• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • tlw

Hej, jag har en son som är 14månader som är äggallergiker.
    Vi börjar misstänka soja också...
    Har ingen koll alls på soja allergi. Någon som kan hjälpa mig?
    Vad bör man se upp med? Vad finns soja i? Är det en vanlig ingrediens? Vad finns för bennämningar på soja?

/Lisa

• mirakelmamma

Kolla i mjölkistråden - bebisar, frågan diskuterades där innan idag.

tlw skrev 2007-12-14 17:43:28 följande:
    Hej, jag har en son som är 14månader som är äggallergiker.Vi börjar misstänka soja också...Har ingen koll alls på soja allergi. Någon som kan hjälpa mig?Vad bör man se upp med? Vad finns soja i? Är det en vanlig ingrediens? Vad finns för bennämningar på soja?/Lisa
  • Kryckan

Lite sent inlägg kanske.. men rekommenderar varmt a

• elegi

Kryckan
    Vart tog fortsättningen vägen????..........blev ju nyfiken på vad du skulle rekomendera varmt..

tlw
    Soja finns lite här och där, faktiskt där man minst anar det, fast då oftast sojalecitin, men om du ska undvika det eller inte beror på hur känsligt ditt barn är mot soja, till en början kan du ju utesluta det för att sen återintroducera på så sätt vet du ju säkert om just ditt barn tillhör extremsojaallergikerna som kan reagera på sojalecitin och sojaolja. Annars ska man undvika allt som det står soja på, det heter ingenting annat, men du ska tänka på att om du ska ta bort alla sojaprodukter inkl. alla släktingar så gäller det även hela ärt-bönsläktet, jordnötter, lakrits och E 412-417 (tror jag, blev helt plötsligt väldigt osäker) dom heter oxå, guarnkärnmjöl, fruktkärnmjöl bla. Jag har kört sojafritt inkl. alla släktingar nu i 2 år fast det hjälpte visst inte när jag skulle förklara för dig , är det nån speciell produkt du undrar över så fråga så kan jag nog hjälpa dig. hoppas du fick nån hjälp av mitt svamliga inlägg

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Kryckan

Men vad tusan.. jag hade ju skrivit en mindre roman... *suck*

Jag rekommenderar att köpa e-nummerguiden, särskilt då man har barn som är allergiska.
    www.e-nummer.se (där finns en länk till återförsäljare, bla akademibokhandeln).

Tror inte det är det där e-numret i alla fall så här står det i e-nummerguiden:
    E471 Mono- och diglycerider av fettsyror
    Anses vara säker
    Animalisk
    Genmodifierat

Jag skulle liksom BlåMyran misstänka brödet. Testa det utan "smör" och se om det blir samma reaktioner ändå så vet du ju. Annars finns Milda mjölkfritt och Becel, men kanske båda innehåller soja?! Osäker.

• Kryckan

Såg nu att ni nämnt brödet ju.. men som sagt tror jag inte just E471 är boven ändå. Men fanns det flera E'n kan jag slå upp dem om du vill.
    Det finns ju faktiskt endel tillsatser som inte är farliga, även om de oftast känns onödiga.

Tex som när de tillsätter färger i allergimedicin.. (har nämnt det här förr.. dock glömde jag ju bort att ringa till läkemedelstillverkaren igen, måste skriva upp så jag kommer ihåg *amningshjärna*)

Yosa: Ja snart är det dags för dig ju, spännande!
    Jag åt på Max, men beställde då laktosfritt (då de aldrig fattade då man sa mjölkfritt) och då är det helt utan mjölk, de har en pärm man kan se allt i. Sen laktosfritt bröd också. Och deras orginaldressing funkade, men obs! jag var ju bara mjölkfri så kan finnas ägg i. Kolla för säkerhets skull!
    Annars pizza utan ost, ta med mycket grönsaker så den inte blir torr. Sen thai/kina-mat.. utan mjölk och ägg då.

• abovo

Nej det är inte brödet. Men det var nog inte det där E-numret heller, skulle misstänka att det är det där "beskedliga" arom som det står. Smörarom, har man ju ingen aning om vad det är...
    Han var nog bara överkänslig.
    Men nu har han reagerat rejält på tomat.
    Ingen reaktion på pricktest, (soja och mjölkprotein) men vi ska fortsätta med mjölkfritt änåd för han verkar må bättre av det.

• Kryckan
    abovo skrev 2007-12-17 15:53:44 följande:
    Nej det är inte brödet. Men det var nog inte det där E-numret heller, skulle misstänka att det är det där "beskedliga" arom som det står. Smörarom, har man ju ingen aning om vad det är...Han var nog bara överkänslig.Men nu har han reagerat rejält på tomat.Ingen reaktion på pricktest, (soja och mjölkprotein) men vi ska fortsätta med mjölkfritt änåd för han verkar må bättre av det.
    Kaske kan vara laktoset då? Fast det behöver ju inte synas på pricktester alla gånger heller tyvärr.
  • elegi

När vi äter på Max beställer jag alltid laktosfritt kött (ägg,mjölk,soja fritt) nåt speciellt bröd har jag aldrig beställt, orginaldressingen är ok för mjölkallergiker och sojaallergiker men inte ägg, då får man klara sig utan dressing.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Kavat

Hej! Blev tipsad om denna tråd av Kryckan! Tack!

Min son på snart 7 månader tål inte morot. Han får "kramper" i magen och blir lös i magen efteråt och kan inte sova för han vaknar stup i kvarten av att magen "bråkar".
    Idag var vi på barnkliniken och de tog blodprov för det "vanliga" födoämnestestet. Men det dröjer inna vi får svar och de testade ju t.ex inte morot, som jag är hundra på att han inte tål. Och dietisten fick jag inte tid hos för än om en månad....

Någon med liknande problem som har tips på vad jag mer ska undvika?

För jag tror att det är mer saker som han är överkänslig/allergisk mot.
    Funderingar på pepparkakor, palsternacka, rödbetor, paprika, tomat, mjölk har jag än så länge. Men reaktionerna är inte alls lika kraftiga i så fall som med morot.
    Men då han även har varit förkyld i flera omgångar så får jag ingen riktigt rätsida på vad det är/inte är... Alla tips och råd mottages tacksamt!

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter