• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • blackangel

Oj, vad mycket bra tips på bak/fika/godisrecept tråden. Finns ju massor jag kan göra till min pojke när vi ska göra julgodis eller ha kalas. Har haft svårt att hitta på själv.

Mirakelmamma: Jag såg att du avvaktar med rapsyn, men jag ska bara svara på din fråga. Det är socker i den fruttyn vi har.

• BaraPyssel

hej.

Snälla finns det någon som kan hjälpa mig här. Jag misstänker att min son är glutenintollerant då han kaskadkräker varje gång han ätit gröt eller något annat med vete i. Nu är jag helt förtvivlad och vet inte vad jag ska ge mitt barn till frukost. Han är bara 9 månader gammal. Hade kunnat ge honom sinlac-gröten, mend en innehåller soja. Han är även allergisk mot soja och mjölk.

Någon här som vet någon gröt man kan ge till någon så liten?

Jag väntar på remiss till barnklinik och så, men vad gör jag under tiden?

Snälla...

Kram Joanna

• mirakelmamma

Joanna: Kan du inte göra egen gröt på havregryn och havredryck? Om det blir för stora flingor så kan man ju mortla dem eller köra dem i mixern först.

• BaraPyssel
    mirakelmamma skrev 2007-11-22 10:18:11 följande:
    Joanna: Kan du inte göra egen gröt på havregryn och havredryck? Om det blir för stora flingor så kan man ju mortla dem eller köra dem i mixern först.
    Går det med havre då man är glutenintolerant?
  • Blå Flygare

JOANNA: lÅTER INTE SOM GLUTENINTOLLERANS, SNArare veteallergi. Men jag kan inte sånt så bra. Du kan göra egen gröt på nutra/havredryck/risdryck plus risflingor (pama minutris), ploenta, maizena, potatismjöl. Du kan även testa havregrynsgröt på Sempers rena havre (vanlig havre kan innehålla små mängder vete)

• Blå Flygare

Glömde; menade inte att skrika, S kom åt capslock.

• mirakelmamma

nä, förlåt det ska man ju inte göra. Fick lite hjärnsläpp.
    Joanna Chmiel skrev 2007-11-22 10:19:23 följande:

Går det med havre då man är glutenintolerant?
  • BaraPyssel
    Blå Flygare skrev 2007-11-22 10:20:21 följande:
    JOANNA: lÅTER INTE SOM GLUTENINTOLLERANS, SNArare veteallergi. Men jag kan inte sånt så bra. Du kan göra egen gröt på nutra/havredryck/risdryck plus risflingor (pama minutris), ploenta, maizena, potatismjöl. Du kan även testa havregrynsgröt på Sempers rena havre (vanlig havre kan innehålla små mängder vete)
    OK, jag vet inte så mycket, men något med gröten är det i alla fall. Nutra dricker han inte, minsta lilla jag har i hans mat så äter han inte det. När vi upptäckte hans mjölkallergi så bed BVC oss köpa en burk mjölkfri ersättning på apoteket. Jag knatade dit och vad gav dom oss ju prosobe, sojabaserad. Jag visste inte att detta var allergiframkallande förrän han vant sig vid maten. Så nu har han ätit det i 8 månader, vi slutade med det förra månaden eftersom han fick ont i magen av den. I ca en vecka har han mått OK nu, men nu satte kräkningarna igång. Han har kaskadkräkts innan när han fått smaka på bröd och så, men inte så här.

Jag hoppas på att det är en bakterie, mend et verkar ju skumt att han mår hyfsat och bara kräker efter gröten. Tänkte om jag provar något vet/glutenfritt och ser vad som händer.

Men jag ska sticka till affärene i eftermiddag och köpa havredryck och rena havregryn så testar vi det imorgonbitti.

Känns som jag bara vill gråta hela tiden då han varit sjuk mer elelr mindre sedan juli månad!

tack för era snabba svar
  • Blå Flygare

Sempers rena havre går, när det gäller havredrycken så går det med oatlys, men inte nödvändigtvis Solhavren. Mailade ICA och fick ett kryptiskt svar som jag inte kan tolka.

• BaraPyssel

Nu ska jag slänga ihop en glutenfri kaka! Firar stora killen hos dagmamman i eftermiddag och två av hennes döttrar är glutenintolleranta.

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter