mangamuffin skrev 2007-11-19 15:04:35 följande:
Tack för svaren! Vet inte riktigt om jag fortfarande förstår men han är alltså förmodligen inte glutenintolerent om han reagerar på vete utan tål inte själva stärkelsen? Innebär detta att han förmodligen inte tål andra spannmål? Han åt gröt på havre fram tills dess och har varit ganska dålig i magen på sistonde. När vi fick veta detta slutade vi med den omgånende och han har blivit mycket bättre i magen. Så jag gissar på att han inte tål havre heller...Vad ska man då använda, om han inte tål glutenmjölet?Kan tillägga att han också är allergisk mot mjölk, ägg, jordnöt och soja. Dessutom reagerar han på en hel del utöver det som vi undrar kan vara allergier tex kakao, banan, citus, allt rött, färgämnen, konserveringsmedel mm. Har försökt amma men nu ger jag upp (han är snart 10 månader) eftersom jag bara "skadar" honom genom att äta fel saker...Vad sjutton ska jag ge honom?!
För att vara på den säkra sidan så är det bättre att ta bort alla spannmål för en tid och sen återintroducera ett i taget på så sätt märker du vad han reagerar på och han hinner bli bra i magen fortare om det visar sig att det är flera saker han inte tål.
Jag tycker att du omgående ska ringa antingen till läkaren ni träffat nu och be om akut remiss till dietist eller oxå försöka att på egen hand ta kontakt med barndietist, h*n kan hjälpa dig med rätt info ang just ditt barns allergier och vad du måste ge för ev. tillskott, man kan oxå få en hel del produkter på livsmedelsanvisning (har en kompis vars son är multiallergiker bla. mjölk, ägg, soja, fisk, skaldjur, fruktos, alla sädeslag hon får produkter på livsmedelsanvisning) nu är din son ganska lite fortfarande, eftersom han inte heller tål mjölk elelr soja så undrar jag om du har nån ersättning (typ nutramigen, profylac) annars ska du oxå be om recept/ livsmedelsanvisning på det.