• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • StinaTina

abovo,
    Sojalecitin är inte sojaprotein men det innehåller ändå viss protein då det följer med sojaproteiner i tillverkningen (den tvättas inte). Sojaecitin kan många sojaallergiker äta eftersom det är så minimala mängder proteiner. Emma får inte ens äta det så många kakor försvann ur våra sortiment då vi fick veta om hennes sojaallergi

Tofu är gjord på soja, om du vill så läs mera här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tofu

• abovo

Aha. Ja sonen blev glad igår när han äntligen fick äta glasstrut.
    Tack för länken! (Hittade inte pinnglassen i helgen, men däremot jordgubbsglass oatley, den var riktigt god!)

Men nu på morgonen fick sonen utslag runt munnen av keiku bordsmargarin (40%).
    Är det någon här som vet var jag kan få tag i alla E-nummer? Det kan ha varit något av emulgeringsmedlen tror jag...

• elegi
    abovo skrev 2007-12-03 09:07:06 följande:
    Aha. Ja sonen blev glad igår när han äntligen fick äta glasstrut.Tack för länken! (Hittade inte pinnglassen i helgen, men däremot jordgubbsglass oatley, den var riktigt god!)Men nu på morgonen fick sonen utslag runt munnen av keiku bordsmargarin (40%). Är det någon här som vet var jag kan få tag i alla E-nummer? Det kan ha varit något av emulgeringsmedlen tror jag...
    Keiju innehåller inte soja eller sojalecitin heller, jag skulle nog gissa att han reagerade på något annat.
    Det finns recepttrådar en för mat och en för bak/fika/godis dom riktar sig främst till mjölk, ägg och sojaallergiker.
    Matrecept tråd för allergiker
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker
    Lägg gärna in egna favirit recept oxå.
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • abovo

Tack för länkarna, ska kolla in dem!

Här hittade jag E-nyckeln:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Undrar vad han reagerade på i smöret. Han har inte reagerat på keiju 80% margarinet. Det enda som skiljer dem emellan är E476, (Polyglycerolpolyricinoleat), E202 (kaliumsorbat) och E500 (natriumkarbonater).
    De två sistnämde är ju bara vanliga salter, så då återstår bara E476, vad nu det är för något? ricinoleat, låter som ricinolja?

Hm... kollade lite, ja E476 är faktiskt ett "tveksamt ämne", det står med "listan", kanske någon är intresserad, här är fler "tveksamma ämnen":
    archive.corren.se/archive/2007/9/21/jdts9g456mjnqo6.xml

• abovo

Jag menade inte smör, gammal vana att säga smör om fett.

• abovo

Hm... kaliumsorbat stod med där också. Antar att det är ett konserveringsmedel, så jag vet inte vad han reagerade på, får hålla mig till 80% keiju i fortsättningen.

• abovo

Nähä, nu fick han utslag av 80%-iga också... Och den enda likheten mellan dessa två är E471. Så skumt det här. Vi ska till doktorn den 11 dec, bra det.

• Yosa

Ska finnas nån sida nån stans där man kan söka vad olika E-nummer heter på "riktigt". Alltså vad Enumren är för nåt. Men jag vet inte vilken sida det är. Kolla allergimat.com

eller googla på e-nummer

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter