag, men inatt var det ont i magen igen. Ocj jag åt kanelbulle igår! Och kollade nu och det är ju kanel i pepparkakor. Tänk om jag hittat en bov nu! *hoppas*
  • abovo

kavat: Ja sonen får utslag runt munnen av kanel, ingen tvekan om det. Har läst att det kan vara sisådär ganska vanligt med överkänslighet mot vissa "julkryddor" som kanel då.

• Yosa

Måste få klaga av mig lite hos er "likasinnade". Vi skulle fika på Coop (Skövde) café idag. Vi frågade om de hade något äggfritt fika till dottern. Näe då, de hade de inte. Vi gick 30 meter bort in i affären (Cafét ligger inne i affären) och bort till fikabröd. Där fanns det massor av bullar, gifflar och lussebullar som var äggfria. Vi tog en påse och gick tillbaka till cafét för att fika. I cafékassan sa vi att vi hade fixat eget fika till dottern. Vi köpte kaffe, festis och bulle till oss andra. Dottern fick festisen och påsen med bullar.

Hoppas de fick sig en tankeställare att de kunde ha en påse bullar som var utan ägg även i cafét. Eller att de kan föreslå nästa ägg-allergiker samma lösning som vi gjorde. Dålig service. Folk är så okunniga på allergier. Helt ovanligt är det ju faktiskt inte.......

• Blå Flygare

Då får jag passa på att klaga på när jag skulle sköpa korv med bröd på fiket utanför coop. "Har ni något utan mjölk?" frågar jag och han vänder sig förvirrat om och tittar i drickaskåpet. "Näää, vi har ingen mjölk" får jag till svar. "Nä, har ni någon korv UTAN mjölk?" "Ja, vi har korv!" svarar han skitglatt.
    Han fick ett argt "Om du inte förstår vad jag frågar om vågar jag inte köpa mat här!" Stackars S var vrålhugrig och hade redan börjat baxa fram en matstol åt sig. Fick sätta henne hungrig i bilen och köra hem innan hon fick mat

• Yosa

Ja end el de fattar verkligen ingenting. För nåt år sedan berättade jag för min farbror om Elins allergi på ett kalas.
    - "Ja det har fler på mitt jobb", sa han då.
    - "Oj då, jaha", svarade jag förvånat.
    - "Ja en gång förra evckan var det en som blev jättedålig..."
    Jag gav en orolig blick till honom....
    han fortsatte då "ja vi fick ge honom choklad som han hade i fickan..sen sprang vi och hämtade cola till honom", fortsatte min farbror.

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta..han trodde jag menade DIABETES. Hallå, mjölkproteinallergi sa jag ju för bövelen......

Idioter!!

• Yosa

Till viss det får man väl försvara dem som inte vet lika mycket som vi ( ) de som inte har nån allergi i familjen. Men inte f-n blandade jag ihop diabetes och allergi innan jag fick Elin.....

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter