Kavat: Jag är själv allergisk mot morot, men känner bara av det genom att det kliar: i munnen o halsen när jag äter, och på huden om jag tar i morot. Dock räknar läk det inte som en "egen" allergi, utan som en korsallergi med björk(/gråbo) som jag även är(/var) allergisk mot, något test för morot har aldrig tagits.
Wikipedia skriver "De födoämnen som ger besvär hos björkpollenallergiker är framförallt trädnötter, frukter tillhörande den botaniska familjen Roasaceae (äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär, aprikos) samt morot, selleri och potatisskal. Dessutom har korsallergi påvisats mellan björkpollen och jordnöt (och andra ärtväxter), kiwi, jackfrukt, sharonfrukt (kakiplommon, persimon) och cikoria."
..."Födoämnen eller kryddor som är kända för att ha samband med gråboallergi hör framförallt till flockblommiga växter, Apiaceae (selleri, persilja, koriander, morot, och brödkryddor som anis, fänkål och kummin) och Asteraceae (kamomill, solrosfrö) men även en del andra, som lök, vitlök och paprika, liksom senap mango pistaschmandel och honung. Bland gråboallergiker i Norden är födoämnesöverkänslighet för morot, solrosfrö, honung, selleri och persilja vanligast."
Så leta bland dem främst (oj, det var ju jättemånga, inte alls att minska ner som jag tänkt när jag googlade)