• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • BaraPyssel
    Blå Flygare skrev 2007-11-22 10:27:29 följande:
    Sempers rena havre går, när det gäller havredrycken så går det med oatlys, men inte nödvändigtvis Solhavren. Mailade ICA och fick ett kryptiskt svar som jag inte kan tolka.
    Tack då vet jag det.
  • Blå Flygare

Jobbigt när de inte får vara friska! S kräks lätt av gröt när hon är förkyld. Blir för mycket slem i halsen och då med slemmig gröt på det... Så hon får välling när hon är förkyld, vilket tycks vara för jämnan nu
    Håller tummarna att det bara är en bakterie. Så jobbigt med vetefritt, tycker jag det verkar.

• BaraPyssel
    Blå Flygare skrev 2007-11-22 10:31:03 följande:
    Jobbigt när de inte får vara friska! S kräks lätt av gröt när hon är förkyld. Blir för mycket slem i halsen och då med slemmig gröt på det... Så hon får välling när hon är förkyld, vilket tycks vara för jämnan nu Håller tummarna att det bara är en bakterie. Så jobbigt med vetefritt, tycker jag det verkar.
    Lucas kräks oxå när han är förkyld, mend et är skönt att dom får upp slemmet.

Pratade precis med vårdcentralen. Hon frågade om det kom långt ifrån honom när han kräkte, så fort jag sa ca 50 cm så gav hon mig barnakutens telefonnummer. Klockan 15 har jag telefontid med barnakuten.
  • blackangel

Joanna Chmiel:
    Om det är veteallergi som din son har, tänk på att undvika vetestärkelse i den glutenfria maten. Den kan ätas om man är glutenintollerant, men inte om han är veteallergisk.
    Även råg och korn är väldigt nära släkt med vetet, och oftast försöker man undvika det med.

• elegi
    Joanna Chmiel skrev 2007-11-22 11:03:39 följande:
    Lucas kräks oxå när han är förkyld, mend et är skönt att dom får upp slemmet.Pratade precis med vårdcentralen. Hon frågade om det kom långt ifrån honom när han kräkte, så fort jag sa ca 50 cm så gav hon mig barnakutens telefonnummer. Klockan 15 har jag telefontid med barnakuten.
    I tråden jag länkade till på förra sidan med bakrecept bla finns recept på muffins som är gluten/vetefria & mjölk/soja/ägg fria, Blåbärsmuffins fast igår gjorde jag utan både blåbär och choklad fast med lite kakao i dom blev faktiskt helt ok. När du har teletid med barnakuten i em be att få tid/ teletid till dietist snarast så att du kan få hjälp att planera kosten, man kan oxå få livsmedelsanvisning på produkter att använda.
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • BaraPyssel

Tack, vad ni är gulligt. Fast kakan är inte till honom utan till dagmammans barn som är glutenintolleranta och Philips (storebror) kompisar. Den är nu bakad och supergod blev den.

Pratade med barnakuten nyss och dom trodde att det var något magvirus eftersom det går här i byn. Vi skulle ge skonkost, många mål om dagen och massor med vätska. Sen skulle vi höras om det inte blev bättre.

• elegi
    Joanna Chmiel skrev 2007-11-22 12:10:48 följande:
    Tack, vad ni är gulligt. Fast kakan är inte till honom utan till dagmammans barn som är glutenintolleranta och Philips (storebror) kompisar. Den är nu bakad och supergod blev den.Pratade med barnakuten nyss och dom trodde att det var något magvirus eftersom det går här i byn. Vi skulle ge skonkost, många mål om dagen och massor med vätska. Sen skulle vi höras om det inte blev bättre.
    Tänkte mest om det visade sig att det var vetet som spökade så kunde du åtminståne hitta 1 recept , om det är ett virus så får vi hoppas att det snart går över igen då
  • mirakelmamma

Joanna: Det finns en ersättning till förutom Nutra och prosobree (stavning) som inte är baserade på soja. Annars kanske du kan få ett recept på nutra 2LGG, enligt många här inne så smakar och luktar den inte lika illa.

Jag är ledsen att jag sa att du kunde ge honom havre men det finns som blåmyran skriver, en "ren" havre som inte innehåller nåt vete (en del glutenintolleranta kan också äta den). Jag läste ju ditt inlägg och min första tanke var veteproteinallergi det var nog därför som jag skrev havregrynsgröt.

• Melonen76

jag har samlat recept i min blogg som är bl.a. mjölk, soja, ägg o vetefria, (inte mina egna påhitt). sätter inte in dem i receptboggen då de är så begränsade pga min dotters matallergier, era tycks kunna äta ganska mycket? men ni kan ju titta.

sen undrar jag om ni kan tipsa mig om bra produkter för allergiker ni har i vanlig mataffär, typ rapsy, oatley, gogreen som vi inte har i Finland, tips tages emot, åker på to!

• elegi
    Melonen76 skrev 2007-11-26 19:06:02 följande:
    jag har samlat recept i min blogg som är bl.a. mjölk, soja, ägg o vetefria, (inte mina egna påhitt). sätter inte in dem i receptboggen då de är så begränsade pga min dotters matallergier, era tycks kunna äta ganska mycket? men ni kan ju titta. sen undrar jag om ni kan tipsa mig om bra produkter för allergiker ni har i vanlig mataffär, typ rapsy, oatley, gogreen som vi inte har i Finland, tips tages emot, åker på to!
    Om du har några bra jultips så får du gärna lägga in dom även om de är begränsade Numera heter ju inte bloggen komjölksfriarecept, utan riktar sig främst till mjölk, ägg och soja men även andra allergirecept är välkomna.
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter