• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Mamma S

Hej! Är det någon som vet om man kan testa om ett barn är allergiskt mot färgämnen och konserveringmedel?

• elegi
    Mamma S skrev 2007-11-18 21:25:15 följande:
    Hej! Är det någon som vet om man kan testa om ett barn är allergiskt mot färgämnen och konserveringmedel?
    Tror att deet är främst genom provokation, alltså ta bort allt med de ämnena och vänta ca 1 månad, om barnet blivit bra testa med produkter där ämnet ingår pytteliten mängd (droppe) öka sen succesivt sakta sakta för var dag för att efter 2 veckor kommit upp i vanlig konsumtion.
    OBS OBS OBS! I vissa lägen kan det vara direkt livsfarligt att provocera, barnet kan få en allergisk chock, rådgör alltid med läkare innan du provocerar på eget bevåg.
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • elegi

Jag har precis pratat med Sebastians läkare och frågade då om det här med varaktighet på allergier han sa så här:
    Om barnet är under 1 år= väldigt mångas allergi som vuxit bort vid 1 års ålder
    Över 1 år = många som vuxit bort innan 2 års ålder
    De som har kvar sin allergi vid 2 års ålder = några som vuxit bort innan 3 år
    Fortfarande vid 3 års ålder = stor risk attt allergin finns kvar till skolåldern

Alltså som jag förstog honom ju yngre barnet är desto större chans att bli av med allergin fort, ju äldre barnet är ju mindre chans att allergin växer bort om den gör det så tar det längre tid.

• mangamuffin

Hej!

Jag undrar om någon här kanske kan svara på något jag undrar över...

Min son har genom blodprov nu visat att han reagerar på bla vetemjöl. Vad innebär detta? Att han är glutenintolerent eller kan man bara vara allergisk mot vetemjöl? Hur vanligt är detta?

• elegi
    mangamuffin skrev 2007-11-19 14:15:39 följande:
    Hej!Jag undrar om någon här kanske kan svara på något jag undrar över...Min son har genom blodprov nu visat att han reagerar på bla vetemjöl. Vad innebär detta? Att han är glutenintolerent eller kan man bara vara allergisk mot vetemjöl? Hur vanligt är detta?
    Inte säkert jag kan belysa ämnet helt men tror att det ligger till så här:
    Om man är gluteniintollerant så klarar man oftast ex. vetestärkelse som ofta ingår i glutenmixarna, men om man är allergisk mot vete så får amn köpa sempers finmix/grovmix etc.
    Jag skulle rekommendera varmt att du blir medlem i Svenska celiakiförbundet där kan du får hjälp och tips kolla på deras hemsida www.celiaki.se.
    Kan oxå tipsa om Mat för livet mässan som är nu i helgen på Sollentuna expo
  • blackangel
    mangamuffin skrev 2007-11-19 14:15:39 följande:
    Hej!Jag undrar om någon här kanske kan svara på något jag undrar över...Min son har genom blodprov nu visat att han reagerar på bla vetemjöl. Vad innebär detta? Att han är glutenintolerent eller kan man bara vara allergisk mot vetemjöl? Hur vanligt är detta?
    Min son reagerar oxå på vete och råg på allergitester. Vi har tagit bort vete, råg och korn och även havre i all hans mat. Nu håller jag på att introducera havre.
    Det är alltså spannmålen han är allergisk mot, han är inte glutenintollerant min son.
    Han kan alltså inte heller äta vetestärkelse i maten. Han är även mjölk o soja allergisk, så det utesluter vi oxå.
    Nu är han 5 år, och spannmålen slutade vi med i somras och så mycket bättre är han i sin mage nu. Troligtvis har han inte tålt detta på flera år, men först nu visade det sig på proverna.
  • mangamuffin

Tack för svaren! Vet inte riktigt om jag fortfarande förstår men han är alltså förmodligen inte glutenintolerent om han reagerar på vete utan tål inte själva stärkelsen? Innebär detta att han förmodligen inte tål andra spannmål? Han åt gröt på havre fram tills dess och har varit ganska dålig i magen på sistonde. När vi fick veta detta slutade vi med den omgånende och han har blivit mycket bättre i magen. Så jag gissar på att han inte tål havre heller...

Vad ska man då använda, om han inte tål glutenmjölet?

Kan tillägga att han också är allergisk mot mjölk, ägg, jordnöt och soja. Dessutom reagerar han på en hel del utöver det som vi undrar kan vara allergier tex kakao, banan, citus, allt rött, färgämnen, konserveringsmedel mm.

Har försökt amma men nu ger jag upp (han är snart 10 månader) eftersom jag bara "skadar" honom genom att äta fel saker...

Vad sjutton ska jag ge honom?!

• blackangel

Vete, råg och korn är ju nära besläktat så oftast så uteluter man alla de spannmålen. Havre är tydligen lite annorlunda sammansatt och kan ätas av vissa. Men då ska det vara ren havre som tex Sempers.

Satsa på majs, potatis och ris produkter.
    Gröt kan du göra på tex. polentagryn, rismjöl, pama minutris.

Finns det någon dietist på mottagningen som ni går med sonen? Isåfall har hon säkert jättemånga förslag och ni kan även få en del mat på recept.

• elegi
    mangamuffin skrev 2007-11-19 15:04:35 följande:
    Tack för svaren! Vet inte riktigt om jag fortfarande förstår men han är alltså förmodligen inte glutenintolerent om han reagerar på vete utan tål inte själva stärkelsen? Innebär detta att han förmodligen inte tål andra spannmål? Han åt gröt på havre fram tills dess och har varit ganska dålig i magen på sistonde. När vi fick veta detta slutade vi med den omgånende och han har blivit mycket bättre i magen. Så jag gissar på att han inte tål havre heller...Vad ska man då använda, om han inte tål glutenmjölet?Kan tillägga att han också är allergisk mot mjölk, ägg, jordnöt och soja. Dessutom reagerar han på en hel del utöver det som vi undrar kan vara allergier tex kakao, banan, citus, allt rött, färgämnen, konserveringsmedel mm. Har försökt amma men nu ger jag upp (han är snart 10 månader) eftersom jag bara "skadar" honom genom att äta fel saker...Vad sjutton ska jag ge honom?!
    För att vara på den säkra sidan så är det bättre att ta bort alla spannmål för en tid och sen återintroducera ett i taget på så sätt märker du vad han reagerar på och han hinner bli bra i magen fortare om det visar sig att det är flera saker han inte tål.
    Jag tycker att du omgående ska ringa antingen till läkaren ni träffat nu och be om akut remiss till dietist eller oxå försöka att på egen hand ta kontakt med barndietist, h*n kan hjälpa dig med rätt info ang just ditt barns allergier och vad du måste ge för ev. tillskott, man kan oxå få en hel del produkter på livsmedelsanvisning (har en kompis vars son är multiallergiker bla. mjölk, ägg, soja, fisk, skaldjur, fruktos, alla sädeslag hon får produkter på livsmedelsanvisning)  nu är din son ganska lite fortfarande, eftersom han inte heller tål mjölk elelr soja så undrar jag om du har nån ersättning (typ nutramigen, profylac) annars ska du oxå be om recept/ livsmedelsanvisning på det.
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter