• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • abovo

yosa: Tack, men du har nog missat i mitt inlägg 94, där finns länken från livsmedelsverket. Där kan man även beställa E-nyckeln.

• Blå Flygare

abovo: Det är inte brödet då?

• abovo

blå myran: Brödet innehåller samma E-nummer så du har en poäng. Men han åt inte av brödet igår (slickade bara i sig margarinet) hans utslag satt runt munnen, kontakteksem av margarinet. Men brödet är nog inte bra det heller. Han verkar överkänslig för väldigt mycket just nu.

• abovo

yosa: Men du var ju hjälpsam ju! Tack igen!

Nu har jag hittat något som Oliver tycker om att dricka. Oatleys havrejordgubb/hallon dryck. Men den var inte kalciumberikad och inte C-vitaminberikad heller. Vet ni om det finns något liknande men som är kalcium och/eller C-vitaminberikat?

• Yosa

Ni vuxna som varit utan mjölk o äggprodukter medan ni har ammat: vad har ni ätit för utemat/köpemat? Från pizzeria eller hamburgeri etc....

• Mill06
    Yosa skrev 2007-12-08 20:08:37 följande:
    Ni vuxna som varit utan mjölk o äggprodukter medan ni har ammat: vad har ni ätit för utemat/köpemat? Från pizzeria eller hamburgeri etc....
    Jag åt kebab med salsasås, eller den som många kebab-barer kallar mellan/stark sås.
    Tyckte att pizzan förlorade tjusningen utan osten..
  • BaraPyssel
    Yosa skrev 2007-12-08 20:08:37 följande:
    whopper åt jag
  • Blå Flygare

Gah, S suddade mitt inlägg med en knapptryckning, gör ett nytt försök.

Whopper innehåller ägg. Och på pommesen får man se upp, för många ställen har bara en fritös, och då friteras ost och annat bôs där. Nu fattar jag varför S blev kinkig varje gång jag ätit på B.K. trots att jag åt enl. allergiguiden. Den har nu uppdaterats (efter påtryckningar från celiakiförbundet), men man får alltså fråga varje ställe om deras fritös.

Tänkte också varna lite för barillas nya pasta plus. Inte för att den inte är god utan för att den innehåller baljväxter. Nog för att man ska läsa på allt, men sojaallergiker brukar ju kunna äta pasta utan problem. (Har inte kollat vilka baljväxter, var så pyttig innehållsdeklaration så jag hade fullt sjå att leta efter ägg o mjölk, vilket den var fri från.)

• abovo

Imorgon ska vi till doktorn med sonen. Det blir pricktest eller blodprov. Jag är nervös. Men skönt att ta reda på vad det är. Om man nu kan få svar, har hört att dte inte alltid är så enkelt att ta reda på det.

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter