• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • elegi

Är det nån här som är eller vet nån som är allergisk mot kardemumma?
    Anledningen att jag frågar är för att min sambo är det, finns inga som helst tveksamheter då han blir bosatt på toaletten och kräks om han råkar få i sig via kaffebröd eller dyl som innehåller just kardemumma.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Kavat
    Yosa skrev 2008-01-29 19:10:42 följande:
    lite OT men måste bara berätta här också eftersom jag nu lärt känna en del av er. Vår lille kille kom i fredags kl 10:13. Han vägde 4035g och var 52 cm lång. Vi kom hem från BB igår. Allt har gått bra och det är skönt att va hemma. Vi har ännu inte bestämt något namn. Har några på förslag. Kram
    Härligt! Stort grattis!!!
  • Kavat
    elegi skrev 2008-01-29 19:16:44 följande:
    Är det nån här som är eller vet nån som är allergisk mot kardemumma?Anledningen att jag frågar är för att min sambo är det, finns inga som helst tveksamheter då han blir bosatt på toaletten och kräks om han råkar få i sig via kaffebröd eller dyl som innehåller just kardemumma.
    Näää,, men tror att min lille inte tål kanel. Men skulle ju kunna vara kardemumma också, inte vågat testa nåt av det än igen. M
  • Kavat

forts.
    Men jag ammar ju så det är alltså inte han som ska äta. Men känns inte som nåt nödvändigt att veta än på länge. För nu är det ju bara att undvika det,

• abovo

Någon som har barn med keratosis pilaris, hur konstaterades det?
    Tips på behandling?

Kardemumma ska vara väldigt "ofarligt" har jag läst, däremot kanel är det många som är känaliga för. Det är kumarinet i kanelen.

• Lillasnigel07
    Svar på #277
    Go green grädde smakar som rena drömmen om du jämför med soja-grädde, i alla fall enl mig. Tycker det mesta med soja får en äcklig bismak...
  • Blå Flygare

Instämmer med hoppsan. Men visp kan bli att smaka lite konstigt dagen efter, så bäst att inte vispa den dagen innan man ska äta tårtan.

• zitis81

Hej hej

Hum va bra att ni verkar gilla go green här inne för jag har köpt den idag för att jag ska böra lite tårtbakelser till imorgon Tösa ska med så det får bli utan allt som hon inte kan äta för alla som vill smaka

Ha det bra Kram

• Lenik

Hej!
    Idag har vår läkare konstaterat( genom pricktest) att min son äggallergisk så tråkigt.
    Eftersom jag ammar så ska jag lära mig att äta äggfri kost (är redan mjölkfri).
    Är det vanligt att ägg finns i mjölkfria produkter?
    Tänker också på pasta och spagetti. Kan de innehålla ägg fast det inte stå i innehållsförteckningen?
    Och sista fråga. Är Nutramigen och Pepti- Junior fria från ägg?
    Oj,vilken utmaning det blir med maten nu! Tycker att det redan är jobbigt att hitta på vad man ska äta.
    Är det många av er som valde att avstå från amningen efter ni fick reda på allergier hos era barn?
    Tack

• Blå Flygare

Lenik: När man redan ärtar mjölkfritt blir det ingen större skillnad med äggfritt- läser innehållsförteckningar gör man ju redan, och finns det ägg i måste det stå. Den mesta pastan är utan ägg, men det finns med ägg också. Färsk pasta innehåller altid ägg. Majonäs och mycket såsr innehåller ägg. Och många köttbullar och hamburgare osv. Det är mest på fikafronten man får stå tillbaka, om man inte vill baka mjuka kokorna själv.
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793.html

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter